Page 25 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
P. 25

1. ÜNİTE


               1.2. Vibrato Tekniği

                 Vibrato, parmak veya parmaklar basarken ön kolun aşağı yukarı doğru salınmasıyla yapılır. Bu esnada, sol el
               parmaklarının rahat olması sağlanır ve bu rahatlık, ön kol kullanılarak elde edilir. Sol bilekte bükülme olmamalı,
               başparmak ve ilgili parmak veya parmaklar sertleşmemelidir. Boş telde ise bir ince teldeki oktav sesinde herhangi
               bir parmakla vibrato yapılarak boş telin titreşmesi sağlanmalıdır.
                 Vibratonun kol, bilek ve parmak vibratosu olmak üzere üç şekli vardır. İlgili nota uzunluğuna göre bu türlerden
               uygun olanı kullanılır.
                 Vibrato yapabilmek için entonasyon sorununun olmaması, sol elde doğal el pozisyonunun oturmuş olması
               ve teknik becerilerin gelişmiş olması beklenir. Sağ elde ise yayın kusursuz kullanılması ve nitelikli ses üretiminin
               sağlanmış olması gerekir.
                 BİLGİ NOTU
                 • Vibrato, İtalyancada “titreşim” veya “titreştirmek” anlamında kullanılmaktadır.


                 8. ETKİNLİK
                 • Sağ kolunuzu tuşe olarak düşünerek elinizi yüzünüze yakın olacak şe-
                 kilde bükünüz. Sol elinizi sağ ön kolunuza yerleştiriniz ve aşağı yukarı
                 yönde kaşıma hareketi yapınız (Görsel 1). Kaşıma hareketini yaparken
                 dört parmağınızın da çello çalar pozisyonda olmasını sağlayınız.  Ha-
                 reketi bileğiniz ile dirseğiniz arasında yapmaya başlayınız ve mesafeyi
                 gitgide kısaltınız. Bunu yaparken sol kolunuzu gözlemleyiniz.




                    UYARI
                    Vibratoda dikkat edilmesi gereken en önemli unsur, “titreşimin sü-
                 rekliliği ve eşitliği” olmalıdır.


                                                                               Görsel 1: Kaşıma hareketi
                 9. ETKİNLİK

                 • Aşağıda verilen alıştırmayı seslendirmeden önce küçük bir kâğıt parçasını tel ile tuşe arasına
                   yerleştiriniz.
                     Score
                 • I. pozisyonda 1. parmağınızı, kâğıdı telin üzerine düşürmeyecek ve bir yarım ses aralık
                   oluşturacak şekilde aşağı-yukarı yönde hareket ettiriniz. Bu hareketi yaparken ön kolunuzu
                   temel alınız.
                 • Alıştırmayı hareket alanınızı önce geniş tutup sonra gitgide daraltarak çalgınızla seslendiriniz.

                                       1                     1
                                  1                       1
                                                                                         œ œ œ œ
                            ?  c  ˙    ˙      ˙    ˙      œ  œ  œ   œ   œ  œ   œ  œ   œ œ œ œ


                     6
                      ? œ œ œ œ           œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ w
                                           œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                         œ œ œ œ


                 1.2.1. Vibrato Tekniğinin Önemi

                    Çello çalarken müziksel ifadelerin doğru bir biçimde yansıtılabilmesi gereklidir. Bunun için entonasyon,
                 artikülasyon (parmakların doğru zamanda kullanımı), nüans ve tempo gibi ögelerin yanı sıra müzikal yorum
                 ve süsleme unsurları da kullanılmalıdır.
                    Vibrato, süsleme ve müzikal yorum unsuru olarak kullanılan önemli bir tekniktir. Vibrato yapmak; nüansı,
                 legatoyu veya vurgulanmak istenen müzikal ifadeyi güçlendirebilmek bakımından önemlidir.




         24   SESLENDİRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BİÇİM VE UYGULAMALARI 1





































                                                             ©
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30