Page 47 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 11
P. 47

2. ÜNİTE


            2.2. Karma Yay Teknikleri


                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                 Georg Goltermann’ın (Georg Golterman) “Çello Konçertosu” adlı eserinin “Op.65 No.4 Rondo” bölümünü kulla-
              nılan farklı yay tekniklerine dikkat ederek dinleyiniz.



                Çelloda eser seslendirilirken sağ elin yay tutuşundan yayın teller üzerindeki konumuna, tekniklerin kullanımından
            üreti len seslerin kalitesine kadar birçok faktör icracının yorumunu doğrudan etkiler. Çelloda nitelikli bir yorum yapabil-
            mek ise öncelikle sağ el tekniklerinin tam olarak kavranmasıyla mümkün olur. Bu nedenle enstrüman kullanımında sağ el
            tekniklerinin doğru uygulanması ve yayın doğru kullanılması büyük önem taşır.

                2.2.1. Yay Tekniklerinin Karma Kullanımı
                Her yay tekniği kendine has bir karaktere sahipti r. Bu karakter, tekniğin uygulama özellikleri doğrultusunda şekillenir.
            Bir eserin bestecinin istediği şekilde seslendirilebilmesi, yay tekniklerinin özelliklerine ve uygulama esaslarına hâkim
            olunmasına bağlıdır. Dolayısıyla en iyi yay performansını elde edebilmek için sağ el tekniklerine yeteri kadar vakit ay-
            rılmalı, sabır ve iti nayla düzenli çalışılmalıdır. Eserin başlangıcından biti şine kadar tek bir yay tekniği kullanılabildiği gibi
            birden çok karma yay tekniğinin bir arada kullanılabileceği de unutulmamalıdır.

                Çello çalmada kullanılan yay tekniklerinin genel özellikleri aşağıdaki tabloda karşılaştı rmalı olarak verilmişti r (Tablo 2.1).


            Tablo 2.1: Yay Tekn�kler�n�n Genel Özell�kler�n�n Karşılaştırması



                TEKNİĞİN ADI             ÇALIM ŞEKLİ           KULLANIM ŞEKLİ               İŞARETİ



                                                                Çekme-itme hareketi
                                      Ayrı yönde ve ayrı yayda
                     Detaşe           kesinti siz şekilde çekerek   esnasında notalar arasında
                                                             boşluk bırakılmadan kesin-
                                             ve iterek
                                                                  ti siz seslendirilir.


                                      Ayrı yönde ve ayrı yayda   Tek bir yay hareketi  ile
                     Legato           kesinti siz şekilde çekerek   nota sürekliliği bozulma-
                                             ve iterek       dan boşluksuz seslendirilir.


                                                                Çekme-itme hareketi
                                      Ayrı yönde vurgulu, keskin
                     Martele         ve notalar arası duraksama   esnasında notalar arasın-
                                                               da duraksama yapılarak
                                             yaparak
                                                                   seslendirilir.


                                      Keskin şekilde kısa, kesik   Yayın tel ile teması kesil-
                    Staccato          ve nota sürelerini kısalta-  meden, yay aynı basınçta
                                               rak            durdurularak seslendirilir.



                                      Yaya baskı uygulamadan   Yay ortasına yakın küçük
                     Soti ye         hızlı tempoda sıçratarak ve   hareketlerle baskısız ve
                                            zıplatarak         hızlı şekilde seslendirilir.





          46 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52