Page 43 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 10
P. 43

ÜNİTE 2





             OKUMA METNİ




                                                   Tamburi Cemil Bey

               İstanbul’da doğmuştur. Babası Eski İşkodra Vali Muavini ve Beyoğlu Ceza Mahkemesi
               üyelerinden Mehmed Tevfik Bey, annesi Zihniyâr Hanım’dır.
               Üç yaşında babasını kaybeden Cemil Bey, ilkokulu yakınlardaki bir okulda ve amcası
               Refik Bey’in yanında tamamlamıştır. Liseden sonra bir yıl Hamidiye Ticaret Mektebi ve
               Mekteb-i  Mülkiye-i  Şahane’de  okuduysa  da  ikisinden  de  mezun  olamamıştır. Ayrıca
               özel öğretmenlerden Fransızca dersleri almıştır. O sıralarda ağabeyi Ahmed Bey’den
               ilk  müzik  bilgisini  almıştır.  Kemani  Aleksan  Ağa’dan  Hamparsumu  ve  Batı  notasını
               öğrenmiştir.  15  yaşında  tambura  başlamış  ve  iki  yıl  gibi  kısa  bir  sürede  başarılı  bir
               performans göstermiştir. Bu sırada Tamburi Ali Efendi ile tanışmış; ondan genel bir müzik
               bilgisi öğrenmiştir. Yirmi yaşında keman, lavta ve çello virtüözü olmuştur. 1912’de açılan
               Darülbedayi Musiki Dairesi’nde bir süre öğretmenlik yapmıştır. Oğlu Mesut Cemil’e göre
               28 Temmuz’da, vefat etmiş ve Merkez Efendi mezarlığına defnedilmiştir.
               Elini attığı her enstrümanı kısa sürede çalabilmesiyle tanınan ve Türk müziği tarihinin en büyük
               tambur sanatçılarından biri olan Cemil Bey, bestesi ve icrasıyla Türk müziğine büyük eserler
               kazandıran bir sanatçıdır. Uygulamalı teknoloji yoluyla elde edilen çeşitli sunum biçimleri onun
               için büyük ilgi görmüş ve enstrümana kişiliğini vermiştir. Memurluktan sonra kendini tamamen
               müziğe adamış, düzenli olarak kimseden ders almasa da tambur, ut, kemençe ve çelloyu eşit
               derecede ustalıkla çalmıştır. Dönemin tambur üslubunu kökten değiştirmiş, daha hareketli ve
               canlı bir üslubu benimsemiş ve bu yönüyle Türk müziğinde bir ilki gerçekleştirmiştir. Bu arada
               lavtayı tamburi tekniğinde çalarak ve bazen çello gibi kemençe yayı ile tambur çalarak bu çalgıya
               sofistike bir tarz kazandırmıştır. Önceleri sadece kaba bir saz üzerinde kullanılan kemençeyi
               ince bir saz üzerinde de kullanılabilecek bir etkinliğe ulaştıran Kemençeci Vasili’nin (Vasilaki)
               taksim ve peşrev üslubunu iyi değerlendirerek enstrümanın klasik sanatçıları içinde iki isimden
               biri olmuştur. Notalarını genellikle Hamparsum ile yazmış ve Türk müziği perdesinin tespitinde ve
               korunmasında Hamparsum notasının Batı notasından daha değerli olduğunu söylemiştir.
               Cemil Bey’in kulağı o kadar hassastır ki, ilk defa
               duyduğu bir şarkıyı hemen ezberleyebilmektedir.
               Kompozit çalgı ve sözlü eserlerinde döneminin
               önde  gelen  ustalarından  biridir  ve  büyük  bir
               besteci olarak o ve taksim ettiği bu formu Türk
               müziğinde yeniden canlandırarak ona bağımsız
               bir kimlik kazandırmıştır. Kovanlara ve taş plaklara
               doldurduğu  taksimler,  müzikalite,  yükseklik  ve
               aralıkların yanı sıra teknik açıdan da kendisinden
               sonraki sazcılara örnek teşkil etmektedir. Onun
               “gelenekleri  aşan,  kendi  kabına  sığmayan  bir
               sanatçı” olduğu söylenebilmektedir.
               Peşrev, saz semaisi, longa, oyun havaları ve şarkı
               türünde kırka yakın eser besteleyen ve romantik
               ruhu bütün eserlerinde kendini gösteren Cemil
               Bey’in en beğenilen eserleri, şedd-i araban ve
               ferahfeza saz semaileridir.                              Görsel 2.3: Tamburi Cemil Bey
                                                                      https://islamansiklopedisi.org.tr/cemil-bey-tanburi
                                                                      adresinden alınarak düzenlenmiştir.
                                                            41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48