Page 34 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 34
TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10 1. ÜNİTE
OKUMA PARÇASI
ŞEF ADAYLARINA ÖĞÜTLER
Saz sanatçısı olarak başladığım meslek hayatımın henüz gelişim sürecinde yöneticiliğe dayan-
ması, herhangi bir tercihten çok, icra yeteneğimin yön verdiği doğrultuda tecelli etmiş oldu. Yoksa,
güzel tınlayan etkili bir sesle tavırlı ezgiler seslendiren; ya da hayranlık uyandırıcı bir virtüöziteye
ulaşan parlak bir saz sanatçısı olarak sadece kendi sanat değerimin ünlüsü ve sorumlusu olmayı
yeğlerdim mutlaka…
Bir ses veya saz sanatçısının ses veya sazına hâkim olma derecesine bağlı performansı, kendi
sorumluluk inisiyatifindedir. Topluluk icrasında ise şefin, topluluk elemanlarının tümüne müşterek
sorumluluk bilincini kesintisiz yansıtabilmesi gerekmektedir. Topluluk içinde görev, sorumluluk ve
disiplinini bir an savsaklayan tek bir eleman, bu inisiyatif ipinin ucunu çekmiş demektir.
Şeflik görevi, topluluğun kuruluşundan başlayarak periyodik ve ekstra her konser görevini ifa
edebilecek hale geliş süresinde, belirli safhaları kapsamaktadır. Bu süreç üç safhada gelişir:
1. Kuruluş safhası
Kurum idaresi ile kurulacak topluluğun fonksiyonuna uyacak oluşum için elemanların çeşidi, sayısı
ve nitelikleri:
• Erkek sesi sınıf ve adetleri: (Bas-Bariton-Tenor)
• Kadın sesi sınıf ve adetleri: (Alto-Soprano-Mezzo soprano)
• Saz tür ve adetleri
2. Hazırlık safhası
• Genel musiki bilgisi yönünden, elemanların tümünü belirli ve aynı düzeye getirecek alt yapı
çalışmaları
• Halk musikisi tavır ve karakterine uyum ve bu özelliklerin toplu icrada otantisiteye en uygun
şekilde icra edebilmesi çalışmaları
• Şefin ritim, volüm, partisyon gibi teknik unsurlar ile nüans işaretlerinin aynı derecede algılanma
yetisini geliştirip yerleştirme alışkanlığını sağlama çalışmaları
• Şefin yönetim esnasında yapabileceği doğaçlama bir harekete veya muhtemel bir aksaklığı telafi
edecek işaretine uyabilme refleksini kazanma uygulamaları
• Ezgilerin folklorik unsur ve konularını veya yazılmasına neden olmuş olayların uyandıracağı duy-
gu ifadesini icraya aksettirebilme yeteneğini kazanma çalışmaları
• En kısa sürede en az 3-4 konser repertuvarı sağlayacak sıkı bir toplu çalışma ile mümkün olan en
yakın etkinliği sağlamak için bol bol repertuvar çalışması ve provası yapmak.
3. Faaliyet safhası
Bu veya buna benzer hazırlık çalışmaları sonunda sıra icraya gelince belirli bir program düzen-
leme politikası da tespit etmek gerekir. Halk musikisi, insan ve doğa ile ilgili bedenî ve ruhî her
konu ile ilgili temaları kullanır, matematiksel kural ve unsurlara tâbi değildir ve halk musikisinin
32