Page 77 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) | 11
P. 77
11.4. ORKESTRADA KONSER AŞAMALARI
4.1. Konser Hazırlık Aşamaları
4.2. Konser Performansı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Bir işten en yüksek verimi alabilmek için yapılan çalışma biçimi ya da
yöntemleri nelerdir? Düşüncelerinizi paylaşınız.
2. Konser öncesi yapılacak ön hazırlıklar gerekli midir? Nedenlerini
açıklayarak düşüncelerinizi paylaşınız.
3. Ön hazırlık çalışması yapılmayan performanslardaki aksaklıklar neler
olabilir? Düşüncelerinizi paylaşınız.
4. ‘‘Kalıcı öğrenme, öz güven, süre, başarı’’ kavramlarının planlama ve
etkili bir performans sağlamadaki etkileri neler olabilir? Arkadaşlarınızla
tartışınız.
4.1. Konser Hazırlık Aşamaları
Bireysel Çalışma
Çalgı eğitiminin hedeflerinden biri, öğrenilen teknik ve müzikal birikimin topluluk önünde
sergilenmesidir. Orkestra elemanı; bireysel çalışmalarındaki performansını dinleyicilerin önünde
sunarak sahnede çalma kurallarını, sahne heyecanını denetlemeyi, seslendirdiği müziği başkaları
ile paylaşmayı ve dinleyici ile müzikal iletişim kurmayı öğrenir. Sahnede yapılan sunu, kişiyi daha
bilinçli ve programlı çalışmaya motive eder. Başarılı bir konser performansı onun öz güvenini artırır.
Etkinlik öncesi yapılacak bireysel hazırlık başarı için önemlidir. Bireysel olarak eserin müzik
cümlelerine, dinamiklerine hâkim olunmalıdır. Teknik aksaklık ve problemlere yer verilmemelidir.
Birey, kendi partisinden en üst düzeyde sorumludur.
Konser parçaları; hazırlık aşamasında çalgı kullanılmadan kuramsal olarak çalışma, inceleme
ve bilişsel olarak özümleme ve karakter açısından analiz edilmelidir. Parmak numaraları, hız ve
nüanslar belirlenerek nota üzerine hatırlatıcı işaretler konulabilir. Eserin problem yerleri belirlenmeli
ve özel önem verilerek çalışılmalıdır.
Eserlerin farklı yorumculardan dinlenmesi, onların daha iyi anlaşılması ve yorumlanmasına katkı
sağlayabilir.
Orkestra elemanı, konser parçalarını arkadaş veya yakınlarına çalarak topluluk önüne çıkmaya
kendini hazırlayabilir.
76

