Page 116 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 10
P. 116
e
e
B
Ü
n
e
n
y
a
a
şl
it
r
k
Üniteye Başlarken
e
g
v
ş
im
i
e
l
ğ
i
e
i
d
ş
in
in
s
m
e
g
er
l
l
o
c
z
ne
e
a
F
?
ir
ik
i
b
ir
l
e
m
in
s
s
ö
er
t
in
i
er
i
s
d
ne
l
en
l
in
ğ
ür
s
i
M
Müziğin sürekli değişmesinin ve gelişim göstermesinin nedenleri sizce neler olabilir? Fikir- -
z
ü
ek
ı
l
z
zi
şı
ı
n
i
e
r
lerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. .
l
a
n
i
r
a
a
a
k
ı
a
d
l
z
l
n
a
y
ş
p
a
r
4.1. Rönesans Dönemi ve Barok Dönem
4.1. Rönesans Dönemi ve Barok Dönem
Rönesans Dönemi
Sözlükte “yeniden doğuş” anlamına gelen Rönesans; 15. yüzyılda İtalya’da doğan, 16. yüzyılda
Avrupa’nın her yanına yayılan kültür ve sanatta yenilenme hareketidir. Bilim, felsefe ve sanatta oldu-
ğu kadar günlük yaşamda da büyük yeniliklerin görüldüğü, yaşama sevinci ve coşkusunun sanat
yapıtlarına yansıtıldığı bu dönem; 14501600 yılları arasını kapsar. Josquin Des Prez (Coşkin Des
Prez) (14401521), Pierre de La Rue (Pier dö La Rü) (14601518), Giovanni Pierluigi da Palestrina
(Covanni Pierluici da Palestrina) (15261594), Claudio Monteverdi (Klaudio Monteverdi) (15671643)
ve Giovanni Gabrieli (Covanni Gabrieli) (15531612) bu dönemin belli başlı bestecileridir.
Barok Dönem
Barok dönem, birçok kaynağa göre 15801600 yıllarında başlar; Johann Sebastian Bach’ın (Yo-
han Sebastian Bah) ölüm yılı olan 1750’de sona erer. Kimi müzik tarihçileri, bu çağı üç evreye böler
ve Genç, Orta ve Olgun Barok şeklinde inceler. Kimileri ise Erken ve Olgun Barok olarak ikiye ayırır.
Müzik tarihinde Barok dönem; Rönesans’tan itibaren yüz elli yıllık bir akış içinde armoni tekniğinin
mükemmele kavuştuğu, kantata ve opera gibi sahne sanatlarının filizlendiği, senfonik orkestraların
tohumlarının atıldığı; Antonio Vivaldi (Antonyo Vivaldi) (Görsel 4.1), Johann Sebastian Bach (Görsel
4.2) ve Georg Friedrich Händel (Georg Fredriş Hendel)(Görsel 4.3) gibi müzisyenlerin yetiştiği renkli
bir dönemdir.
Görsel 4.1: Antonio Vivaldi portresi Görsel 4.2: J. S. Bach portresi Görsel 4.3: G. Friedrich Händel portresi
4.1.1. Rönesans ve Barok Dönemlerinin Müziksel Özellikleri
4.1.1. Rönesans ve Barok Dönemlerinin Müziksel Özellikleri
Rönesans Dönemi’nin Müziksel Özellikleri
Bu dönemde çok sesliliğin gelişmesi, ses ve çalgının uyumlu beraberliği ile daha karmaşık bir ar-
monik yapının oluşmasını sağlamıştır. A Capella (çalgı eşliksiz) korolar önem kazanmış, devingen ve
karmaşık ritimler müziğe yepyeni formlar getirmiştir.
Rönesans müziğinde çalgılar ve çalgı toplulukları için bestelenen müzik doğmuştur. Bu dönem-
de çalgısal müzik, vokal müzikten bağımsız bir konuma kavuşmuş; yeni çalgılar icat edilmiş ve eski
çalgıların sesleri büyütülmüştür. Rönesans sonunda sadece çalgılar için bestelenen, insan sesinden
arınmış müzik biçimleri (kanzona, riçırkar, tokkata) ortaya çıkmıştır. Rönesans müziğinin karakteristik
ses yapısı, çalgıların homojen tınısıdır. Bu nedenle bu dönemde çalgı aileleri gruplara ayrılarak çalgı
114 4. ÜNİTE