Page 110 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 10
P. 110
Çalgı Eğitimi Ney
RAST MAKAMINDA ESER SESLENDİRME ÇALIŞMALARI
DERECELENDİRME ÖLÇEĞİ
PERFORMANS
DÜZEYLERİ
ÖLÇÜTLER 1 2 3 4
1. Nota sürelerini doğru uyguladı.
2. Donanıma dikkat etti.
3. Eserleri doğru perdelerle seslendirdi.
4. Tekrar işaretlerini uyguladı.
5. Belirtilen yerlerde nefes aldı.
6. Eserleri metronomla belirtilen hızda seslendirdi.
Sütun Toplamları
Toplam Ölçek Puanı
Değerlendirme: Ölçekteki 1 “Yetersiz”, 2 “Kabul edilebilir”, 3” İyi”, 4 “Çok iyi”
performans düzeyini gösterir. Ölçekten alınabilecek en yüksek puan 24, en düşük
puan 6’dir. Puan 1-6 arası ‘‘Yetersiz’’, 7-12 arası ‘‘Kabul edilebilir”, 13-18 arası ‘‘İyi’’,
19-24 arası ‘‘Çok iyi’’ olarak değerlendiri lecektir. Eksik puan aldığınız ölçütlerde, ilgili
konuları tekrar ederek kendinizi geliştiriniz.
OKUMA PARÇASI
Rıfat Bey, Sermüezzen ( 1820-1888 )
Büyük Türk bestekârı İstanbul’da doğdu. Babası bestekâr Tanbûrî Arif
Mehmet Ağa, annesi Dede Efendi’nin büyük kızı Hatice Hanım’dır. Babası vasıta-
sıyla küçük yaşta Enderun Mektebi"ne girmiştir. İlk musiki bilgilerini önce meş-
khane, daha sonra da büyük saygı ve sevgi duyduğu Dede Efendi başta olmak
üzere Eyyûbî Şahin Beyzâde gibi saygın hocalardan almıştır. II. Mahmut döne-
minden itibaren sarayda sermüezzenlik (baş müezzenlik ya da müezzenbaşılık),
Enderun’da musiki hocalığı, Faslı Hümâyun Serhânendesi (baş hânende ya da
hânendebaşı) ve Miralay rütbesiyle "Muzikâ-i Hümâyûn" ’un Türk Musikisi bö-
lümü müdürlüğü yapmıştır. Birçok Batı müziği eserleri de bestelemiş, "Muzikâ-i
Hümâyûn" ’daki görevi sırasında bestelemiş olduğu marşlar, o dönemin Batı
müziği bestekârları tarafından çok sesli hale getirilmiştir. Mevlevî olan Rıfat Bey,
Hacı Arif Bey ve Şevki Bey’den sonra şarkı formunu geliştirmiş ve bu formda
önemli eserler bestelemiştir. Muhayyer kürdî makamını bugünkü şekli ile kul-
lanan ilk bestekârdır. İlâhi, tevşih, şarkı, köçekçe, Mevlevî âyini gibi formlar
dışında çeşitli marşlar da bestelemiştir. Bestelediği marşlar arasında günümüze
kadar gelmiş olan “Alay Marşı” ve “Sivastopol Marşı” en popüler olanlarıdır. Rıfat
Bey gerek Türk musikisinde gerekse Batı musikisi bölümlerinde birçok öğrenci
yetiştirmiş, bilgi ve tecrübelerini yetiştirdiği öğrencilerine aktarmak için büyük
gayret göstermiştir. Santûrî Ethem Efendi, Bolâhenk Nuri Bey, Zekâi Dede Rıfat
Bey’in yetiştirdiği öğrenciler arasındadır.
108