Page 29 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) | 11
P. 29

11.2. ORKESTRADA TEMEL ÇALIŞMALAR

             2.1. Orkestra Şefi


             2.2. Orkestral Yazım






                                                HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


                                  1.  Film  çekiminde  neden  bir  yönetmene  ihtiyaç  duyulur?  Hakem
                                     olmadan takım sporları yönetilebilir mi? Bu örnekleri orkestra şefi ile
                                     ilişkilendirerek orkestra şefinin görevleri hakkındaki düşüncelerinizi
                                     sınıfınızla paylaşınız.
                                  2.  Bir orkestranın ahenk ve düzen içinde eser seslendirebilmesi için
                                     neler gereklidir?






            2.1. Orkestra Şefi


            Orkestrada Şefin Görevi

            Orkestrada  çeşitli  seslerin  bir  arada  harmanlanarak  belli  bir  uyum  içinde  ortaya  konmasıyla  çok
            seslilik oluşmaktadır. Orkestranın uyumlu ve kusursuz bir performans yakalayabilmesi için donanımlı
            bir şefe, eğitimciye ve aynı zamanda bir lidere ihtiyacı bulunmaktadır. Orkestra şefine bakıldığında ilk
            görülen şey partitür doğrultusunda orkestraya verdiği ritim ve tempo belirleyici el-kol hareketleridir.
            Tarihsel süreçte orkestra yöneticileri tempo için farklı yöntemler kullanmışlardır. El ya da değnek
            (baton) hareketleriyle veya ayaklarını yere vurarak orkestra üyelerinin çalınan eserin hızını görmeleri
            sağlanmıştır. Jean Baptiste Lully (Jan Baptist Lulli), kalın ve ağır bir sopayla yere vurarak tempoyu
            verirken  yanlışlıkla  ayağına  vurup  yaralanmış  ve  kapanmayan  bu  yara  kangren  olup  ölümüne
            yol  açmıştır.  Tempoyu  el  yerine  değnekle  vermek  19.yüzyılın  ilk  yarısında  tercih  edilmiş  ancak
            yaygınlaşması 2. yarısından sonra olmuştur. Orkestra şefi, orkestrayı oluşturan çalgıların belirli bir
            tempo birliği içinde çalmalarını sağlayan, çalgı ya da çalgı gruplarının seslendirilen eserde kendi
            partilerine giriş zamanlarını hatırlatan ve özgün müzikal yorumunu katarak orkestrayı idare eden
            kişidir.  Orkestra  şefinin  bireysel  ve  teknik  olarak  tam  bir  yeterliliğe  sahip  olması  gerekmektedir.
            Orkestra şefinde bulunması gereken teknik özelliklerin başında, partitür okuyabilme ve çalabilme,
            mükemmel işitme yeteneği, çok iyi orkestrasyon, form, kompozisyon, stil bilgisi gelmektedir. Geniş
            bir müzik ve genel kültür altyapısı ile eksiksiz müzik tarihi bilgisine sahip olması gerekir. Bunların
            yanı sıra kusursuz bir ritim ve tempo anlayışı ve bunları anlaşılır bir biçimde orkestraya aktarabilmek,
            çalgılara eser içerisindeki girişlerini verebilmek de olması gereken teknik yeterliliklerin bir kısmıdır.
            Orkestra şefi; aynı zamanda eğitimci-öğretmen, bilgin, iletişimci, diplomat, disiplinli, hoşgörülü, bütçe
            uzmanı, dikkatli ve iyi bir dinleyici olmalıdır.
            Partisyona hayat vermek, onu dinleyenlere anlatmak, eseri tüm inceliği ve güzelliği ile tanıtmak,
            canlandırmak,  kâğıt  üzerinde  yazılı  olanları  anlatmak  ve  canlılığa  kavuşturmak  orkestra  şefinin
            görevidir.
            Bellek, zekâ, irade, sabır, özveri, alçak gönüllülük, uyumlu olmak gibi başta gerekli olan ana kişilik
            özelliklerin yanında orkestra üyelerini etki altına almak, dikkatlerini toparlamak ve harekete geçirmek,
            motivasyonu sağlamak da bir orkestra şefinin başlıca görevlerindendir.





                  28
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34