Page 11 - ÇALGI EĞİTİMİ UT | 10
P. 11

KİTABIN TANITIMI




                                                                                    DİKKAT
                 ÜNİTE KAPAKLARI                   1. ÜNİTE                        Alıştırma ve etkinlikler uygula-
                                                                                             UTTA SES ÜRETİMİ-II
                                                       1. ÜNİTE1. ÜNİTE          UTTA SES ÜRETİMİ - II
                Ünite içerisinde yer alan kavram                                   nırken  önemli  noktaların  vur-
                ve konuların yer aldığı bölümdür.  HAZIRLIK ÇALIŞMALARI            gulandığı bölümdür.
                                                    1.    Utta I. pozisyon tutuşunu araştırınız.
                                                    2.   Utta   I. ve II. pozisyondaki tutuş farklılıklarını araştırınız. Bu farklılıkları arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                    3.   Makamları oluşturan 4’lü ve 5’li kalıpları araştırınız. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                    4.   Bu ünitede çalışacağınız etüt ve eserlerin hangi pozisyonlara denk geldiğini araştırınız.
 KİTABIN TANITIMI                                          2. ÜNİTE                                   TEKNİK ÇALIŞMALAR-I
                                                    1.1.   I. Pozisyonda Ses Üretimi   Dikkat!  Vibrato için notaya özel işaret konulmaz. Hatırlatmak için, gerektiğinde (vib) yazılacaktır. Ge-
                                                                                        nellikle uzun  seslerde yapılmakla beraber seçim, icracının yorum anlayışına kalmıştır.
                                                                                       2 3      Aşağıda verilen alıştırmaların uygun olan notalarına vibrato tekniğini uygulayınız.
                                    1. 1.         Ut, her parmağa birer ana kolon ayrılarak çalınır. El sapın üzerindeki herhangi bir noktaya konulduğunda her parmak   4
                                                   1.1.1.
                                                                                    ALIŞTIRMA
                                                      I. Pozisyonda Sol El Tutuşu
                                                  birer kolona denk gelir. Pozisyon numarasını gösteren birinci parmaktır.  Birinci parmak I. kolonda iken elin klavyedeki    2
                                                  konumu I. pozisyonu gösterir. Ayrıca icra esnasında parmaklar ile telin arasındaki mesafenin açık olmaması  zaman
                                                  ve enerji kaybını önler. Bununla birlikte  yanlış notaya basma riskini de azaltır. Tablo 1.1’de pozisyon tablosunda durum
                                ÜNİTE
                                ÜNİTE             ayrıntılı  olarak verilmiştir.
                                                   Tablo 1 1: Pozisyon tablosu
                                                   Kolon no:   I  II  III  IV  V  VI  VII
                    UTTA SES ÜRETİMİ - II            I. pozisyon  1  2 1  3 2  4 3  4  3
                                                    II. pozisyon
                                                   III. pozisyon  1  2  3  4
                                                   IV. pozisyon  1  2  3  4
                                                  Her makamda değişik sesler kullanıldığından ut çalmaya natürel seslerden oluşan makamlarla başlanır. Bu sebeple
                  Kavramlar                       ut çalmayı öğrenirken  II. pozisyondan  başlanır.   II. pozisyondan sonra I. pozisyona geçilir.  Görsel 1.1’de I. pozisyon
                                                  sol el tutuşlarına örnek gösterilmiştir.
                  Pozisyon, Kolon, Eşik, Kafes, Ritmik, Natürel, Perde
                                                                                    4
                  Neler Öğreneceksiniz?
                  1.1.1.  I. Pozisyonda Sol El Tutuşu
                  1.1.2. İcra Esnasında I. ve II. Pozisyon Geçişleri
                                                   a)                                                                                                            b)
                                                  Görsel 1.1. (a ve b) : I. pozisyonda sol el tutuşları
                  Ünite Konuları                                                       5      Aşağıda verilen alıştırmaları  boş tel dışındaki notalarda vibrato tekniğini  kullanarak
                  1.1. I. Pozisyonda Ses Üretimi  12                                ALIŞTIRMA  6      uygulayınız.
                                  1. ünite tanıtım
                                   sunusu                                           5
                                  karekodudur.
