Page 57 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET | 10
P. 57
O KU MA PAR ÇA S I
Uzman Müzisyen Üstüne
“…uzman bir müzisyen olmanın birçok farklı şekli vardır: Bir enstrümanı çal-
maktaki maharet, duygusal iletişim, yaratıcılık ve müziği hatırlamak için özel bir
zihinsel yapıya sahip olmak vb. çoğumuzun altı yaşında geldiği uzman dinleyici-
lik seviyesi, müzikal kültürümüzün gramerini, müziğin estetik tecrübesinin mer-
kezinde yer alan müzikal beklentileri oluşturmamızı sağlayacak biçimde zihinsel
şemalara dahil edişimizi gerektirir. Bu çeşitli uzmanlık biçimlerinin nasıl elde
edildiği hala sinir bilimsel bir muammadır. Ancak müzikal uzmanlığın tekbir
şey olmadığı, birçok bileşeni barındırdığı, bu farklı bileşenlerin müzik hakkında
uzman olan herkeste eşit seviyede bulunmadığı üzerine yavaş yavaş fikir birliği-
ne varılıyor (Irving Berlin gibiler, çoğumuzun müzisyenliğin temel bir unsuru
olarak kabul ettiği, bir enstrümanı iyi çalabilme özelliğine bile sahip değildir).
Şu anda bildiklerimizden yola çıkarak müzikal uzmanlığın diğer alanlardaki uz-
manlıklardan tamamen farklı olma olasılığının düşük olduğunu söyleyebiliriz.
Müzik, diğer faaliyetlerin kullanılmadığı beyin yapılarını ve sinirsel ağları kesin
bir şekilde kullanmaktadır. Ancak bir besteci ya da icracı için müzikte uzman
olmak, diğer alanlarda uzman olmak için de gereken kişilik özelliklerini, özellikle
gayret, sabır, motivasyon ve en önemlisi pes etmemeyi gerektirmektedir.” (Levi-
tin, 2015: 251-252).
56

