Page 144 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 144

Ü n it e y e  B a şl a r k e n
                 Üniteye Başlarken
                M ü z i ğ in  o lu şum u  v e  g e l i ş im i  b ir  t a r ih  ş er i d i  g ib i  d ü şün ü l d ü ğ ünd e  m ü z ik ,  b a ş l a n g ı c ınd a n  g ü -
                Müziğin oluşumu ve gelişimi bir tarih şeridi gibi düşünüldüğünde müzik, başlangıcından gü-
                                                                a
                                                               l
                                                            ş o
                                                                    r
                                                                     ? D
                                                                        ü
                                                                   i
                                                                 b
                                                                  i
                                                                   l
                                                            i
                                              a
                                               l
                                                a
                                            m
                                       i a
                                          ş
                                           a
                                                       e
                                                        ç
                                                          m
                                                    n g
                                                 r
                                                  d
                                                   a
                                                                         ş
                                                                                               a
                                                                                                r
                                                                                                 ı
                                                                                              l
                                                                                           d
                                                                                            a
                                                                                             ş
                                                                                                     a p
                                                                                                        a
                                                                                                         y
                                                                                                    l
                                                                                                  n
                                                                                                   ı
                                                                                                   z
                                                                                          a
                                                                               l
                                                                                e
                                                                                 r
                                                                              e
                                                                          ü
                                                                            n
                                                                             c
                                                                                     i a
                                                                                        r
                                                                                        k
                                                                                    z
                                                                                  i
                                                                                  n
                                                                                    i
                                      g
                   z
                  ü
                       a
                    e k
             n
             nümüze kadar hangi hangi aşamalardan geçmiş olabilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla pay-   -
                m
               ü
                        d
                                g
                               n
                                 i h
                                     n
                                    a
                           r h
                          a
                              a
                   ı
                 n
               a
                şı
              l laşınız. .
                   z
               5.1. Rönesans ve Barok Dönem
               5.1. Rönesans ve Barok Dönem
               Müzikte dönemler başlangıcından günümüze kadar tarihî gelişim ve değişimlerine göre genel
            olarak beş ana dönemde incelenir.1. Rönesans Dönemi (1450-1600), 2. Barok Dönemi (1600-1750),
            3. Klasik Dönem (1750-1820), 4. Romantik Dönem (1820-1910) ve 5. Çağdaş Dönem (1910- ...).
               Rönesans’ın  kelime  anlamı  “yeniden  doğuş”  demektir.  Rönesans  Dönemi,  müzikte  yeni
            düşüncelerin doğma ve gelişme dönemidir. Bu dönemde yeni çalgılar icat edilmiş, eski çalgılar
            geliştirilmiştir.
               “Barok”  kelimesi,  bu  dönemin  süslü  ve  yoğun  süslemeli  müziğinin  olumsuz  bir  tanımı  olan,
            biçimsiz inci anlamına gelen Portekizce “barroco” kelimesinden türemiştir. Klasik Dönem sanatçıları
            Barok müziğini fazla karmaşık, aşırı süslü, düzensiz ve zevksiz bulmuşlardır. Barok müziğindeki
            duygusal abartı bu dönemin mimarisinde de kendini göstermektedir.
               5.1.1. Rönesans ve Barok Dönemlerinin Müziksel Özellikleri
               5.1.1. Rönesans ve Barok Dönemlerinin Müziksel Özellikleri
               Rönesans müziğinde “acapella korolar” önem kazanmış, enstrüman kullanımı yaygınlaşmıştır.
            Din dışı müziğin önem kazandığı bu dönemde aynı aileden çalgı gruplarıyla yapılan müzikler karma
            gruplarla yapılmaya başlanmıştır. Matbaanın gelişmesi ile birlikte ilk kez yazılı müzik kullanılmaya,
            çalgı  metotları  yazılmaya  ve  yayımlanmaya  başlamıştır.  Böylece  insanlar  bestecilerin  eserlerine
            ulaşma  imkânı  bulmuştur.  Dönemin  önde  gelen  bestecileri  Guillaume  Du  Fay  (Gilyum  dü  Fe),
            Johannes Ockeghem (Yohannes Okegem), Giovanni Pierluigi da Palestrina (Jovanni Pierluici da
            Palestirina) ve Carlo Gesualdo’dur (Karlo Cezualdo).
               Barok müziğinde armoni, kadans, durgu ve ritim ögelerinde gelişmeler görülmüştür. Çalgı müziği,
            vokal müziğin önüne geçmeye başlamıştır. Eserin başka bir bölüme geçeceğini veya bittiğini belirten
            güçlü geçişler, müzikal terimler ve kavramlar bu dönemde kullanılmaya başlamıştır. Barok Dönem’in
            önde gelen bestecileri George Frideric Handel (Görsel 5.1.), Johann Sebastian Bach (Görsel 5.2.),
            Domenico Scarlatti (Görsel 5.3.), Antonio Vivaldi (Antonyo Vivaldi), Henry Purcell (Henri Pörsıl),
            Georg Philipp Telemann (Georg Filip Tiileman), Claudio Monteverdi (Klaudiyo Monteverdi), Jean-
            Baptiste Lully (Jan Baptist Lulli), Arcangelo Corelli (Arkancelo Korelli), Tomaso Albinoni (Tomaso
            Albinoni), François Couperin (Fransua Kupra), Jean-Philippe Rameau (Jon Filip Ramu) ve Johann
            Pachelbel’dir (Yohan Pahelbel).
            Görsel 5.1: Hendel portresi       Görsel 5.2: J.S. Bach portresi   Görsel 5.3: Scarletti portresi
              142  5. ÜNİTE
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149