Page 173 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 173

C)

                  8.  Anatomi insan, hayvan ve bitkilerin yapısını ve bu yapıyı oluşturan türlü organlar arasındaki ilişkileri
                      araştıran, inceleyen bilim dalıdır.
                  9.  Heykel sanatında kompozisyon incelenirken yüzey dokularının oluşturduğu zıtlıkların parça ve bütünle
                      bağlantılı olduğu görülür. Formun algılanmasında güçlü bir ifade aracı olan doku, çalışmaya istenen
                      plastik izlenimi verebilmek için kullanılan bir unsurdur. Işık sayesinde etki kazanan pürüzlü dış yüzeylerin
                      birbirine eş ya da birbirini tamamlayan dokusal ifadeleri formun tanınmasına, parça ve bütün arasında
                      ilişkiler kurarak varlığın karekterinin yansıtılmasına yardımcı olur.
                  10.  Figüratif heykelin kil çalışması tamamlandıktan sonra kalıp alma işlemine geçilecek ise tamamlanan
                      uygulamanın kalıbı alınmadan önce kalıp alma planına uygun olarak çalışmanın parçalara ayrılması
                      gerekir. Bunun için önce bölünecek yüzeyler üzerine çizgiler çekilerek sac plakaların yerleştirileceği yerler
                      belirlenir. Kalıp alma esnasında model üzerine parçalama şeması çizilirken her bir kalıp parçasının kolay
                      ayrılıp kolay birleştirilebilmesi göz önünde bulundurulmalıdır.
                  11.  Dikkatlice sökülen kalıbın temizlik işlemleri yapılırak yüzeysel parçalar kendi aralarında dış taraflarında
                      keten ve alçı kullanmak suretiyle birleştirilir. Figüratif çalışmanın dökümü, alçı malzeme kullanılarak
                      gerçekleştirilecekse bütün hâline getirilen negatif kalıbın içine sığabilecek taşıyıcı bir iskelet yapılmasın-
                      da yarar vardır. Negatif kalıbın içi iyice temizlendikten sonra su ile yıkanır. Yeterli miktarda su emen alçı
                      kalıplardan fazla su, sünger vasıtası ile alınarak kalıpların içine fırça yardımıyla ayırıcı sürülür. Birleştiri-
                      len negatif kalıpların kenarlarının tam temas ettiğinden emin olunarak kalıplar birbirine sıkıca bağlanır.
                      Bağlama işlemi sırasında lastik şeritlerin kullanılmasında fayda vardır. Sıkıca bağlanan kalıpların birle-
                      şim yerlerine sızdırmazlık sağlaması için bir miktar alçı sürülmesi döküm aşamasıda sorun yaşanmasını
                      engelleyecektir. Döküm yapabilmek için baş aşağı getirilen kalıbın içine uygun kıvamda hazırlanmış alçı
                      dökülür ve alçının kalıp içerisinde tüm boşluklara nüfuz edebilmesi için düşük salınımlı vibrasyon uygula-
                      nır. Döküm sonrası en az 6 saat kurumaya bırakılır.
                  12.  Akrilik, sentetik, selülozik veya toprak boyalar kullanılarak gerçekleştirilebilen boya ve patine işlemleri
                      için uygun araç-gereçlerden aşamalı olarak yardım alınır.
                  13.  Soyut uygulamalarda, somut çalışmalarda da olduğu gibi üç boyutlu cisimler arasında benzerlikler
                      aranırken zıtlık ve egemenlikler karşılaştırılıp boyutların oranları birbiriyle kıyaslanır. Doku ya da birim
                      oluştururken tekrar ve zıtlıklar arasında denge yakalanarak bütünlük oluşturulur. Kişi yaptığı çalışmayla
                      ilgili biçim, doku, ışık, birim vb. elemanların oluşturduğu zıtlıkların bütünlük ve uyumunu açıklayabil-
                      melidir. Ayrıca izleyici, yapılan bu uygulamanın oran, hareket, ritim, denge vb. ilkelere bağlı kalınarak
                      oluşturulduğu ayrımına varabilmelidir.

               D)

                  14.  C
                  15.  E
                  16.  B
                  17.  C
                  18.  A
                  19.  E
                  20.  C


























            170
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178