Page 114 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 10
P. 114

Çalgı Eğitimi Ney





                      NEVÂ MAKAMINDA ETÜT ÇALIŞMALARI DERECELENDİRME ÖLÇEĞİ

                                                                                  PERFORMANS
                                                                                    DÜZEYLERİ
                                            ÖLÇÜTLER                             1    2   3    4
                     1. Açık ve kapalı parmak pozisyonlarını doğru uyguladı.
                     2. Nota sürelerini doğru uyguladı.

                     3. Donanım ve ölçü içindeki değiştirme işaretlerine dikkat etti.
                     4. Doğru perdelerle seslendirdi.
                     5. Tekrar işaretlerini uyguladı.
                     6. Belirtilen yerlerde nefes aldı.
                     7. Yavaş hızda doğru deşifre etti.
                     8. Etütleri metronomla belirtilen hızda seslendirdi.
                       Sütun Toplamları
                          Toplam Ölçek Puanı

                     Değerlendirme:  Ölçekteki  1  “Yetersiz”,  2  “Kabul  edilebilir”,  3”  İyi”,  4  “Çok  iyi”
                     performans düzeyini gösterir. Ölçekten alınabilecek en yüksek puan 32, en düşük
                     puan 8’dir. Puan 1-8 arası ‘‘Yetersiz’’, 9-16 arası ‘‘Kabul edilebilir”, 17-24 arası ‘‘İyi’’,
                     25-32 arası ‘‘Çok İyi’’ olarak değerlendiri lecektir. Eksik puan aldığınız ölçütlerde, ilgili
                     konuları tekrar ederek kendinizi geliştiriniz.







                                             BİLİYOR MUYDUNUZ?




                 •  Önceki yüzyıllarda usta bestecilerin makam ve usulleri “kâr” formunda
                     besteledikleri eserlerle öğrencilerine öğrettiklerini,
                 •  Eğitim amacı gözetilerek bestelenen kâr formundaki bu eserlere “kâr-ı
                     nâtık” dendiğini,
                 •  Kâr-ı nâtıkları diğer kârlardan ayıran en önemli özelliğin; güftede bir vesile
                     ile anılan makam ya da usulün anıldığı yerde ezgide de o makam ya da
                     usule geçki yapılmış olması; bu sayede öğrencilerin makam veya usulleri
                     kolayca öğrenebildiklerini,
                 •  O dönemde divan şairleri arasında ihtiyaçtan dolayı kâr-ı nâtık sözleri
                     yazan şairlerin yetiştiğini,
                 •  Kârların Türk musikisi besteciliğinde ustalık gerektiren en sanatlı ve en
                     büyük formlar olduğunu,
                 •  “Nâtık” kelimesinin Arapça kökenli olduğunu ve “söyleyen, konuşan, dile
                     getiren, bildiren” anlamlarına geldiğini,
                 •  Dolayısıyla kâr-ı nâtıkın da “makam veya usulleri bildiren, söyleyen, ko-
                     nuşan kâr” anlamına geldiğini,
                 •  Kâr-ı nâtık eserlerin en ünlüsünün bestesi Hamamîzâde İsmail Dede’ye,
                     güftesi Keçecizâde İzzet Molla’ya ait “Rast getirip fend ile…” sözleriyle
                     başlayan rast kâr-ı nâtık olduğunu biliyor muydunuz?


                                                          112
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119