Page 73 - ÇALGI TOPLULUKLARI THM 11
P. 73

72     ÇALGI TOPLULUKLARI TÜRK HALK MÜZİĞİ (THM)
                    Temel Müzik Kültürü



                                                HARMANDALI ZEYBEĞİ
                                                                  3
         12      œ #  œ œ œ  œ n  œ œ  œ œ   œ                                       œ
                                                          . œ œ œ
          &  b                    œ             œ  œ #  œ  œ œ   œ  œ  œ  œ  . œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ œ œ œ
                                                          .
                                                                                               œ œ œ œ
                                                          .
                                                        œ œ                                    œ œ œ œ
         12
                 œ #  œ œ œ  œ n  œ œ  œ œ   œ  œ                                  œ  œ   œ
                                  œ
                                                          . œ œ œ
          &  b                                     œ #  œ  œ œ   œ  œ  œ  œ  . œ  œ  œ  œ   œ  œ œ œ œ
                                                          .
                                                                                               œ œ œ œ
                                                          .
                                                        œ œ                                    œ œ œ œ





























                                             ZEYBEKLİK GELENEĞİ

              Zeybekler hak ve adalet duygusu gelişmiş, haksızlıklara karşı çıkan, halktan ve adaletten
           yana olan, halkın ve köylünün desteğini arkasına alan kişilerdir. Zeybeklik geleneği, 17. yüzyılda
           başlayıp 19. yüzyılda doruğa ulaşmıştır. Ezilenin yanında, hainlerin ve halka eziyet edenlerin
           karşısında bir başkaldırı ifadesidir zeybeklik.
              Vatan savunmasında zeybeklerin etkili rol oynamaları, onlara olan sevginin ve saygının art-
           masını sağlamıştır. Yörük Ali Efe, Gökçen Efe, Demirci Mehmet Efe, Poslu Mestan Efe, Daniş-
           mentli İsmail Efe gibi birçok ünlü efe ve zeybek; Ege’de Kuvayi Milliye’nin ve Kurtuluş Şavaşı’nın
           aktif gücünü oluşturmuştur. Kuvayi Milliye’nin ilk fitilini ateşleyen Yörük Ali Efe, bir karakol bas-
           kını yaparak Yunanlılara ağır kayıplar verdirmiştir.
              Cumhuriyet’in  ilanından  sonra  zeybekler  meydanlarda  özgürce  dans  etmişler,  duygularını
           danslarıyla dile getirmişlerdir. Zeybekler Atatürk’ün de fazlasıyla ilgisini çekmiş ve Atatürk de
           fırsat bulduğu her yerde zeybek oynamıştır. Kendisine Sarı Zeybek denmesi tesadüf değildir.
              Zeybeklik grubunda, grubun liderine efe denir. Grubun diğer elemanları olan, efenin em-
           rindeki zeybeklere ise kızanlar adı verilir. Yaşadıkları dönemlerde halk tarafından destekle-
           nen zeybekler Millî Mücadele yıllarında kurdukları taburlarla düşman kuvvetlerine ağır kayıplar
           verdirerek  düşmanı  yıldırmışlardır.  Ege’de  kahramanlık,  yiğitlik,  doğruluk,  dürüstlük,  mertlik
           gibi kavramlarla özdeşleşen zeybekler Ege’nin müzik ve dans kültürünün oluşmasında etkili ol-
           muştur. Cumhuriyet’in kurulmasıyla birlikte misyonunu tamamlayan zeybeklik kurumu ortadan
           kalkmış fakat onun yüzyıllardır süregelen birikmiş kültürünü yansıtan zeybek dansları varlığını
           sürdürmüştür.
                                                           (Komisyon tarafından bu kitap için düzenlenmiştir.)
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78