Page 150 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 150
Okuma Parçası
Aşağıda verilen metni okuyunuz. Metinden hareketle Barok dönemin önemli bestecilerinden
biri olan Antonio Vivaldi’nin çalışmalarını sevgi, yardımseverlik ve öz denetim değerleri bağlamında
değerlendiriniz.
Antonio Vivaldi (1678-1741)
18. yüzyılın en saygın müzikçisi Vivaldi’ydi
(Görsel: 5.5.). Babasıyla müziğe başladı. Önce
papaz oldu, sonra Venedik’te keman öğretmeni
olarak yaşamını sürdürdü. Kemancı ve orkestra
şefi olarak Avrupa’nın çeşitli yerlerinde konserler
verdi. Kemancı, keman öğretmeni, orkestra şefi
ve besteci olarak müziğe katkıda bulundu. Bu
çok yönlü müzik adamının özellikleri saymakla
bitmez. Çalgı müziğindeki başarısı Bach, Handel,
Tartini, Leclair gibi saygın bestecileri etkilemişti.
Eserlerinde anlam ve anlatım üzerinde durarak,
sıcak, cana yakın bir dil oluşturmuştu. Bugün bile
zevkle dinlenen mevsimler konçerto dizisi bunun en
güzel örneğidir. İkinci olarak besteci, türlü çalgıların
ve insan sesinin üzerinde çalışarak bunları çeşitli
biçimlerde birleştirdi. Böylece çok sayıda eser
besteledi: 75 sonat, 454 konçerto, 45 opera, 40
dinsel yapıt, 50 uvertür… uzayıp gider.
Üçüncü olarak konçertonun gerçek yaratıcısıdır.
Torelli’nin keman konçertosu ilk olmasına karşın
Vivaldi’nin geliştirdiği konçerto biçimi sonraki
kuşaklara yol gösterdi. Görsel 5.5: Vivaldi portresi
Senfoni biçimi de Vivaldi’nin uvertürlerinden ve “Concerti Ripinei” eserinden çıktı. Konçertoda
ilk defa tek çalgıyı orkestra karşısına çıkarırken senfoni biçiminin ilk ögelerini hazırladı ve senfoniyi
yarattı.
Müzikle din adamlığını birlikte yürüten Vivaldi, ömrünün son yıllarında unutuldu ve yoksulluk
içinde öldü. Vivaldi’yi ölümünden iki yüz yıl sonra keşfeden Mendelssohn oldu, tıpkı Bach’ı yeniden
keşfettiği gibi. Rivayet o ki bir alışveriş sonrasında elinde paketle eve dönen Mendelssohn, paketi
açtığında irkilir. Çünkü, pakete sarılan kâğıt, Vivaldi’nin notalarıdır.
Kaygısız, M. (1999). Müzik tarihi başlangıcından günümüze müziğin evrimi adlı eserden alınmıştır.
148 5. ÜNİTE