Page 145 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 145

Pek çok kaynakta ilk kez 15-16. yüzyılda İtalya’da kullanılmaya başlandığı belirtilse de kemanın
            tarihi  çok  daha  eskilere  dayanır.  Rönesans  Dönemi’nde  Gasparo  da  Salo  (Gasparo  da  Salo),
            öğrencisi Giovanni Paola Maggini (Covanni Paola Maccini) ve Andre Amati (Andre Amati) gibi birçok
            başarılı çalgı yapımcıları yetişmiştir. Bu dönemde viol ailesi yerini kemana bırakmış, böylece keman;
            yapısal ve teknik anlamda hızla gelişerek dönemin en önemli solo çalgısı hâline gelmiştir.

               Barok  Dönem’in  en  ünlü  çalgı  yapımcıları  Nicolo  Amati  (Nikolo  Amati),  Antonio  Stradivarius
            (Antonyo  Stradivaryus)  ve  Andrea  Guarner’dir  (Andrea  Guarner).  Amati,  o  dönemde  kullanılan
            kemanlara  göre  daha  büyük;  cilası  sarı  renge  yakın,  saydam  ve  parlak;  kendi  zamanının  en  iyi
            tınısına ve yumuşaklığına sahip; dolgun ve koyu sesli çalgılar üretmiştir. Stradivarius kemanları ise
            saydam cilası, güçlü sesleri ve kusursuz oranları ile mükemmeliyete ulaşmıştır.
              Araştır-Öğren
              Ar aş tır -Ö ğr en
                Barok  Dönem’de   yaşamış  bestecilerden  Claudio  Monteverdi’nin  eserlerini  araştırınız.  Örnek
                Barok Dönem’de yaşamış bestecilerden Claudio Monteverdi’nin eserlerini araştırınız. Örnek
              eserlerinden oluşan bir müzik sunusu hazırlayarak arkadaşlarınıza sınıf içinde dinletiniz.
              eserlerinden oluşan bir müzik sunusu hazırlayarak arkadaşlarını za sınıf içinde dinletiniz.


               5.1.2. Rönesans ve Barok Dönemleri’nin Stil Özellikleri
               5.1.2. Rönesans ve Barok Dönemleri’nin Stil Özellikleri
               Rönesans  Dönemi  bestelerinin  belirgin  özelliği  çalgıların  esere  aynı  anda  başlayıp  eseri  aynı
            anda bitirmesidir. Vurmalı çalgılar orkestradaki yerlerini bu dönemde almıştır.

               Barok Dönemi’nin en belirgin özelliği karşıtlıklardır. Müziğin ifade zenginliği kazanması için sesin
            alçalıp  yükselmesi  bu  dönemde  başlayıp  gelişmiştir.  Besteciler  daha  ayrıntılı  müzik  süslemeleri;
            legato, staccato, martele, portato ve vibrato gibi keman çalma teknikleri geliştirmişlerdir. Opera,
            kantat, oratoryo, konçerto ve sonat müzik tür ve biçimleri bu dönemde ortaya çıkmıştır. Müzik bu
            dönemde evrensel bir dil olma yolunda ilk adımlarını atmıştır. Keman müziğinde modal sistemden
            tonal sisteme geçiş hız kazanmış, majör ve minör ses dizileri kullanılmıştır. Tonalite ve akor tonlama-
            sı bu dönemde önem kazanmıştır.


              Ders İçi Çalışma

              Karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak verilen soruları cevaplayınız.


































                      Görsel 5.4: Barok Dönemi tablosu


                                                                                   Keman Müziğinde Dönemler  143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150