Page 24 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10
P. 24

1. ÜNİTE


            1.2. Gürlük (Nüans) Terimleri

                1.2.1. Gürlük (Nüans) Terimlerinin Kullanımı

                Müzik eserlerine ifade zenginliği kazandıran nüanslar, anlatılmak istenen duyguyu esere yansıtmanın önemli unsur-
            larından biridir. Dilimize Fransızcadan geçen nüans kelimesi, “ince ayrım” anlamına gelir ve müzik terimi olarak eserlerin
                                               1.2.2.4E
            ses şiddetindeki değişiklik ve farklılıkları ifade eder. Ses şiddetinin seviyesini belirtmek için kullanılan işaretler, nüans
                                                                                                           Herman Heberlein
            değişiminin istendiği yerde portenin altına yazılır (Görsel 1.5).
      1.2.2.3                                                         Josef Werner
               Andantino  ≥  4 ≤              1          Andante                           œ
                                                                           1
                                                                      4
                                                                                   3
                                                      .
                                                                       . œ
                                                           œ ˙ #
                 ? # 3  0   œ ˙    œ ˙     œ ˙    œ œ œ œ ?   c  ≥  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ   œ   ˙ 3  ˙       œ  œ œ
                                                                           œ
                                                                   œ
                     4  ˙                                       œ                                           œ
                                                                F
                       p
                 ? # 3                          ≥         ? #
                                                                       .
                                                              c
                     4  Œ  œ  œ œ  œ œ Œ  œ  œ  Œ  œ  œ  . œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ ˙ ˙  ˙  ˙  œ       œ  œ Œ   w
                                                               .
                                                                w
                         p                                                                   œ   œ
            Görsel 1.5: Nüans terimlerinin porte içinde kullanımı  ≥
                                                            1
            8                                               œ œ œ          3
                         1
            ? #  ˙    œ  œ œ œ œ œ œ      ˙    œ ˙   6  Œ        œ œ œ œ  œ
                      BİLGİ NOTU                     ? #  œ œ œ   œ   œ  œ œ  œ   ˙     œ Œ   œ ≥  œ  œ œn  2  ˙  œ œ
            ? #                              œ œ#  œ                                          p
                                  œ œ œ œ
                   œ
                                                     œ
                                                               œ œ œ œ œ œ
                 œ Nüans kelimesinin Türkçedeki karşılığı “ayırtı”dır. Ayırtı, aynı cinsten olan şeyler arasındaki ince fark olarak ta-
                         œ œ œ
                      œ
                                                            œ
                                                        œ #
                                                     ? #
               nımlanır. Müzik alanında ise dinamik farklılıkları yani ses şiddetindeki değişimleri ifade eder.   œ  œ œ
                                                                                  œ
                                                                            ˙ #
                                                          ˙    ˙      ˙              œ  œ  œ  ˙     œ œ      œ
                                          ≥
            15    œ œ œ  4                4  3       ≤ 4     œ œ œ
                                                         3
            ? #          œ  œ 1  œ œ œ           œ œ œ œ œ           œ œ œ œ
                                          œ œ œ
               Eserlerin ses şiddetlerindeki değişiklikleri göstermede ve anlatılmak istenen duyguların ifadesinde kullanılan çok sayı-
                                      œ
            da nüans terimi ve işareti bulunur. Bu terimlerden en sık kullanılanları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir (Tablo 1.3).  œ œ
                                                     11
                                                                                                    œ
                                                                      3
                                                                      ˙
            ? #   œ #  œ œ    œ #                    ? #  œ  œ  œ œ  œ  œ œ œ œ œ œ  œ  œ 3 œ œ  œ  œ  œ  œ        œ
                                                                  .
                                  ˙
            Tablo 1.3: Hız Değişikliği Gösteren Bazı Terimler . ˙  . ˙  œ
                                                          cresc.                                          f
              NÜANS TERİMİ            SİMGESİ      OKUNUŞU                 ANLAMI
            20                                      3  ? #  ˙  œ  1œ  œ .  œ  œ œ  ˙          ˙     œ  œ  w
                                                    œ œ
                                                        œ œ œ œ œ œ
                                                                          Çok hafif
            ? # œ             . œ œ œ  œ  pp . œ œ œ  œ  Piyanissimo  œ œ œ œ           ˙
              Pianissimo Œ Œ
              Piano     ≥   F         p œ 4             4         4       Hafif
                                                    1
                                                    œ # œ
                        œ 2  ˙ #    œ        ˙    Piyano œ œ œ œ œ 0  .  3
                                                                          Orta hafif
              Mezzopiano
            ? # . œ œ œ               mp          Metzopiyano      . œ  œ œ œ
                                                     16               ≥                             œ  œ
                                                                            œ œ
                                                                                  œ œ œ œ
                                                     ? # œ
              Mezzoforte F            mf          Metzoforte œ œ         œ  Orta kuvvetli     œ  œ        ˙     œ œ
                                                                  œ   œ
              Forte >                 f>          Forte              F    Kuvvetli
            25    . ˙       > . ˙      . œ                  ≥
            ? #                             œ œ œ ˙     œ   ˙     œ  ˙    œ
                                                                                                           .
              Fortissimo              ff          Fortissimo ˙            Çok kuvvetli        ˙     œ œ   œ œ# n œ œ
                                                     ? #
                                                              a tempo  w          ˙     ˙
                                                               ˙
                Z
              Forzando     Z          Z           Forzando  p             Gür ve güçlü
                                      fz
                                                     rit.
            ? #  ‰          ‰ œ œ œ œ œ ‰ œ# œ œ  œ  ‰  2   Œ
              Crescendo (cress.)               œ  Kreşendo œ n  œ  œ  œ  œ œ Ses gürlüğü gittikçe artan
                  œ œ œ œ œ
                                                   œ œ œ œ
              Decrescendo (decress.)              Dekreşendo              Ses gürlüğü gittikçe azalan
                                                     21       œ  œ        œ          œ   > ˙    >
                                                     ? #  œ          œ       œ   œ              ˙       ˙     œ
            31        œ   ˙          . œ œ œ                      œ     ≥                                        Œ
                                œ
            ? # ˙     BİLGİ NOTU           œ  ˙      œ    . œ œ œ œ .  œ
                                                          f            œ  Œ
                                    cresc.                             f                     > ˙        ˙
                                                     ? #
                                                                                                   œ
                  Eserlerde verilen nüansları çelloda etkili kullanabilmek için sağ el ve kolun yaya uyguladığı ağırlık, basınç ve yay   Œ
                                                                                          œ
                                                                       ≥
                                                                                 œ
                                                                       œ
                                                                             œ
            ? #                                           œ .    œ   œ    œ          œ                        œ
                                                                       œ Œ
                 Œ
                          Œ
                                œ
                                                              œ
               hızına çok dikkat etmek gerekir. Yayın topuk kısmı uç kısmına oranla daha ağır olduğu için dip ve uç bölgelerde yaya
                                                . œ œ œ
                    œ
                                     . œ œ œ œ
                                                     œ
                                                          . œ œ œ
                      œ
                                                                    œ
                             œ
                                                                œ
               uygulanacak baskı ve yay hızı doğru ayarlanmalıdır.  Yay hızına göre ses şiddetinin artacağı veya azalacağı unutul-
                                            ©
               mamalı, istenen nüans işaretine göre yay hızı artırılmalı veya azaltılmalıdır.
                      Antonio Vivaldi’nin “Dört Mevsim Konçertosu” adlı eserinin “Spring” bölümünü dinleyiniz. Eseri dinler-
             DİNLEME  ken fark ettiğiniz nüansları öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
          22  ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29