Page 252 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
P. 252

CEVAP ANAHTARI



                 1. ÜNİTE

             1.   a) Mordan
                   b) Müzik tarihinde basamak notası olarak bilinen ancak günümüzde “uzun çarpma” olarak ifade edilen ve
                      kullanılan küçük notalardır.
                   c) Tril
                   d) Üzerinde çizgi çizilmiş küçük nota değerleri bulunan süsleme notalarıdır. Asıl sesten önce ve  olabildiğince
                      kısa duyurularak yapılır.
                   e) Grupetto
             2.  Vibrato, süsleme ve müzikal yorum unsuru olarak kullanılan önemli bir tekniktir. Vibrato yapmak; nüansı,
                 legatoyu veya vurgulanmak istenen müzikal ifadeyi güçlendirebilmek bakımından önemlidir.
             3.  Vibrato, parmak veya parmaklar basarken ön kolun aşağı yukarı doğru salınmasıyla yapılır. Bu esnada sol
                 el parmaklarının rahat olması sağlanır ve bu rahatlık, ön kol kullanılarak elde edilir. Sol bilekte bükülme
                 olmamalı, başparmak ve ilgili parmak veya parmaklar sertleşmemelidir.
             4.  Bu teknikle tok ve dolgun bir ses elde edebilmek için sapın başlangıcı ile tuşenin bitimi arasındaki kısım
                 kullanılmalıdır.
             5.  Pizzicato,  etüt ve eserlerde kullanılan bir çeşit anlatım süslemesidir. Çelloya başlangıç aşamasında sol
                 el becerilerini geliştirmek, parmak düşürme kaldırma hareketini düzgün bir şekilde yapmak ve pozisyonu
                 doğru oturtmak amacıyla kullanılır. Hem bir süsleme aracı olması hem de sol elin edineceği becerilere
                 katkı  sağlaması bakımından önemli bir tekniktir.

             6.  Çello çalarken süslemelerin doğru ve etkin yapılabilmesi için yay tekniklerinin iyi bilinmesi ve yayın kullanımına
                 ilişkin teknik becerilerin (hız, basınç vb.) gelişmiş olması gerekir. Sol elde, entonasyon (temiz ve doğru ses
                 kullanımı) ve acelite (parmakların hız kazanması) sağlanmış olmalıdır.
             7.  B      8.    D



                 3. ÜNİTE

             1.  Müzikte Barok Dönem’in başlangıcı, operanın doğuşu olarak kabul edilen 1600’lü yılların başlarıdır. Bitişi
                 ise Johann Sebastian Bach’ın ölüm tarihi olan 1750 yılıdır.
             2.  Antonio Vivaldi, George Philipp Telemann, Jean Philippe Rameu, Domenico Scarlatti ve Johann Sebastian
                 Bach.
             3.  Barok Dönem’deki çello ile modern çello, yapısal olarak farklılıklar göstermektedir. Örneğin barok çellonun
                 tuşe ve boyun kısımları daha kısa, bas balkon ve ses kutusu daha incedir. Bu çellonun modern  çelloya göre
                 daha alçak boyutlandırılan eşik kısmı, biçim olarak da farklılık göstermektedir. Ayrıca barok  çelloda pik kulla-
                 nılmamaktadır ve barok çellonun boyutları günümüze nazaran daha geniştir (77-80 cm).
             4.  Çelloda Barok Dönem eserleri seslendirilirken, sol  elde mümkün olduğunca  aynı pozisyonda kalmaya
                 dikkat edilmelidir. Sol elde glissando (kaydırma) pek fazla tercih edilmediğinden, pozisyon geçişleri
                 yayın  kaldırıldığı yerler göz önüne alınarak yapılmalıdır. Sürekli vibrato yerine yalnızca vurgulanmak istenen
                 notalarda vibrato yapılmalıdır. Trillere bir üst tiz perdeden başlanmalı ve triller bir alt pes perde duyurularak
                 asıl seste bitirilmelidir.Yay tekniği belirtilmeyen eserlerde her bir nota arasında boşluklar olmalıdır. Kısa yaylar
                 tercih edilmelidir. Cümle içinde gitgide tizleşen notalar forte, pesleşen notalar ise piano yapılarak çalınmalıdır.
                 Gürlük, melodi tizleştikçe yükselmeli ve kalınlaştıkça hafiflemelidir. Eser içinde yaylar belirlenirken kuvvetli ve
                 zayıf zaman dengesine dikkat edilmeli, ölçünün ilk notası kuvvetli (çekerek) çalınmalıdır. Cümleleri oluşturan
                 motifler bölünmemelidir. “Sekvens” ve “ikiz” adı verilen motif tekrarları, aynı yay teknikleri kullanılarak ve
                 forte-piano karşıtlığına dikkat edilerek seslendirilmelidir.
             5.  a) Kilisenin toplum yaşayışı üzerindeki baskısı azalmıştır.
                   b) Kültür ve sanatta büyük değişimler yaşanmıştır.
                   c) Sanatta insani duygular ön plana çıkmıştır.
             6.  E         7.   B          8.  C




                                                                                                              251
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257