Page 34 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 34

TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10                                                                                                                                                                                 1. ÜNİTE







                      OKUMA PARÇASI
                    ŞEF ADAYLARINA ÖĞÜTLER
                        Saz sanatçısı olarak başladığım meslek hayatımın henüz gelişim sürecinde yöneticiliğe dayan-
                    ması, herhangi bir tercihten çok, icra yeteneğimin yön verdiği doğrultuda tecelli etmiş oldu. Yoksa,
                    güzel tınlayan etkili bir sesle tavırlı ezgiler seslendiren; ya da hayranlık uyandırıcı bir virtüöziteye
                    ulaşan parlak bir saz sanatçısı olarak sadece kendi sanat değerimin ünlüsü ve sorumlusu olmayı
                    yeğlerdim mutlaka…
                        Bir ses veya saz sanatçısının ses veya sazına hâkim olma derecesine bağlı performansı, kendi
                    sorumluluk inisiyatifindedir. Topluluk icrasında ise şefin, topluluk elemanlarının tümüne müşterek
                    sorumluluk bilincini kesintisiz yansıtabilmesi gerekmektedir. Topluluk içinde görev, sorumluluk ve
                    disiplinini bir an savsaklayan tek bir eleman, bu inisiyatif ipinin ucunu çekmiş demektir.

                        Şeflik görevi, topluluğun kuruluşundan başlayarak periyodik ve ekstra her konser görevini ifa
                    edebilecek hale geliş süresinde, belirli safhaları kapsamaktadır. Bu süreç üç safhada gelişir:

                    1. Kuruluş safhası

                    Kurum idaresi ile kurulacak topluluğun fonksiyonuna uyacak oluşum için elemanların çeşidi, sayısı
                    ve nitelikleri:
                    •  Erkek sesi sınıf ve adetleri: (Bas-Bariton-Tenor)

                    •  Kadın sesi sınıf ve adetleri: (Alto-Soprano-Mezzo soprano)
                    •  Saz tür ve adetleri

                    2. Hazırlık safhası
                    •  Genel musiki bilgisi yönünden, elemanların tümünü belirli ve aynı düzeye getirecek alt yapı
                      çalışmaları

                    •  Halk musikisi tavır ve karakterine uyum ve bu özelliklerin toplu icrada otantisiteye en uygun
                      şekilde icra edebilmesi çalışmaları
                    •  Şefin ritim, volüm, partisyon gibi teknik unsurlar ile nüans işaretlerinin aynı derecede algılanma
                      yetisini geliştirip yerleştirme alışkanlığını sağlama çalışmaları

                    •  Şefin yönetim esnasında yapabileceği doğaçlama bir harekete veya muhtemel bir aksaklığı telafi
                      edecek işaretine uyabilme refleksini kazanma uygulamaları
                    •  Ezgilerin folklorik unsur ve konularını veya yazılmasına neden olmuş olayların uyandıracağı duy-
                      gu ifadesini icraya aksettirebilme yeteneğini kazanma çalışmaları

                    •  En kısa sürede en az 3-4 konser repertuvarı sağlayacak sıkı bir toplu çalışma ile mümkün olan en
                      yakın etkinliği sağlamak için bol bol repertuvar çalışması ve provası yapmak.
                    3. Faaliyet safhası

                        Bu veya buna benzer hazırlık çalışmaları sonunda sıra icraya gelince belirli bir program düzen-
                    leme politikası da tespit etmek gerekir. Halk musikisi, insan ve doğa ile ilgili bedenî ve ruhî her
                    konu ile ilgili temaları kullanır, matematiksel kural ve unsurlara tâbi değildir ve halk musikisinin






                 32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39