Page 88 - ÇOK SESLİ KORO 10
P. 88

4. ÜNİTE




                      OKUMA PARÇASI
























               Görsel 4.7: Paul Hindemith

                                            HINDEMITH’İN (HİNDEMİT)
                     TÜRKİYE’DEKİ MÜZİK SANATI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ

                  Hindemith’e göre Doğu ve Afrika’nın Akdeniz kıyı bölgeleri müziğinin ses dizileri, temelden değişikliğe uğra-
                madan çok sesli müziği uygulamaya uygun değildir. Oysa Türkiye topraklarında öylesine güçlü bir ses sistemine
                sahip halk müziği vardır ki bu, Türk bestecilerini beste çalışmalarının ana kaynağı olarak besleyebilir. Bu müziği
                eski Türk halk ve köy müziğinde bulmak olasıdır. Bu halk müziği ton, ritim ve biçimsel yapı açısından o denli belir-
                gindir ki her türlü çeşitlemede uygulanmaya elverişlidir.

                  Genç Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün gerekli gördüğü ulusal Türk
                bestesini meydana getirme çalışmaları, Hindemith’e Şark müziği tonlarının Avrupa biçim özelliklerine uydurula-
                mayacağını kanıtlamıştır. Ona göre “Gelecek için bazı koşullara bağlı olunsa bile en önemli ve verimli çözüm yolu
                halk müziğinden yararlanılarak Batı olanaklarının uygulanması ve bu kaynaktan sanat müziğinin yaratılmasıdır.”
                Hindemith, aceleci bir yolla bu sorunun çözülemeyeceğini söyleyecek kadar açık sözlü davranarak bu gelişmeyi
                gelecekteki Türk sanat dâhilerine bırakmış ve “Ulusal Türk müziğinin yaratıcısı bugün yaşıyorsa o, koşullara aldır-
                madan eserini yaratacak ve halkına sunacaktır.” diye yazmıştır.

                  Hindemith, görüşleri arasında şunları da yazmıştır: “Besteciler taşraya gönderilmeli, halkın müziğini dinleyip
                ayrıca halkla aylarca bir arada yaşamalıdır. Besteciler, müzik sanat ve bilimini uygularken müzisyen olmayanlarla
                özgür bir düşünce alışverişi içinde bulunmalıdır. Ancak o zaman müzik ve bestecinin halk yaşamında ne gibi bir rol
                oynadığını ve gelecekte oynayabileceğini öğrenebilirler.”

                  Hindemith, raporunda gençler ve çocuklar için şöyle yazmıştır: “Müzik eğitiminin temelinde önce öğrenci şar-
                kı söylemeli, sonra enstrüman çalmalı ve daha sonra da müzik dinlemeyi öğrenmelidir. Doğru bir müzik anlayışı
                ancak bu ögelerle gelişir. Müzik bilmeyenleri müzik dalında etkinleştirme sorunlarına da yer verilmeli, tüm kamu-
                nun ilgisini müzik yaşamına çekmek müzik için bir kazanç sayılmalı ve müziği öğrenmek için bir enstrüman öğretici
                ile iş birliği yapılarak çalışılmalıdır. Çünkü şarkı söylemek de bir müzik aleti çalmak da bir insanın ihtiyacı ve güzel
                bir uğraşısıdır. Müziğin içindeki tüm töresel değerler ve güçler sanatçıyı özgürlüğe kavuşturmalı, onu sanatının
                arındırıcı gücüne inandırmalıdır. Müzik, sanatçı ve dinleyici ruhunu daha büyük soyluluğa kavuşturmalıdır.”

                                                                                                 Akif Saydam
                                                                                Ünlü Müzisyenler Yaşamları Yapıtları






          86  ÇOK SESLİ KORO 10
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93