Page 47 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO | 10
P. 47

2.5.   Hüseynî Makamı


                                                                              Yerinden     Kız neyi akordu









                            Hüseynî 5’lisi    Uşşak 4’lüsü         Uşşak 4’lüsü       Hüseynî 5’lisi












                  Dizisi:  Yerinde hüseynî beşlisine hüseynî perdesinde uşşak dörtlüsünün eklenmesinden meydana gelmiştir.





                          Kararı:   Dügâh perdesidir.


                         Güçlüsü:   Neva perdesidir.

                          Yedeni:   Rast perdesidir.


                           Seyri:   Çıkıcıdır.

                        Donanım:    Si küçük mücennep bemoldür.





                                           Perdelerin Türk müziğindeki isimleri









                        Rast     Dügâh     Segâh      Çargâh    Neva     Hüseynî    Eviç     Gerdaniye  Muhayyer









                  Dizinin seyri:

                  Hüseynî makamı seyre genellikle güçlü sesi civarından başlar. Karar bölgesindeki hüseynî beşlisinin sesleri gösteri-
           lerek hüseynî perdesinde yarım karar yapılır. Hüseynî perdesi ısrarla vurgulanır. Yukarıdaki uşşak dörtlüsünün seslerine ge-
           çilir. Dizinin yukarısına çıkılırken kullanılan eviç perdesi, iniş cazibesiyle acem sesi hâline gelebilir. Tekrar güçlü perdesinde
           asma kalış yapılarak hüseynî beşlisinin seslerine geçilir. Çargâh perdesinde asma karar da yapılarak dügâh perdesinde tam
           karar yapılır.



           46   Makam ve Usul Uygulamaları                                                                                                                                                                 Makam ve Usul Uygulamaları
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52