Page 29 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 11
P. 29
1. ÜNİTE
1.3. Flageolet Çalma Tekniği
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Çello çalmada sol el çalış teknikleri ile ilgili “doğuşkan” ve “armonik” terimlerini araştı rınız.
1.3.1. Flageolet Çalma Tekniğinin Genel Özellikleri
Flageolet hem sağ hem de sol elde icracıya baskı yerine hafi fl ik ve incelik öğreten bir teknikti r. Tekniğin isimlendiril-
mesi, üfl emeli çalgılar ailesinden küçük bir fl üt türüne (fl ageolet) dayanır. Tekniği uygulama esnasında çıkan ıslık benzeri
sesin fl ageolet çalgısının sesine benzemesinden dolayı tekniğe bu isim verilmişti r.
BİLGİ NOTU
Fransızca kökenli fl ageolet kelimesi; İtalyancada “armonici” (armoniçi), Fransızcada “harmoniques” (harmonik),
İngilizcede “harmonics” (harmoniks) ve Türkçede “armonikler” şeklinde adlandırılır.
Flageolet, sol elin bir parmağı ile tuşe üzerinde tele hafi fçe dokunarak doğuşkan (armonik) olarak adlandırılan sesleri
elde etme tekniğidir. Bu teknik, “doğal fl ageolet” ve “yapay fl ageolet” olmak üzere iki farklı şekilde seslendirilir.
Doğal Flageolet
Tel üzerinde belirli noktalara parmak tam basılmadan dokundurulduğunda oluşan doğuşkan seslere doğal fl ageolet
(doğal armonik) denir. Doğal fl ageolet, tele basılarak elde edilen notalardan farklı olarak telin tamamının ti treşti rilmesi
ile oluşur.
Gerilmiş telin üst eşik ile köprü arasındaki uzunluğu boyunca belirli noktalarında armonik sesler bulunur. Bu noktalar
eşit ve orantı lı şekilde 1/2, 1/3, 1/4 gibi kesirli ifadelerle gösterilen armonik düğümlerin meydana geldiği noktalardır
(Görsel 1.14).
Görsel 1.14: Armon�k sesler�n çello tuşes� üzer�nde göster�l�ş�
28 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11