                                   1. ünite
                                                 HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
                                  karekodudur.
                                       11 11
                                                 Öğrencilerin ön bilgilerini                             37
                                                 harekete geçirmek ve konuya
               KAREKOD                           ilgilerini çekmek amacıyla ders
               Karekod okuyucu ile taratarak     öncesinde yapılan çalışmalar bu     ALIŞTIRMA
               resim, video, animasyon, soru     bölümde yer alır. Öğrencilerin
               ve çözümleri vb. ilave kaynak-    ünitede yer alan konulara hazır-   Konunun pekiştirilmesi
               lara ulaşabileceğiniz karekod     landığı bölümdür.                  amacıyla öğrencinin uygula-
               bölümüdür.                                                           ma yapacağı bölümdür.
                                                                                      1. ÜNİTE        UTTA SES ÜRETİMİ-II
                                                            1. ÜNİTE
                                                    ETKİNLİK                         1.
                   1. ÜNİTE                                  UTTA SES ÜRETİMİ-II         ÖLÇME  VE DEĞERLENDİRME
                    OKUMA PARÇASI                                                      Birinci kolon  I. pozisyonda birinci parmağa denk gelen notaları  aşağıdaki porte üzerine yazınız.
                                                   Sınıf içinde öğrencilerin konu-
                                                   ya etkin katılımının sağlandığı
                                                   bölümdür.
                         adıyle  yeniden  kurdu.  1914'te  bu   Mehter-hâne’de  her  sazın  takım-
                   MIZIKAY-î   kuruluş tamamlandı. Birinci Dün-  daki sayısı eşit olurdu. Bu sayıya   2.   II. ve I. pozisyon geçişlerini gösteren kısa bir etüt yazınız.
                                göre takım,”altı kat, yedi kal, do-
                         ya Har bi'nde Başkumandan Vekili
                   HUMAYUN    1. ÜNİTE  ve  harbiye  nâzırı  Dâmâd  Enver   kuz kal mehter” diye anılırdı. Dokuz   UTTA SES ÜRETİMİ-II
                         Paşa'nın  emriyle  teşkilat  orduya
                                kat  mehter,  padişaha  mahsustu.
                         tâmim edildi. İstiklal Harbi'nde de   Padişahı  temsilen  sadrazamın,
                         mehter-hane hizmet gördü. Fakat   vezirlerin,   bey lerbeyilerin   de
                         cumhuriyetle beraber gene orta-  mehterleri vardı. Başlıca Osman-    Kolonlarda I. ve II. Pozisyona Ait Natürel Sesler
                         dan kalktı. Ancak 1952'de bugün-  lı  kalele rinde  mehter-hane’nin
                         ki  mehter-hâne  kuruldu.  Musiki   nöbet  vurması,  milli  gelenekti.   Şekil 1.1’de utta elin konumuna göre ilk iki pozisyonda basılabilecek sesler gösterilmiştir. Karıştırılmaması için yalnız-
                         san'atı ve sanâkatkarı bakımından   İs tanbul’daki  bazen  300  san’at-  ca natürel seslerin adı verilmiş diğerlerinin ise yeri işaret edilmiştir.
                         son derece ihmal edilmesine rağ-  kârın  bulunduğu  Mehter hâne-i
                  Osmanlı  Devletinin  askerî  mı-  men, 1952'den bu yana Türkiye'de-  Hümâyûn (veya: Hâkaanî), harbde   Tutuşta alt
                  zıkası,  bu  mızıka  takımı  ve  teş-  ki pek çok mehter takımı, millete,   orduya katılır, muharebe meydan-  Küçük eşik
                  kilâtı.  Padişaha  mahsûs  olanına   en samimi milli duygular vermek-  larında  askeri  musiki  çalar,  yeri   1                                                   1                                     2                              3
                  “mehter-hâne-i  hümayûn”  denir.   te, çok sevilmekte, yabancılar ta-  göğü inletir, Türk askerine büyük   . . . .  . . .  . . .
