Page 115 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA | 10
P. 115

Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
                Ü
                Müziğin sürekli değişmesinin ve gelişim göstermesinin nedenleri sizce neler olabilir? Fikir-üziğin sürekli değişmesinin ve gelişim göstermesinin nedenleri sizce neler olabilir? Fikir-
                M
             l lerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.erinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
               4.1. Rönesans Dönemi ve Barok Dönem
               4.1. Rönesans Dönemi ve Barok Dönem
               Rönesans Dönemi

               Sözlükte “yeniden doğuş” anlamına gelen Rönesans; 15. yüzyılda İtalya’da doğan, 16. yüzyılda
            Avrupa’nın her yanına yayılan kültür ve sanatta yenilenme hareketidir. Bilim, felsefe ve sanatta oldu-
            ğu kadar günlük yaşamda da büyük yeniliklerin görüldüğü, yaşama sevinci ve coşkusunun sanat
            yapıtlarına yansıtıldığı bu dönem; 1450­1600 yılları arasını kapsar. Josquin Des Prez (Coşkin Des
            Prez) (1440­1521), Pierre de La Rue (Pier dö La Rü) (1460­1518), Giovanni Pierluigi da Palestrina
            (Covanni Pierluici da Palestrina) (1526­1594), Claudio Monteverdi (Klaudio Monteverdi) (1567­1643)
            ve Giovanni Gabrieli (Covanni Gabrieli) (1553­1612) bu dönemin belli başlı bestecileridir.

               Barok Dönem
               Barok dönem, birçok kaynağa göre 1580­1600 yıllarında başlar; Johann Sebastian Bach’ın (Yo-
            han Sebastian Bah) ölüm yılı olan 1750’de sona erer. Kimi müzik tarihçileri, bu çağı üç evreye böler
            ve Genç, Orta ve Olgun Barok şeklinde inceler. Kimileri ise Erken ve Olgun Barok olarak ikiye ayırır.
            Müzik tarihinde Barok dönem; Rönesans’tan itibaren yüz elli yıllık bir akış içinde armoni tekniğinin
            mükemmele kavuştuğu, kantata ve opera gibi sahne sanatlarının filizlendiği, senfonik orkestraların
            tohumlarının atıldığı; Antonio Vivaldi (Antonyo Vivaldi) (Görsel 4.1), Johann Sebastian Bach (Görsel
            4.2) ve Georg Friedrich Händel (Georg Fredriş Hendel)(Görsel 4.3) gibi müzisyenlerin yetiştiği renkli
            bir dönemdir.


























            Görsel 4.1: Antonio Vivaldi portresi  Görsel 4.2: J. S. Bach portresi  Görsel 4.3: G. Friedrich Händel portresi

               4.1.1. Rönesans ve Barok Dönemlerinin Müziksel Özellikleri
               4.1.1. Rönesans ve Barok Dönemlerinin Müziksel Özellikleri
               Rönesans Dönemi’nin Müziksel Özellikleri

               Bu dönemde çok sesliliğin gelişmesi, ses ve çalgının uyumlu beraberliği ile daha karmaşık bir ar-
            monik yapının oluşmasını sağlamıştır. A Capella (çalgı eşliksiz) korolar önem kazanmış, devingen ve
            karmaşık ritimler müziğe yepyeni formlar getirmiştir.
               Rönesans müziğinde çalgılar ve çalgı toplulukları için bestelenen müzik doğmuştur. Bu dönem-
            de çalgısal müzik, vokal müzikten bağımsız bir konuma kavuşmuş; yeni çalgılar icat edilmiş ve eski
            çalgıların sesleri büyütülmüştür. Rönesans sonunda sadece çalgılar için bestelenen, insan sesinden
            arınmış müzik biçimleri (kanzona, riçırkar, tokkata) ortaya çıkmıştır. Rönesans müziğinin karakteristik
            ses yapısı, çalgıların homojen tınısıdır. Bu nedenle bu dönemde çalgı aileleri gruplara ayrılarak çalgı

              114  4. ÜNİTE
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120