Page 120 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 10
P. 120
Çalgı Eğitimi Ney
NEVÂ MAKAMINDA ESER SESLENDİRME ÇALIŞMALARI
DERECELENDİRME ÖLÇEĞİ
PERFORMANS
DÜZEYLERİ
ÖLÇÜTLER 1 2 3 4
1. Nota sürelerini doğru uyguladı.
2. Donanıma dikkat etti.
3. Eserleri doğru perdelerle seslendirdi.
4. Tekrar işaretlerini uyguladı.
5. Belirtilen yerlerde nefes aldı.
6. Eserleri metronomla belirtilen hızda seslendirdi.
Sütun Toplamları
Toplam Ölçek Puanı
Değerlendirme: Ölçekteki 1 “Yetersiz”, 2 “Kabul edilebilir”, 3” İyi”, 4 “Çok iyi”
performans düzeyini gösterir. Ölçekten alınabilecek en yüksek puan 24, en düşük
puan 6’dir. Puan 1-6 arası ‘‘Yetersiz’’, 7-12 arası ‘‘Kabul edilebilir”, 13-18 arası ‘‘İyi’’,
19-24 arası ‘‘Çok İyi’’ olarak değerlendiri lecektir. Eksik puan aldığınız ölçütlerde, ilgili
konuları tekrar ederek kendinizi geliştiriniz.
OKUMA PARÇASI
Ali Ufkî Bey
Anadolu toprakları Türk asıllı ve Müslüman olmayan birçok ünlü müzis-
yen, besteci ve müzik bilginlerine ev sahipliği yapmıştır. Bu müzik insanları
Türk müziğine ilgi duyarak Türk müziği kültürünün gelişmesinde büyük katkılar-
da bulunmuştur. Bunlardan biri de Polonya asıllı Albert Bobowski’dir. Sonradan
Müslüman olmuş ve Ali Ufkî adını almıştır. Ali Ufkî Bey Polonya kaynaklarına
göre 1610 yılında doğdu. Yine Polonya kaynaklarında Ali Ufkî Bey Lehistan’a
akınlar yapan Kırım Tatarları tarafından esir edilerek İstanbul’a getirildiği yaz-
maktadır. Ancak ne zaman getirildiği, daha önceki yaşamı, ailesi ve çocukluk
yılları ile ilköğrenimine dair kesin bilgi ve belge bulunmamaktadır. (Cevher). Ali
Ufkî Bey Osmanlı Sarayı’na girdikten sonra Enderun’da öğrenimini tamamlamış,
santûr çalmayı öğrenmiştir. Müzisyenliğinin yanı sıra birçok (kesin olmamakla
beraber 17 dil) dil konuşabilen bir bilim insanı olarak bilinmektedir. Ali Ufkî Bey
çeşitli form ve türlerdeki Türk müziği eserlerini farklı bir Batılı müzik yazısı ile
kaydetmiştir. O dönemde Türkler Arap alfabesi kullanmaktaydı ve yazılar sağ-
dan sola doğru yazılmaktaydı. Ali Ufkî Bey “Mecmua-i Sâz ü Söz” isimli eserinde
kendine özgü nota yazım sistemiyle Türk müziği eserlerini o dönemin Türkçe
yazım kurallarına uyarlamış, 550’ye yakın Türk müziği eserini makam ve usul-
leriyle kâğıda dökerek bu eserlerin yok olmasının önüne geçmiştir.
118