Page 64 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 10
P. 64
10.3. Ünite: ESER İCRA ÇALIŞMALARI
Hazırlık Çalışmaları
1. Türk müziği geleneğinde toplu icra hakkında neler biliyorsunuz?
2. Toplu icra çalışmalarında, repertuvar oluşturulurken nelere dikkat edilir?
3. Toplu icra sırasında bir eserden diğerine bağlanırken eserlerin hangi özellikleri dikkate alınır?
TÜRK MÜZİĞİ TOPLU İCRA GELENEĞİNDE “KORO”
Türk müziğinde koro kavramı ilk kez, Cumhuriyet’in ilanından önce ortaya çıkmıştır. Donizetti Paşa ve bazı İtalyan
müzisyenler Enderun’a gelerek Muzıka-yi Hümâyun’u kurmuşlar, o dönemde Batı’nın birçok özelliğinin gelmesi gibi Batılı
manada koro kavramı da böylece Türk müziğinin içerisine girmiştir (Görsel 3.1).
Türk müziğinde ilk koro yönetimi, Muzıka-yi Hümâyun bünyesinde kurulan Fasl-ı Cedid heyetini, Santuri Miralay
Hilmi Bey’in elinde bagetle yönetmesiyle başlamıştır. (ÖZER. İ. s.43) 1920 yılında Ali Rıfat Çağatay, ilk kez halka açık bir
konser de elinde bagetle Şark Mûsiki Cemiyeti Korosu’nu yönetmiştir. (ÖZER. İ. s.43)
Daha sonraları bu koroların sayıları, çeşitli müzik cemiyetlerinin çatısı altında giderek artmıştır. 1926 yılında İs-
tanbul’da, 1927 yılında Ankara’da PTT bünyesinde radyoların kurulmasıyla Türk müziğindeki ilk disiplinli koro faaliyete
geçmiştir. (ÖZER. İ. s.43)
Görsel 3.1: Bursa Devlet Klasik Türk Müziği Korosu
62 Eser İcra ÇalişmalariEser İcra Çalışmaları Eser İcra Çalışmaları