Page 50 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 10
P. 50
KLASİK KEMENÇE 10
3. ÜNİTE: MAKAMSAL UYGULAMALAR-III
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Kürdî makamı ile farklı türlerde eserler dinleyiniz.
2. Kürdî makamının işitsel olarak sizde bıraktığı etkileri arkadaşlarınızla sözel olarak paylaşınız.
3.1. Kürdî Makamında Çalışmalar
3.1.1. Kürdî Makamı ve Dizisi
Durağı : Dügâh perdesi
Seyri : Çıkıcı (Çıkıcı ve inici olarak da kullanılır)
Dizisi : Yerinde (dügâh perdesinde) kürdî dörtlüsü + nevâ’da bûselik beşlisi (Görsel 3.1.)
Güçlüsü : Nevâ
Donanım : Si (Segâh) perdesine küçük mücenneb bemolü donanıma yazılır.
Yeden : Rast perdesi
Dügâh'ta Kürdî 4'lüsü Nevâ'da Bûselik 5'lisi
Karar Güçlü œ œ œ ˙
& ( œ ) ˙ œ 3 œ ˙
Yeden B T T T B T T
Kürdî Perdesi
Görsel 3.1: Kürdî makamı dizisi
Seyir : Durak veya güçlü perdeleri ile seyre başlanılmalıdır. Karışık gezindikten sonra
güçlü (nevâ) perdesinde bûselikli yarım asma kalış yapılır. Sonrasında tekrar
bûselik beşlisi sesleri ile dolaştıktan sonra tiz duraktan (genişleme) (Görsel 3.2)
aşağı inilip nevâda hicaz yapılır. Güçlüde tekrar kalış gösterilir. Dügâh perdesine
inilip hicaz dörtlüsünün sesleri verilebilir. Fakat bitişte kürdî dörtlüsünün sesleri
yapılıp, tam karar ile dügâh perdesinde seyir bitirilir.
˙ œ 3 œ ˙ œ 3
& &
Nim Hisar perdesi
Görsel 3.2: Genişlemesi Görsel 3.3: Nim Hisar Perdesi
48