Page 34 - KANUN 10
P. 34
2. ÜNİTE
2. ÜNİTE UŞŞAK VE BAYATÎ MAKAMI
2.1. Uşşak ve Bayatî Makamlarında Etüt, Seyir, Eserler ve Oktavlı Çalma Tekniği
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Güftesi Recâizâde Mahmud Ekrem’e, bestesi 2. Bestesi Giriftzen Asım Bey’e (Görsel 2.2)
Rahmi Bey’e (Görsel 2.1) ait olan bayatî maka- ait olan uşşak makamındaki “Cânâ Rakibi
mındaki “Gül Hazîn, Sümbül Perîşan, Bâğ-ı zârın Handân Edersin” adlı eseri dinleyiniz.
Şevki Yok” adlı eseri dinleyiniz.
Görsel 2.1: Giriftzen Asım Bey Görsel 2.2: Rahmi Bey
Gül hazîn, sümbül perîşan, bâğ-ı zârın şevki yok. Cânâ rakîbi handân edersin.
Dertnâk olmuş hezârın nağmenkârın şevki yok. Ben bî nevâyı giryân edersin.
Başka bir hâletle çağlar cûy-i bârın şevki yok. Bîgânelerle unsiyyet etme.
Âh eder inler nesîm-i bî-karârın şevki yok. Bana cihanı zindân edersin.
Geldi ammâ neyleyim sensiz bahârın şevki yok.
2.1.1. Uşşak Makamı
UŞŞAK
MAKAMI
DURAĞI DİZİSİ
Yerinde uşşak dörtlüsüne,
Dügâh perdesidir.
nevâ perdesi üzerinde
bûselik beşlisinin eklenme-
siyle meydana gelir.
SEYRİ DONANIMI
Çıkıcıdır. Segâh perdesidir.
GÜÇLÜSÜ YEDENİ
Nevâ perdesidir. Rast perdesidir.
32 UŞŞAK VE BAYATÎ MAKAMLARI