Page 131 - ÇALGI TOPLULUKLARI TSM 11
P. 131
SÖZLÜK
A
ağır semai : Kar ve beste icra edilmesinin ardından üçüncü sırayı alan daha çok 10/8, 10/4
lük usullerle bestelenen formdur.
anonim : Kim tarafından yazıldığı bilinmeyen eser.
B
bakiye : Türk müziğinde dört komalık aralığa verilen ad.
D
donanım : Porte üzerinde nota yazımından önce yazılan makama ait değiştirici işaretler.
durak : Türk sanat müziğinde bir makamda karar verilen ses. Makam dizisinin ilk sesi.
düyek : Türk müziğinde 8 zamanlı bir usul.
F
fasıl : Peşrev, nakış, şarkı, saz semaisi vb. parçaların belli bir sıraya göre çalınıp
söylenmesi.
G
geveşt : Türk sanat müziğinde portenin birinci aralığına yazılan küçük mücennep (beş
koma) fa diyez notasına verilen isim veya portenin ikinci çizgi üzerine yazılan
bakiye (dört koma) sol bemol notasına verilen isim.
H
hane : Klasik türk müziğinde peşrev vb. saz parçalarının bölümlerinden her biri.
İ
ilâhi : Tanrı’yı övmek, ona dua etmek için yazılıp makamla okunan nazım.
K
kâr : Türk müziğinde din dışı sözlü eserlerin en büyüğüdür.
karar : Türk müziğinde dizinin ilk sesi.
karçe : Kapsamı kâr formuna göre daha dar olan bir beste tarzıdır. Küçük kâr .
koma : Türk müziğinde tam ikili aralık kendi içinde dokuz eşit parçaya bölünür. Bu
küçük parçaların her birine koma denir.
küçük mücennep : Türk sanat müziğinde beş koma değerinde olan bemol ya da diyez.
kürdi : Türk sanat müziğinde beş komalık si bemol ya da dört komalık la diyez perdesine
verilen ad. Türk sanat müziğinde basit makamlar grubuna dahil bir makam adı.
L
longa : Türk müziğinde yörük özellik taşıyan oyun havası.
M
makam : Klasik Türk müziğinde bir müzik parçası veya şarkının işleniş biçimi.
meyan : Şarkıların makam geçişlerinin yapıldığı ve melodik hareketin nakarata bağlandığı
bölüm.
1. 130