Page 24 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10
P. 24
1. ÜNİTE
1.2. Gürlük (Nüans) Terimleri
1.2.1. Gürlük (Nüans) Terimlerinin Kullanımı
Müzik eserlerine ifade zenginliği kazandıran nüanslar, anla lmak istenen duyguyu esere yansıtmanın önemli unsur-
larından biridir. Dilimize Fransızcadan geçen nüans kelimesi, “ince ayrım” anlamına gelir ve müzik terimi olarak eserlerin
1.2.2.4E
ses şidde ndeki değişiklik ve farklılıkları ifade eder. Ses şidde nin seviyesini belirtmek için kullanılan işaretler, nüans
Herman Heberlein
değişiminin istendiği yerde portenin al na yazılır (Görsel 1.5).
1.2.2.3 Josef Werner
Andantino ≥ 4 ≤ 1 Andante œ
1
4
3
.
. œ
œ ˙ #
? # 3 0 œ ˙ œ ˙ œ ˙ œ œ œ œ ? c ≥ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ 3 ˙ œ œ œ
œ
œ
4 ˙ œ œ
F
p
? # 3 ≥ ? #
.
c
4 Œ œ œ œ œ œ Œ œ œ Œ œ œ . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ ˙ ˙ ˙ œ œ œ Œ w
.
w
p œ œ
Görsel 1.5: Nüans ter�mler�n�n porte �ç�nde kullanımı ≥
1
8 œ œ œ 3
1
? # ˙ œ œ œ œ œ œ œ ˙ œ ˙ 6 Œ œ œ œ œ œ
BİLGİ NOTU ? # œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ œ Œ œ ≥ œ œ œn 2 ˙ œ œ
? # œ œ# œ p
œ œ œ œ
œ
œ
œ œ œ œ œ œ
œ Nüans kelimesinin Türkçedeki karşılığı “ayır ”dır. Ayırtı , aynı cinsten olan şeyler arasındaki ince fark olarak ta-
œ œ œ
œ
œ
œ #
? #
nımlanır. Müzik alanında ise dinamik farklılıkları yani ses şidde ndeki değişimleri ifade eder. œ œ œ
œ
˙ #
˙ ˙ ˙ œ œ œ ˙ œ œ œ
≥
15 œ œ œ 4 4 3 ≤ 4 œ œ œ
3
? # œ œ 1 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ œ œ
Eserlerin ses şiddetlerindeki değişiklikleri göstermede ve anla lmak istenen duyguların ifadesinde kullanılan çok sayı-
œ
da nüans terimi ve işare bulunur. Bu terimlerden en sık kullanılanları aşağıdaki tabloda gösterilmiş r (Tablo 1.3). œ œ
11
œ
3
˙
? # œ # œ œ œ # ? # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 3 œ œ œ œ œ œ œ
.
˙
Tablo 1.3: Hız Değ�ş�kl�ğ� Gösteren Bazı Ter�mler . ˙ . ˙ œ
cresc. f
NÜANS TERİMİ SİMGESİ OKUNUŞU ANLAMI
20 3 ? # ˙ œ 1œ œ . œ œ œ ˙ ˙ œ œ w
œ œ
œ œ œ œ œ œ
Çok hafi f
? # œ . œ œ œ œ pp . œ œ œ œ Piyanissimo œ œ œ œ ˙
Pianissimo Œ Œ
Piano ≥ F p œ 4 4 4 Hafi f
1
œ # œ
œ 2 ˙ # œ ˙ Piyano œ œ œ œ œ 0 . 3
Orta hafi f
Mezzopiano
? # . œ œ œ mp Metzopiyano . œ œ œ œ
16 ≥ œ œ
œ œ
œ œ œ œ
? # œ
Mezzoforte F mf Metzoforte œ œ œ Orta kuvvetli œ œ ˙ œ œ
œ œ
Forte > f> Forte F Kuvvetli
25 . ˙ > . ˙ . œ ≥
? # œ œ œ ˙ œ ˙ œ ˙ œ
.
For ssimo ff For ssimo ˙ Çok kuvvetli ˙ œ œ œ œ# n œ œ
? #
a tempo w ˙ ˙
˙
Z
Forzando Z Z Forzando p Gür ve güçlü
fz
rit.
? # ‰ ‰ œ œ œ œ œ ‰ œ# œ œ œ ‰ 2 Œ
Crescendo (cress.) œ Kreşendo œ n œ œ œ œ œ Ses gürlüğü gi kçe artan
œ œ œ œ œ
œ œ œ œ
Decrescendo (decress.) Dekreşendo Ses gürlüğü gi kçe azalan
21 œ œ œ œ > ˙ >
? # œ œ œ œ ˙ ˙ œ
31 œ ˙ . œ œ œ œ ≥ Œ
œ
? # ˙ BİLGİ NOTU œ ˙ œ . œ œ œ œ . œ
f œ Œ
cresc. f > ˙ ˙
? #
œ
Eserlerde verilen nüansları çelloda etkili kullanabilmek için sağ el ve kolun yaya uyguladığı ağırlık, basınç ve yay Œ
œ
≥
œ
œ
œ
? # œ . œ œ œ œ œ
œ Œ
Œ
Œ
œ
œ
hızına çok dikkat etmek gerekir. Yayın topuk kısmı uç kısmına oranla daha ağır olduğu için dip ve uç bölgelerde yaya
. œ œ œ
œ
. œ œ œ œ
œ
. œ œ œ
œ
œ
œ
œ
uygulanacak baskı ve yay hızı doğru ayarlanmalıdır. Yay hızına göre ses şidde nin artacağı veya azalacağı unutul-
©
mamalı, istenen nüans işare ne göre yay hızı ar rılmalı veya azal lmalıdır.
Antonio Vivaldi’nin “Dört Mevsim Konçertosu” adlı eserinin “Spring” bölümünü dinleyiniz. Eseri dinler-
DİNLEME ken fark e ğiniz nüansları öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
22 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10