Page 48 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 10
P. 48
2.5. Hüseynî Makamı
Yerinden Kız neyi akordu
Hüseynî 5’lisi Uşşak 4’lüsü Uşşak 4’lüsü Hüseynî 5’lisi
Dizisi: Yerinde hüseynî beşlisine hüseynî perdesinde uşşak dörtlüsünün eklenmesinden meydana gelmiştir.
Kararı: Dügâh perdesidir.
Güçlüsü: Neva perdesidir.
Yedeni: Rast perdesidir.
Seyri: Çıkıcıdır.
Donanım: Si küçük mücennep bemoldür.
Perdelerin Türk müziğindeki isimleri
Rast Dügâh Segâh Çargâh Neva Hüseynî Eviç Gerdaniye Muhayyer
Dizinin seyri:
Hüseynî makamı seyre genellikle güçlü sesi civarından başlar. Karar bölgesindeki hüseynî beşlisinin sesleri gösteri-
lerek hüseynî perdesinde yarım karar yapılır. Hüseynî perdesi ısrarla vurgulanır. Yukarıdaki uşşak dörtlüsünün seslerine ge-
çilir. Dizinin yukarısına çıkılırken kullanılan eviç perdesi, iniş cazibesiyle acem sesi hâline gelebilir. Tekrar güçlü perdesinde
asma kalış yapılarak hüseynî beşlisinin seslerine geçilir. Çargâh perdesinde asma karar da yapılarak dügâh perdesinde tam
karar yapılır.
46 Makam ve Usul Uygulamaları Makam ve Usul Uygulamaları