Page 110 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 10
P. 110

Çalgı Eğitimi Ney





                              RAST MAKAMINDA ESER SESLENDİRME ÇALIŞMALARI
                                              DERECELENDİRME ÖLÇEĞİ

                                                                                    PERFORMANS
                                                                                     DÜZEYLERİ
                                              ÖLÇÜTLER                             1   2    3    4
                      1. Nota sürelerini doğru uyguladı.
                      2. Donanıma dikkat etti.
                      3. Eserleri doğru perdelerle seslendirdi.
                      4. Tekrar işaretlerini uyguladı.
                      5. Belirtilen yerlerde nefes aldı.
                      6. Eserleri metronomla belirtilen hızda seslendirdi.

                         Sütun Toplamları
                            Toplam Ölçek Puanı

                       Değerlendirme:  Ölçekteki  1  “Yetersiz”,  2  “Kabul  edilebilir”,  3”  İyi”,  4  “Çok  iyi”
                       performans düzeyini gösterir. Ölçekten alınabilecek en yüksek puan 24, en düşük
                       puan 6’dir. Puan 1-6 arası ‘‘Yetersiz’’, 7-12 arası ‘‘Kabul edilebilir”, 13-18 arası ‘‘İyi’’,
                       19-24 arası ‘‘Çok iyi’’ olarak değerlendiri lecektir. Eksik puan aldığınız ölçütlerde, ilgili
                       konuları tekrar ederek kendinizi geliştiriniz.





                                               OKUMA PARÇASI


            Rıfat Bey, Sermüezzen ( 1820-1888 )


                  Büyük  Türk  bestekârı  İstanbul’da  doğdu.  Babası  bestekâr  Tanbûrî  Arif
            Mehmet Ağa, annesi Dede Efendi’nin büyük kızı Hatice Hanım’dır. Babası vasıta-
            sıyla küçük yaşta Enderun Mektebi"ne girmiştir. İlk musiki bilgilerini önce meş-
            khane, daha sonra da büyük saygı ve sevgi duyduğu Dede Efendi başta olmak
            üzere Eyyûbî Şahin Beyzâde gibi saygın hocalardan almıştır. II. Mahmut döne-
            minden itibaren sarayda sermüezzenlik (baş müezzenlik ya da müezzenbaşılık),
            Enderun’da musiki hocalığı, Faslı Hümâyun Serhânendesi (baş hânende ya da
            hânendebaşı) ve Miralay rütbesiyle "Muzikâ-i Hümâyûn" ’un Türk Musikisi bö-
            lümü müdürlüğü yapmıştır. Birçok Batı müziği eserleri de bestelemiş, "Muzikâ-i
            Hümâyûn"  ’daki  görevi  sırasında  bestelemiş  olduğu  marşlar,  o  dönemin  Batı
            müziği bestekârları tarafından çok sesli hale getirilmiştir. Mevlevî olan Rıfat Bey,
            Hacı Arif Bey ve Şevki Bey’den sonra şarkı formunu geliştirmiş ve bu formda
            önemli eserler bestelemiştir. Muhayyer kürdî makamını bugünkü şekli ile kul-
            lanan  ilk  bestekârdır.  İlâhi,  tevşih,  şarkı,  köçekçe,  Mevlevî  âyini  gibi  formlar
            dışında çeşitli marşlar da bestelemiştir. Bestelediği marşlar arasında günümüze
            kadar gelmiş olan “Alay Marşı” ve “Sivastopol Marşı” en popüler olanlarıdır. Rıfat
            Bey gerek Türk musikisinde gerekse Batı musikisi bölümlerinde birçok öğrenci
            yetiştirmiş, bilgi ve tecrübelerini yetiştirdiği öğrencilerine aktarmak için büyük
            gayret göstermiştir. Santûrî Ethem Efendi, Bolâhenk Nuri Bey, Zekâi Dede Rıfat
            Bey’in yetiştirdiği öğrenciler arasındadır.



                                                          108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115