Page 32 - ÇALGI EĞİTİMİ UT 10
P. 32

1. ÜNİTE                                                                                                                                                                                                     UTTA SES ÜRETİMİ-II


                           OKUMA PARÇASI                                                                                                                         ÖLÇME  VE DEĞERLENDİRME





































                                                    adıyle  yeniden  kurdu.  1914'te  bu   Mehter-hâne’de  her  sazın  takım-
                         MIZIKAY-î                  kuruluş tamamlandı. Birinci Dün-  daki sayısı eşit olurdu. Bu sayıya
                                                                                     göre takım,”altı kat, yedi kal, do-
                                                    ya Har bi'nde Başkumandan Vekili
                         HUMAYUN                    ve  harbiye  nâzırı  Dâmâd  Enver   kuz kal mehter” diye anılırdı. Dokuz
                                                                                     kat  mehter,  padişaha  mahsustu.
                                                    Paşa'nın  emriyle  teşkilat  orduya
                                                    tâmim edildi. İstiklal Harbi'nde de   Padişahı  temsilen  sadrazamın,
                                                    mehter-hane hizmet gördü. Fakat   vezirlerin,   bey lerbeyilerin   de
                                                    cumhuriyetle beraber gene orta-  mehterleri vardı. Başlıca Osman-
                                                    dan kalktı. Ancak 1952'de bugün-  lı  kalele rinde  mehter-hane’nin
                                                    ki  mehter-hâne  kuruldu.  Musiki   nöbet  vurması,  milli  gelenekti.
                                                    san'atı ve sanâkatkarı bakımından   İs tanbul’daki  bazen  300  san’at-
                                                    son derece ihmal edilmesine rağ-  kârın  bulunduğu  Mehter hâne-i
                   Osmanlı  Devletinin  askerî  mı-  men, 1952'den bu yana Türkiye'de-  Hümâyûn (veya: Hâkaanî), harbde
                   zıkası,  bu  mızıka  takımı  ve  teş-  ki pek çok mehter takımı, millete,   orduya katılır, muharebe meydan-
                   kilâtı.  Padişaha  mahsûs  olanına   en samimi milli duygular vermek-  larında  askeri  musiki  çalar,  yeri
                   “mehter-hâne-i  hümayûn”  denir.   te, çok sevilmekte, yabancılar ta-  göğü inletir, Türk askerine büyük
                   Osmanlı  imparatorluğunda  meh-  rafından da içte ve dışta en büyük   şevk ve heyecan, düşmana, kor-
                   ter-hâne,  Yeniçeri  Ocağı’nın  bir   takdirleri  toplamaktadır.  Bu  tak-  ku verirdi. Padişah mehterlerinin
                   parçası sayıldı. San’atkârlar tabi-  dir  esasen  yeni  de  değildir.  Pek   sazları  göğüslerine  altın  zencir-
                   atıyle  askerdiler.  Onun  içindir  ki   çok  asra  giden  bir  mazisi  vardır.   lerle asılırdı. Kûsları, filler taşırdı.
                   II. Sultan Mahmud (1808-1839). 15   Osmanlı  askerî  musikisi,  çok  za-  Bu  gibi  gösterişler,  imparator-
                   Haziran 1826’da Yeniçerilik ve di-  manlar  daimî  denecek  suretle   luğun,  bir  cihan  devleti  olmanın
                   ğer Kapıkulu Ocakları ile beraber   Al manya  ile  harb  halinde  bulu-  icab ettirdiği debdebe ve gerçek
                   mehter-hâneyi  de,  eski  düzenin   nulduğu için. Almanlar vasıtasıyle   saltanat alâmetleri sayılırdı.
                   Bir  parçası  sayarak  ilga  etti.  Ye-  Avrupa'ya  tesir  etmiştir.  Uslûbu   Kaynakça:
                   rine Batılı mânâda askerî mızıkayı   birçok bestekar (mesela Mozart)
                   kurdu.                           tarafından taklid edilmiye çalışıl-  Öztuna, 131a; tafsîlât ve bibliyograf-
                   19ll'de Ahmed Muhtar Paşa, mü-   mıştır.  (Alm.  Janiıscharenmusik,   ya için bk.Haydar Sanal, Mehter Mu-
                                                                                     sikisi, lstanbul, 19 TMA, II. 23a-b; TA.
                   esseseyi "Mehter-hâne-i Hâkaanî  Fr. musique des janissaires).
                                                                                     XXIlI, 432a-b.






               30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37