                  Osmanlı  imparatorluğunda  meh-  rafından da içte ve dışta en büyük   şevk ve heyecan, düşmana, kor-  . . . . . . . .
                  ter-hâne,  Yeniçeri  Ocağı’nın  bir   takdirleri  toplamaktadır.  Bu  tak-  ku verirdi. Padişah mehterlerinin    Sİ
                  parçası sayıldı. San’atkârlar tabi-  dir  esasen  yeni  de  değildir.  Pek   sazları  göğüslerine  altın  zencir-  SOL    LA    LA
                  atıyle  askerdiler.  Onun  içindir  ki   çok  asra  giden  bir  mazisi  vardır.   lerle asılırdı. Kûsları, filler taşırdı.   RE   Mİ  Utta Ses Üretimi-II
                                                                                                       ölçme ve
                  II. Sultan Mahmud (1808-1839). 15   Osmanlı  askerî  musikisi,  çok  za-  Bu  gibi  gösterişler,  imparator-   Mİ   FA  değerlendirme
                  Haziran 1826’da Yeniçerilik ve di-  manlar  daimî  denecek  suretle   luğun,  bir  cihan  devleti  olmanın     LA  sorusu
                  ğer Kapıkulu Ocakları ile beraber   Al manya  ile  harb  halinde  bulu-  icab ettirdiği debdebe ve gerçek    Sİ   Sİ  DO  karekodudur.
                  mehter-hâneyi  de,  eski  düzenin   nulduğu için. Almanlar vasıtasıyle   saltanat alâmetleri sayılırdı.  Mİ  FA
                  Bir  parçası  sayarak  ilga  etti.  Ye-  Avrupa'ya  tesir  etmiştir.  Uslûbu   Kaynakça:  Sİ  FA  SOL  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                  rine Batılı mânâda askerî mızıkayı   birçok bestekar (mesela Mozart)
                  kurdu.  tarafından taklid edilmiye çalışıl-  Öztuna, 131a; tafsîlât ve bibliyograf-  FA  DO  DO   RE
                  19ll'de Ahmed Muhtar Paşa, mü-  mıştır.  (Alm.  Janiıscharenmusik,   ya için bk.Haydar Sanal, Mehter Mu-  SOL
                  esseseyi "Mehter-hâne-i Hâkaanî  Fr. musique des janissaires).   sikisi, lstanbul, 19 TMA, II. 23a-b; TA.   SOL  LA
                                XXIlI, 432a-b.
                                                         . . . .
                                                                  . .                                    31
                                                              . . . .
                                                             I. poz.                                       II. poz.
                 30                               Şekil 1.1: Klavyede I. ve II. pozisyonda natürel seslerin gösterimi
                                                   ETKİNLİK  2  Aşağıdaki şekli inceleyerek II. pozisyondaki tutuş şeklini ayna karşısında udunuzla   ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                                                       uygulayınız.
                OKUMA PARÇASI                                                                             1                                      2                              3
                                                              . . .  . . . . . . . .  . . .
                Ünite  içerisinde  okuma  par-    SOL RE        LA  Mİ   FA   Sİ  Öğrencilerin üniteler ara-
                                                  LA           Sİ  DO             cılığıyla öğrendiği bilgilerin
                çalarının yer aldığı bölümdür.    Mİ Sİ       FA  SOL  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                  FA          DO   RE             yoklandığı ve öz değerlendir-
                                                              SOL
                                                                  LA
                                                                  . .
                                                              . . . .
                                                              II. poz.            me formatındaki performans
                                   Görsel 1.5: Gitarda perde aralıkları
                                                                       23         değerlendirme ölçekleriyle
                                                                                  öğrencilerin değerlendirildiği
                                                                                  bölümdür.
         10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16