Page 48 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 10
P. 48

2.5.   Hüseynî Makamı


                                                                                 Yerinden    Kız neyi akordu









                              Hüseynî 5’lisi     Uşşak 4’lüsü        Uşşak 4’lüsü        Hüseynî 5’lisi













                     Dizisi:  Yerinde hüseynî beşlisine hüseynî perdesinde uşşak dörtlüsünün eklenmesinden meydana gelmiştir.





                             Kararı:   Dügâh perdesidir.

                           Güçlüsü:   Neva perdesidir.


                            Yedeni:   Rast perdesidir.

                              Seyri:   Çıkıcıdır.

                          Donanım:    Si küçük mücennep bemoldür.






                                              Perdelerin Türk müziğindeki isimleri








                          Rast      Dügâh     Segâh      Çargâh    Neva     Hüseynî   Eviç      Gerdaniye  Muhayyer










                     Dizinin seyri:
                     Hüseynî makamı seyre genellikle güçlü sesi civarından başlar. Karar bölgesindeki hüseynî beşlisinin sesleri gösteri-
              lerek hüseynî perdesinde yarım karar yapılır. Hüseynî perdesi ısrarla vurgulanır. Yukarıdaki uşşak dörtlüsünün seslerine ge-
              çilir. Dizinin yukarısına çıkılırken kullanılan eviç perdesi, iniş cazibesiyle acem sesi hâline gelebilir. Tekrar güçlü perdesinde
              asma kalış yapılarak hüseynî beşlisinin seslerine geçilir. Çargâh perdesinde asma karar da yapılarak dügâh perdesinde tam
              karar yapılır.



              46  Makam ve Usul Uygulamaları                                                                                                                                                                 Makam ve Usul Uygulamaları
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53