Page 120 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 10
P. 120

Çalgı Eğitimi Ney





                             NEVÂ MAKAMINDA ESER SESLENDİRME ÇALIŞMALARI
                                             DERECELENDİRME ÖLÇEĞİ

                                                                                   PERFORMANS
                                                                                    DÜZEYLERİ
                                             ÖLÇÜTLER                             1   2    3    4
                     1. Nota sürelerini doğru uyguladı.
                     2. Donanıma dikkat etti.
                     3. Eserleri doğru perdelerle seslendirdi.
                     4. Tekrar işaretlerini uyguladı.
                     5. Belirtilen yerlerde nefes aldı.
                     6. Eserleri metronomla belirtilen hızda seslendirdi.

                        Sütun Toplamları
                           Toplam Ölçek Puanı

                      Değerlendirme:  Ölçekteki  1  “Yetersiz”,  2  “Kabul  edilebilir”,  3”  İyi”,  4  “Çok  iyi”
                      performans düzeyini gösterir. Ölçekten alınabilecek en yüksek puan 24, en düşük
                      puan 6’dir. Puan 1-6 arası ‘‘Yetersiz’’, 7-12 arası ‘‘Kabul edilebilir”, 13-18 arası ‘‘İyi’’,
                      19-24 arası ‘‘Çok İyi’’ olarak değerlendiri lecektir. Eksik puan aldığınız ölçütlerde, ilgili
                      konuları tekrar ederek kendinizi geliştiriniz.








                                               OKUMA PARÇASI


                    Ali Ufkî Bey

                  Anadolu  toprakları  Türk  asıllı  ve  Müslüman  olmayan  birçok  ünlü  müzis-
            yen,  besteci  ve  müzik  bilginlerine  ev  sahipliği  yapmıştır.  Bu  müzik  insanları
            Türk müziğine ilgi duyarak Türk müziği kültürünün gelişmesinde büyük katkılar-
            da bulunmuştur. Bunlardan biri de Polonya asıllı Albert Bobowski’dir. Sonradan
            Müslüman olmuş ve Ali Ufkî adını almıştır. Ali Ufkî Bey Polonya kaynaklarına
            göre 1610 yılında doğdu. Yine Polonya kaynaklarında Ali Ufkî Bey Lehistan’a
            akınlar yapan Kırım Tatarları tarafından esir edilerek İstanbul’a getirildiği yaz-
            maktadır. Ancak ne zaman getirildiği, daha önceki yaşamı, ailesi ve çocukluk
            yılları ile ilköğrenimine dair kesin bilgi ve belge bulunmamaktadır. (Cevher). Ali
            Ufkî Bey Osmanlı Sarayı’na girdikten sonra Enderun’da öğrenimini tamamlamış,
            santûr çalmayı öğrenmiştir. Müzisyenliğinin yanı sıra birçok (kesin olmamakla
            beraber 17 dil) dil konuşabilen bir bilim insanı olarak bilinmektedir. Ali Ufkî Bey
            çeşitli form ve türlerdeki Türk müziği eserlerini farklı bir Batılı müzik yazısı ile
            kaydetmiştir. O dönemde Türkler Arap alfabesi kullanmaktaydı ve yazılar sağ-
            dan sola doğru yazılmaktaydı. Ali Ufkî Bey “Mecmua-i Sâz ü Söz” isimli eserinde
            kendine özgü nota yazım sistemiyle Türk müziği eserlerini o dönemin Türkçe
            yazım kurallarına uyarlamış, 550’ye yakın Türk müziği eserini makam ve usul-
            leriyle kâğıda dökerek bu eserlerin yok olmasının önüne geçmiştir.





                                                          118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125