Page 49 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) | 11
P. 49

11.3. TOPLU ÇALIŞMA VE ÇALMA UYGULAMALARI


             3.1. Toplu Çalışma Aşamaları
             3.2. İki partili eserler
             3.3. Üç partili eserler
             3.4. Dört partili eserler
             3.5. Dörtten fazla partili eserler


                                            HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

                                1.  Çalgı  derslerinizde  bir  eseri  tek  başınıza  çalmak  için  yapacağınız  ön
                                   hazırlık ile düet ya da trio olarak  yapacağınız ön  hazırlık arasında ne gibi
                                   farklar vardır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                2.  Bir  eserdeki  parti  sayılarının  fazlalığı  (2,  3,  4  veya  dörtten  fazla)  esere
                                   hazırlık sürecinde ne gibi farklılıklar gerektirir? O eseri tekrar etme ya da
                                   çalışma süresi ile ilgili bir farklılık gerektirir mi? Açıklayınız.
                                3.  Eser çalışmalarında deşifre neden önemlidir? Arkadaşlarınızla paylaşınız.



            3.1. Toplu Çalışma Aşamaları


            Toplu Çalışma Aşamaları
            Orkestra, aynı ortak amaç için bir araya gelen, yetki ve sorumlulukları eşit olan insanların oluşturduğu
            bir topluluktur. Bu topluluğu başarıya götüren bazı faktörler vardır. Bunlar;
            - Ortak bir amaca yönelmek, iş birliği içinde ortak çaba harcamak, üyelerin güvenini ve desteğini
            kazanmış bir lidere inanmak, olumlu çalışma koşulları, sağlıklı bir iletişim sistemi, grubun gönüllülük
            ruhunu ortaya çıkarmak, bir orkestradan verim alınabilmesi için önemli faktörlerdir.
            Toplu çalışma öncesi bireysel hazırlıkların hem teknik hem de psikolojik olarak yapılması gereklidir.
            Toplu çalışmada orkestra şefinin teknik bilgisi, eğitimcilik yeteneği, hoşgörüsü ve iletişimi orkestra
            üyelerinin çalgılarındaki performansını artırabilir. Orkestra bir ekip çalışmasıdır ve orkestra üyelerinin
            bu sorumluluk bilincinde olması gerekir. Toplu çalışmalarda bireysel ön hazırlık ne kadar önemliyse
            grup olarak hazır olmak da o kadar önemlidir. Gam, etüt veya egzersizlerle bireysel olarak hazır olan
            orkestra üyesi toplu  çalışma sırasında teknik problemlerle uğraşmayacak donanıma sahip olmalıdır.
            Çalışmalarda dayanışmaya önem vermeli, grubun bir bireyi olma sorumluluğunu hissetmelidir.
            Öncelikle her üye bireysel olarak eserin müzik cümlelerine ve dinamiklerine hâkim olmalıdır. Her
            çalgı kendi partisinden en üst düzeyde sorumludur.
            Toplu çalışmalar için bireysel olarak hazır olan orkestra üyesi, hem bireysel hem de kendi grubunun
            sorumluluğunu taşımalıdır ve bu sorumluluk paylaşılmalıdır. Başarı için dayanışma önemlidir.
            Orkestra üyeleri kendi grupları ile bütün olmayı başarabilmelidir. Bunun için de iyi bir konsantrasyon
            ve uyum ile vücut dilini doğru kullanmalıdır.


            Toplu Çalışmada Entonasyon ve Ses Bütünlüğü
            Orkestradaki  herkesin  çalınacak  olan  eserlere  teknik  ve  müzikal  olarak  tümüyle  hazırlanmış
            olarak provaya gelmesi, çalarken de diğer orkestra üyelerini dinleyerek birliktelik sağlamaya özen
            göstermesi  gerekmektedir.  Eserin  entonasyon  ve  ses  bütünlüğünün  sağlanabilmesi  için  bireysel
            teknik çalışmaların yanında prova dışında yapılacak olan grup çalışmaları da başarıyı artıracaktır.
            Entonasyon,  o  notaya  ait  frekansın  çalınan  notayla  örtüşmesidir.  Ses  bütünlüğü,  çalgının  hem
            kendisiyle hem de diğer çalgılarla kaynaşımıdır. Gürlük, sesin kuvvetli-hafif oluşudur (forte kuvvetli,
            mezzoforte  orta  kuvvetli,  piano  hafif...).  Gürlüğün  giderek  artmasına  kreşendo  (crec.),  giderek
            azalmasına  ise  dekreşendo  (decresc.)  denir.  Hız,  eserin  temposudur  (largo  ağır,  andante  yürük,
            moderato orta hız, allegro hızlı...).




                  48
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54