Page 49 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) | 11
P. 49
11.3. TOPLU ÇALIŞMA VE ÇALMA UYGULAMALARI
3.1. Toplu Çalışma Aşamaları
3.2. İki partili eserler
3.3. Üç partili eserler
3.4. Dört partili eserler
3.5. Dörtten fazla partili eserler
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Çalgı derslerinizde bir eseri tek başınıza çalmak için yapacağınız ön
hazırlık ile düet ya da trio olarak yapacağınız ön hazırlık arasında ne gibi
farklar vardır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
2. Bir eserdeki parti sayılarının fazlalığı (2, 3, 4 veya dörtten fazla) esere
hazırlık sürecinde ne gibi farklılıklar gerektirir? O eseri tekrar etme ya da
çalışma süresi ile ilgili bir farklılık gerektirir mi? Açıklayınız.
3. Eser çalışmalarında deşifre neden önemlidir? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
3.1. Toplu Çalışma Aşamaları
Toplu Çalışma Aşamaları
Orkestra, aynı ortak amaç için bir araya gelen, yetki ve sorumlulukları eşit olan insanların oluşturduğu
bir topluluktur. Bu topluluğu başarıya götüren bazı faktörler vardır. Bunlar;
- Ortak bir amaca yönelmek, iş birliği içinde ortak çaba harcamak, üyelerin güvenini ve desteğini
kazanmış bir lidere inanmak, olumlu çalışma koşulları, sağlıklı bir iletişim sistemi, grubun gönüllülük
ruhunu ortaya çıkarmak, bir orkestradan verim alınabilmesi için önemli faktörlerdir.
Toplu çalışma öncesi bireysel hazırlıkların hem teknik hem de psikolojik olarak yapılması gereklidir.
Toplu çalışmada orkestra şefinin teknik bilgisi, eğitimcilik yeteneği, hoşgörüsü ve iletişimi orkestra
üyelerinin çalgılarındaki performansını artırabilir. Orkestra bir ekip çalışmasıdır ve orkestra üyelerinin
bu sorumluluk bilincinde olması gerekir. Toplu çalışmalarda bireysel ön hazırlık ne kadar önemliyse
grup olarak hazır olmak da o kadar önemlidir. Gam, etüt veya egzersizlerle bireysel olarak hazır olan
orkestra üyesi toplu çalışma sırasında teknik problemlerle uğraşmayacak donanıma sahip olmalıdır.
Çalışmalarda dayanışmaya önem vermeli, grubun bir bireyi olma sorumluluğunu hissetmelidir.
Öncelikle her üye bireysel olarak eserin müzik cümlelerine ve dinamiklerine hâkim olmalıdır. Her
çalgı kendi partisinden en üst düzeyde sorumludur.
Toplu çalışmalar için bireysel olarak hazır olan orkestra üyesi, hem bireysel hem de kendi grubunun
sorumluluğunu taşımalıdır ve bu sorumluluk paylaşılmalıdır. Başarı için dayanışma önemlidir.
Orkestra üyeleri kendi grupları ile bütün olmayı başarabilmelidir. Bunun için de iyi bir konsantrasyon
ve uyum ile vücut dilini doğru kullanmalıdır.
Toplu Çalışmada Entonasyon ve Ses Bütünlüğü
Orkestradaki herkesin çalınacak olan eserlere teknik ve müzikal olarak tümüyle hazırlanmış
olarak provaya gelmesi, çalarken de diğer orkestra üyelerini dinleyerek birliktelik sağlamaya özen
göstermesi gerekmektedir. Eserin entonasyon ve ses bütünlüğünün sağlanabilmesi için bireysel
teknik çalışmaların yanında prova dışında yapılacak olan grup çalışmaları da başarıyı artıracaktır.
Entonasyon, o notaya ait frekansın çalınan notayla örtüşmesidir. Ses bütünlüğü, çalgının hem
kendisiyle hem de diğer çalgılarla kaynaşımıdır. Gürlük, sesin kuvvetli-hafif oluşudur (forte kuvvetli,
mezzoforte orta kuvvetli, piano hafif...). Gürlüğün giderek artmasına kreşendo (crec.), giderek
azalmasına ise dekreşendo (decresc.) denir. Hız, eserin temposudur (largo ağır, andante yürük,
moderato orta hız, allegro hızlı...).
48