Page 136 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 10
P. 136

4           Bağlamada Zeybek Tavrı






                                                                        Karşı dağı duman aldı bürüdü
                                                                        Üç yüz atlı, beş yüz yaya yürüdü
                                                                        Sarı zeybek şu cihanda bir idi
                                                                        Eyvah olsun, telli de doru şanına
                                                                        Eğil, bir bak mor cepkenin efem kanına
                                                                                                        Osman Pehlivan
               4. BAĞLAMADA ZEYBEK TAVRI




                                                                      Değerlerimizden
                                    Üniteye Hazırlık

                1.  Türk halk müziğinin yapısı hakkında bilgi edininiz. Edindiğiniz bilgileri sınıfınızda arkadaş-
                   larınızla paylaşınız.
                2.  Türk halk müziğinin yörelere ayrılması sizce neden gerekli olmuştur? İmkânlarınız dâhilinde
                   ulaşabildiğiniz sanatçılarla görüşüp bilgi alışverişinde bulununuz.
                3.  Kendi yörenizin müzikal yapısı hakkında bilgi edinerek yöresel söyleyiş ya da çalış tavrının
                   olup olmadığı hakkında bilgi edininiz.
                4.  Zeybek  türünün  icrasında  hangi  halk  çalgılarının  kullanıldığı  hakkında  bilgi  edininiz.
                   Ulaştığınız bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.



               4.1. Zeybek Tavrının Bozuk Düzen Üzerinde Etüt ve Alıştırmalarla Uygulanışı

                      Türk halk müziğinin kendi yapısı içerisinde önemli bir tür olan zeybekler, icra biçimi olarak
               aynı  zamanda  bir  tavır  biçimidir.  Zeybekler  başta  Ege  Bölgesi  olmak  üzere  değişik  yörelerde
               tarihsel süreç içerisinde önemli bir yeri olan, gerek müziği gerekse oyunlarıyla öne çıkan Türk halk
               kültürünün belli başlı folklorik unsurlarından biridir. Özellikle ritim yapısıyla dikkat çeken zeybekler,
               kendi içinde “ağır zeybek” ve “kıvrak zeybek” olarak ayrılmaktadır. 2, 4 ve 8’lik birim vuruşlu, dokuz
                                          zamanlı  aksak  ritimli  ölçülerde  olan  zeybek  türü  ezgilerini  sözlü-
                                          sözsüz olarak da ayırabiliriz. Zeybek eserlerinin icrasında davul ve
                                          zurna çalgılarının önemi büyüktür. Bu çalgıların yanı sıra bağlama,
                                          sipsi,  kabak  kemane,  klarnet  gibi  çalgılarla  da  icra  edilmektedir.
                                          Zeybek eserlerinin bağlama ile icrası, bu türün kendine has tavrı ile
                                          icra edilir. Çırpma tezene tekniğinin yanı sıra tiril, tarama gibi teknikler
                                          de kullanılır. Tezenenin dışında klavye el parmaklarının hareketleri de
                                          önemlidir. Zeybek tavrının tezene vuruş biçimleri aşağıda verilmiştir.

               Daha fazla içeriğe karekodu okutarak ya da aşağıdaki bağlantıdan çevrim içi olarak ulaşabilirsiniz.
               https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.jsp?resourceId=d522cea510f1b0cf59aa00f7dbbcd744&-
               resourceType=1&resourceLocation=2









                                                                               Devamı bir sonraki sayfadadır.    



                  134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141