Page 252 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
P. 252
CEVAP ANAHTARI
1. ÜNİTE
1. a) Mordan
b) Müzik tarihinde basamak notası olarak bilinen ancak günümüzde “uzun çarpma” olarak ifade edilen ve
kullanılan küçük notalardır.
c) Tril
d) Üzerinde çizgi çizilmiş küçük nota değerleri bulunan süsleme notalarıdır. Asıl sesten önce ve olabildiğince
kısa duyurularak yapılır.
e) Grupetto
2. Vibrato, süsleme ve müzikal yorum unsuru olarak kullanılan önemli bir tekniktir. Vibrato yapmak; nüansı,
legatoyu veya vurgulanmak istenen müzikal ifadeyi güçlendirebilmek bakımından önemlidir.
3. Vibrato, parmak veya parmaklar basarken ön kolun aşağı yukarı doğru salınmasıyla yapılır. Bu esnada sol
el parmaklarının rahat olması sağlanır ve bu rahatlık, ön kol kullanılarak elde edilir. Sol bilekte bükülme
olmamalı, başparmak ve ilgili parmak veya parmaklar sertleşmemelidir.
4. Bu teknikle tok ve dolgun bir ses elde edebilmek için sapın başlangıcı ile tuşenin bitimi arasındaki kısım
kullanılmalıdır.
5. Pizzicato, etüt ve eserlerde kullanılan bir çeşit anlatım süslemesidir. Çelloya başlangıç aşamasında sol
el becerilerini geliştirmek, parmak düşürme kaldırma hareketini düzgün bir şekilde yapmak ve pozisyonu
doğru oturtmak amacıyla kullanılır. Hem bir süsleme aracı olması hem de sol elin edineceği becerilere
katkı sağlaması bakımından önemli bir tekniktir.
6. Çello çalarken süslemelerin doğru ve etkin yapılabilmesi için yay tekniklerinin iyi bilinmesi ve yayın kullanımına
ilişkin teknik becerilerin (hız, basınç vb.) gelişmiş olması gerekir. Sol elde, entonasyon (temiz ve doğru ses
kullanımı) ve acelite (parmakların hız kazanması) sağlanmış olmalıdır.
7. B 8. D
3. ÜNİTE
1. Müzikte Barok Dönem’in başlangıcı, operanın doğuşu olarak kabul edilen 1600’lü yılların başlarıdır. Bitişi
ise Johann Sebastian Bach’ın ölüm tarihi olan 1750 yılıdır.
2. Antonio Vivaldi, George Philipp Telemann, Jean Philippe Rameu, Domenico Scarlatti ve Johann Sebastian
Bach.
3. Barok Dönem’deki çello ile modern çello, yapısal olarak farklılıklar göstermektedir. Örneğin barok çellonun
tuşe ve boyun kısımları daha kısa, bas balkon ve ses kutusu daha incedir. Bu çellonun modern çelloya göre
daha alçak boyutlandırılan eşik kısmı, biçim olarak da farklılık göstermektedir. Ayrıca barok çelloda pik kulla-
nılmamaktadır ve barok çellonun boyutları günümüze nazaran daha geniştir (77-80 cm).
4. Çelloda Barok Dönem eserleri seslendirilirken, sol elde mümkün olduğunca aynı pozisyonda kalmaya
dikkat edilmelidir. Sol elde glissando (kaydırma) pek fazla tercih edilmediğinden, pozisyon geçişleri
yayın kaldırıldığı yerler göz önüne alınarak yapılmalıdır. Sürekli vibrato yerine yalnızca vurgulanmak istenen
notalarda vibrato yapılmalıdır. Trillere bir üst tiz perdeden başlanmalı ve triller bir alt pes perde duyurularak
asıl seste bitirilmelidir.Yay tekniği belirtilmeyen eserlerde her bir nota arasında boşluklar olmalıdır. Kısa yaylar
tercih edilmelidir. Cümle içinde gitgide tizleşen notalar forte, pesleşen notalar ise piano yapılarak çalınmalıdır.
Gürlük, melodi tizleştikçe yükselmeli ve kalınlaştıkça hafiflemelidir. Eser içinde yaylar belirlenirken kuvvetli ve
zayıf zaman dengesine dikkat edilmeli, ölçünün ilk notası kuvvetli (çekerek) çalınmalıdır. Cümleleri oluşturan
motifler bölünmemelidir. “Sekvens” ve “ikiz” adı verilen motif tekrarları, aynı yay teknikleri kullanılarak ve
forte-piano karşıtlığına dikkat edilerek seslendirilmelidir.
5. a) Kilisenin toplum yaşayışı üzerindeki baskısı azalmıştır.
b) Kültür ve sanatta büyük değişimler yaşanmıştır.
c) Sanatta insani duygular ön plana çıkmıştır.
6. E 7. B 8. C
251