Page 79 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 79
3.3. Karma Y ay T eknikleri
3.3. Karma Yay Teknikleri
Etüt veya eserlerde farklı yay tekniklerinin bir arada kullanılması karma yay teknikleri olarak ad-
landırılır. Karma yay tekniklerinin uygulanabilmesi için daha önce öğrenilen yay tekniklerinin eksik-
siz biçimde öğrenilmiş olması gerekmektedir.
3.3.1. Karma Yay Tekniklerinin Benzerlik ve Farklılıkları
arklılıkları
ay T
ekniklerinin Benzerlik ve F
3.3.1. Karma Y
Tüm yay teknikleri incelendiğinde birbirlerine benzeyen ve birbirlerinden ayrışan pek çok özellik-
lerinin olduğu görülür. Örneğin martele, küçültülmüş detaşe olarak düşünülebilir fakat elde edilen
sesler detaşeden farklıdır. Martelenin oluşturduğu ses, çok kısa süren, keskin bir özellik taşır. Stac-
cato ise duyum olarak marteleye benzetilebilir fakat yay kullanış şekli marteleden farklıdır.
Etüt ve eserlerin doğru bir teknikle seslendirebilmesi için öğrenilen yay tekniklerinin pek çok kez
tekrar edilmesi gerekmektedir. Tüm yay teknikleri, birbirinden ayrı ve karma (birlikte) şekilde çalışı-
larak sağ el yay hâkimiyeti artırılmalıdır. Yay hâkimiyetinin artması ile etüt ve eser çalmada nitelik de
artacaktır.
3.3.2. Etütlerde Karma Yay Teknikleri
3.3.2. Etütlerde Karma Y ay T eknikleri
Yay hâkimiyetinin geliştirilmesi için karma yay tekniklerinin etütlerde doğru uygulanması gerek-
mektedir. Bu yüzden önce yay hâkimiyetini artıracak çalışmalar yapılmalı, ardından bu çalışmalara
yay teknikleri eklenmelidir.
Ders İçi Çalışma
• Etude adlı çalışmayı öğretmeninizle seslendirdikten sonra nota üzerinde belirtilen alternatif yay
örneklleriyle de çalınız.
• Richard Hofmann’ın Etude No. 35 adlı çalışmasını nota üzerinde belirtilen yay şekilleriyle çalınız.
1 j 2 3
. œ œ
œ
& c j œ . . . œ œ . œ œ . . œ œ . .
.
.
œ
œ œ . .
.
.
.
.
œ . ÿ œ œ œ œ . œ œ . .
. .
.
ÿ
Alternatif yay örnekleri
ETUDE
Matthieu Crickboom
j . œ j œ . . œ œ . . œ .
Öğrenci & c j . œ œ . œ . œ J J œ
.
J
. œ œ . .
.
f œ . œ œ œ œ . œ œ œ . œ œ œ #
. œ
œ
Öğretmen & c . œ . J . œ J J
4 . . 1 2 j
#
& . œ œ . œ j j . œ œ œ # j . œ œ .
J œ . œ œ . J . œ # .
.
œ # œ . . œ œ . œ . œ . œ . œ œ # œ # . œ . œ . œ #
J #
& J œ œ J
Yay Teknikleri 77
1
.
7 4 . 0 0 œ
œ . œ j j j œ . œ . J
& . œ J œ . œ . œ # œ # . œ
#
. œ . . J
œ .
œ # . œ œ . œ œ
& J j Œ j
œ # . œ n œ œ œ
. . œ . œ .
4 . 4
.
10 œ 3 . œ œ . œ . . œ œ . 2 . œ # œ . 0 .
J . œ J œ J J . œ œ
& J J
j œ . œ j œ œ . .
& œ . œ . œ œ . œ œ . œ œ . œ # œ œ
J
.
©
©