Page 58 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET 10
P. 58
OKUMA P ARÇASI
Uzman Müzisyen Üstüne
“…uzman bir müzisyen olmanın birçok farklı şekli vardır: Bir enstrümanı
çalmaktaki maharet, duygusal iletişim, yaratıcılık ve müziği hatırlamak
için özel bir zihinsel yapıya sahip olmak vb. çoğumuzun altı yaşında gel-
diği uzman dinleyicilik seviyesi, müzikal kültürümüzün gramerini, müziğin
estetik tecrübesinin merkezinde yer alan müzikal beklentileri oluşturma-
mızı sağlayacak biçimde zihinsel şemalara dahil edişimizi gerektirir. Bu
çeşitli uzmanlık biçimlerinin nasıl elde edildiği hala sinir bilimsel bir mu-
ammadır. Ancak müzikal uzmanlığın tekbir şey olmadığı, birçok bileşeni
barındırdığı, bu farklı bileşenlerin müzik hakkında uzman olan herkes-
te eşit seviyede bulunmadığı üzerine yavaş yavaş fikir birliğine varılıyor
(Irving Berlin gibiler, çoğumuzun müzisyenliğin temel bir unsuru olarak
kabul ettiği, bir enstrümanı iyi çalabilme özelliğine bile sahip değildir). Şu
anda bildiklerimizden yola çıkarak müzikal uzmanlığın diğer alanlardaki
uzmanlıklardan tamamen farklı olma olasılığının düşük olduğunu söyle-
yebiliriz. Müzik, diğer faaliyetlerin kullanılmadığı beyin yapılarını ve sinir-
sel ağları kesin bir şekilde kullanmaktadır. Ancak bir besteci ya da icracı
için müzikte uzman olmak, diğer alanlarda uzman olmak için de gereken
kişilik özelliklerini, özellikle gayret, sabır, motivasyon ve en önemlisi pes
etmemeyi gerektirmektedir.” (Levitin, 2015: 251-252).
56