Page 114 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 10
P. 114
Çalgı Eğitimi Ney
NEVÂ MAKAMINDA ETÜT ÇALIŞMALARI DERECELENDİRME ÖLÇEĞİ
PERFORMANS
DÜZEYLERİ
ÖLÇÜTLER 1 2 3 4
1. Açık ve kapalı parmak pozisyonlarını doğru uyguladı.
2. Nota sürelerini doğru uyguladı.
3. Donanım ve ölçü içindeki değiştirme işaretlerine dikkat etti.
4. Doğru perdelerle seslendirdi.
5. Tekrar işaretlerini uyguladı.
6. Belirtilen yerlerde nefes aldı.
7. Yavaş hızda doğru deşifre etti.
8. Etütleri metronomla belirtilen hızda seslendirdi.
Sütun Toplamları
Toplam Ölçek Puanı
Değerlendirme: Ölçekteki 1 “Yetersiz”, 2 “Kabul edilebilir”, 3” İyi”, 4 “Çok iyi”
performans düzeyini gösterir. Ölçekten alınabilecek en yüksek puan 32, en düşük
puan 8’dir. Puan 1-8 arası ‘‘Yetersiz’’, 9-16 arası ‘‘Kabul edilebilir”, 17-24 arası ‘‘İyi’’,
25-32 arası ‘‘Çok İyi’’ olarak değerlendiri lecektir. Eksik puan aldığınız ölçütlerde, ilgili
konuları tekrar ederek kendinizi geliştiriniz.
BİLİYOR MUYDUNUZ?
• Önceki yüzyıllarda usta bestecilerin makam ve usulleri “kâr” formunda
besteledikleri eserlerle öğrencilerine öğrettiklerini,
• Eğitim amacı gözetilerek bestelenen kâr formundaki bu eserlere “kâr-ı
nâtık” dendiğini,
• Kâr-ı nâtıkları diğer kârlardan ayıran en önemli özelliğin; güftede bir vesile
ile anılan makam ya da usulün anıldığı yerde ezgide de o makam ya da
usule geçki yapılmış olması; bu sayede öğrencilerin makam veya usulleri
kolayca öğrenebildiklerini,
• O dönemde divan şairleri arasında ihtiyaçtan dolayı kâr-ı nâtık sözleri
yazan şairlerin yetiştiğini,
• Kârların Türk musikisi besteciliğinde ustalık gerektiren en sanatlı ve en
büyük formlar olduğunu,
• “Nâtık” kelimesinin Arapça kökenli olduğunu ve “söyleyen, konuşan, dile
getiren, bildiren” anlamlarına geldiğini,
• Dolayısıyla kâr-ı nâtıkın da “makam veya usulleri bildiren, söyleyen, ko-
nuşan kâr” anlamına geldiğini,
• Kâr-ı nâtık eserlerin en ünlüsünün bestesi Hamamîzâde İsmail Dede’ye,
güftesi Keçecizâde İzzet Molla’ya ait “Rast getirip fend ile…” sözleriyle
başlayan rast kâr-ı nâtık olduğunu biliyor muydunuz?
112