Page 145 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 145
Pek çok kaynakta ilk kez 15-16. yüzyılda İtalya’da kullanılmaya başlandığı belirtilse de kemanın
tarihi çok daha eskilere dayanır. Rönesans Dönemi’nde Gasparo da Salo (Gasparo da Salo),
öğrencisi Giovanni Paola Maggini (Covanni Paola Maccini) ve Andre Amati (Andre Amati) gibi birçok
başarılı çalgı yapımcıları yetişmiştir. Bu dönemde viol ailesi yerini kemana bırakmış, böylece keman;
yapısal ve teknik anlamda hızla gelişerek dönemin en önemli solo çalgısı hâline gelmiştir.
Barok Dönem’in en ünlü çalgı yapımcıları Nicolo Amati (Nikolo Amati), Antonio Stradivarius
(Antonyo Stradivaryus) ve Andrea Guarner’dir (Andrea Guarner). Amati, o dönemde kullanılan
kemanlara göre daha büyük; cilası sarı renge yakın, saydam ve parlak; kendi zamanının en iyi
tınısına ve yumuşaklığına sahip; dolgun ve koyu sesli çalgılar üretmiştir. Stradivarius kemanları ise
saydam cilası, güçlü sesleri ve kusursuz oranları ile mükemmeliyete ulaşmıştır.
Araştır-Öğren
Ar aş tır -Ö ğr en
Barok Dönem’de yaşamış bestecilerden Claudio Monteverdi’nin eserlerini araştırınız. Örnek
Barok Dönem’de yaşamış bestecilerden Claudio Monteverdi’nin eserlerini araştırınız. Örnek
eserlerinden oluşan bir müzik sunusu hazırlayarak arkadaşlarınıza sınıf içinde dinletiniz.
eserlerinden oluşan bir müzik sunusu hazırlayarak arkadaşlarını za sınıf içinde dinletiniz.
5.1.2. Rönesans ve Barok Dönemleri’nin Stil Özellikleri
5.1.2. Rönesans ve Barok Dönemleri’nin Stil Özellikleri
Rönesans Dönemi bestelerinin belirgin özelliği çalgıların esere aynı anda başlayıp eseri aynı
anda bitirmesidir. Vurmalı çalgılar orkestradaki yerlerini bu dönemde almıştır.
Barok Dönemi’nin en belirgin özelliği karşıtlıklardır. Müziğin ifade zenginliği kazanması için sesin
alçalıp yükselmesi bu dönemde başlayıp gelişmiştir. Besteciler daha ayrıntılı müzik süslemeleri;
legato, staccato, martele, portato ve vibrato gibi keman çalma teknikleri geliştirmişlerdir. Opera,
kantat, oratoryo, konçerto ve sonat müzik tür ve biçimleri bu dönemde ortaya çıkmıştır. Müzik bu
dönemde evrensel bir dil olma yolunda ilk adımlarını atmıştır. Keman müziğinde modal sistemden
tonal sisteme geçiş hız kazanmış, majör ve minör ses dizileri kullanılmıştır. Tonalite ve akor tonlama-
sı bu dönemde önem kazanmıştır.
Ders İçi Çalışma
Karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak verilen soruları cevaplayınız.
Görsel 5.4: Barok Dönemi tablosu
Keman Müziğinde Dönemler 143