Page 116 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 10
P. 116

e
                                        e
                               B
                     Ü
                                          n
                          e
                      n
                           y
                                a
                                    a
                                  şl
                        it
                                      r
                                       k
                     Üniteye Başlarken
                                                   e
                                                      g
                                                   v
                                                         ş
                                                          im
                                                        i
                                                      e
                                                        l
                                       ğ
                                        i
                                      e
                                   i
                                     d
                                         ş
                                              in
                                                in
                                             s
                                          m
                                            e
                                                             g
                                                                                               er
                                                                                              l
                                                                                                   l
                                                                                                  o
                                                                                         c
                                                                                        z
                                                                                            ne
                                                                                          e
                                                                                                    a
                                                                                                           F
                                                                                                        ?
                                                                                                             ir
                                                                                                            ik
                                                                                                      i
                                                                                                     b
                                                                                                       ir
                                                                                                      l
                                                                      e
                                                                    m
                                                                        in
                                                                       s
                                                                s
                                                              ö
                                                                  er
                                                                 t
                                                                          in
                                                                                     i
                                                                                   er
                                                                                       i
                                                                                      s
                                                                              d
                                                                            ne
                                                                                  l
                                                                                en
                                   l
                          in
                         ğ
                              ür
                             s
                         i
                     M
                     Müziğin sürekli değişmesinin ve gelişim göstermesinin nedenleri sizce neler olabilir? Fikir- -
                        z
                      ü
                                ek
                                                  ı
                                 l
                                                   z
                       zi
                                               şı
                                    ı
                                                 n
                      i
                  e
                    r
                  lerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. .
                  l
                                  a
                     n
                    i
                                   r
                                              a
                            a
                                        a
                           k
                                      ı
                               a
                             d
                                       l
                                      z
                                             l
                                    n
                         a
                                            y
                                ş
                                          p
                                           a
                          r
                   4.1. Rönesans Dönemi ve Barok Dönem
                   4.1. Rönesans Dönemi ve Barok Dönem
                   Rönesans Dönemi
                   Sözlükte “yeniden doğuş” anlamına gelen Rönesans; 15. yüzyılda İtalya’da doğan, 16. yüzyılda
                 Avrupa’nın her yanına yayılan kültür ve sanatta yenilenme hareketidir. Bilim, felsefe ve sanatta oldu-
                 ğu kadar günlük yaşamda da büyük yeniliklerin görüldüğü, yaşama sevinci ve coşkusunun sanat
                 yapıtlarına yansıtıldığı bu dönem; 1450­1600 yılları arasını kapsar. Josquin Des Prez (Coşkin Des
                 Prez) (1440­1521), Pierre de La Rue (Pier dö La Rü) (1460­1518), Giovanni Pierluigi da Palestrina
                 (Covanni Pierluici da Palestrina) (1526­1594), Claudio Monteverdi (Klaudio Monteverdi) (1567­1643)
                 ve Giovanni Gabrieli (Covanni Gabrieli) (1553­1612) bu dönemin belli başlı bestecileridir.
                   Barok Dönem
                   Barok dönem, birçok kaynağa göre 1580­1600 yıllarında başlar; Johann Sebastian Bach’ın (Yo-
                 han Sebastian Bah) ölüm yılı olan 1750’de sona erer. Kimi müzik tarihçileri, bu çağı üç evreye böler
                 ve Genç, Orta ve Olgun Barok şeklinde inceler. Kimileri ise Erken ve Olgun Barok olarak ikiye ayırır.
                 Müzik tarihinde Barok dönem; Rönesans’tan itibaren yüz elli yıllık bir akış içinde armoni tekniğinin
                 mükemmele kavuştuğu, kantata ve opera gibi sahne sanatlarının filizlendiği, senfonik orkestraların
                 tohumlarının atıldığı; Antonio Vivaldi (Antonyo Vivaldi) (Görsel 4.1), Johann Sebastian Bach (Görsel
                 4.2) ve Georg Friedrich Händel (Georg Fredriş Hendel)(Görsel 4.3) gibi müzisyenlerin yetiştiği renkli
                 bir dönemdir.
                 Görsel 4.1: Antonio Vivaldi portresi  Görsel 4.2: J. S. Bach portresi  Görsel 4.3: G. Friedrich Händel portresi
                   4.1.1. Rönesans ve Barok Dönemlerinin Müziksel Özellikleri
                   4.1.1. Rönesans ve Barok Dönemlerinin Müziksel Özellikleri
                   Rönesans Dönemi’nin Müziksel Özellikleri
                   Bu dönemde çok sesliliğin gelişmesi, ses ve çalgının uyumlu beraberliği ile daha karmaşık bir ar-
                 monik yapının oluşmasını sağlamıştır. A Capella (çalgı eşliksiz) korolar önem kazanmış, devingen ve
                 karmaşık ritimler müziğe yepyeni formlar getirmiştir.
                   Rönesans müziğinde çalgılar ve çalgı toplulukları için bestelenen müzik doğmuştur. Bu dönem-
                 de çalgısal müzik, vokal müzikten bağımsız bir konuma kavuşmuş; yeni çalgılar icat edilmiş ve eski
                 çalgıların sesleri büyütülmüştür. Rönesans sonunda sadece çalgılar için bestelenen, insan sesinden
                 arınmış müzik biçimleri (kanzona, riçırkar, tokkata) ortaya çıkmıştır. Rönesans müziğinin karakteristik
                 ses yapısı, çalgıların homojen tınısıdır. Bu nedenle bu dönemde çalgı aileleri gruplara ayrılarak çalgı
                  114  4. ÜNİTE
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121