Page 13 - ÇOK SESLİ KORO 11
P. 13
1. ÜNİTE
1. ÜNİTE: KORO TÜRLERİ
1.1. OLUŞUMLARINA GÖRE KORO TÜRLERİ
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Türk müziği ve Batı müziği korolarına ait görseller bulunuz. Bulduğunuz görselleri sınıfa getirerek
sayısal oluşum, yaş grubu ve kuruluş amacı ölçütlerine göre sınıflandırınız. Edindiğiniz bilgileri arka-
daşlarınızla paylaşınız.
2. Koro müzikleriyle ilgili ses kayıtları bulunuz. Bulduğunuz ses kayıtlarını müzik ve ses türlerine göre
sınıflandırınız. Edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Koro teriminin kökeni, Yunanca “khoros” ve Latince “chorus” kelimelerine dayanmaktadır. Kısa ve özlü bir tanımla
koro; sayısal oluşum, ses türü, ses kapasitesi ve tını bakımından dengeli, önceden belirlenen bir modele uygun olarak
tek ya da çok sesli müzik yapıtlarını seslendirme yorumlama amacıyla oluşturulan, etkinlikleriyle toplumun kültür ve
sanat yaşamına katkıda bulunan ses topluluklarıdır (ÇEVİK, 1997, s.47). Korolar; farklı yaratılışlardan, farklı kültürler-
den, farklı sosyoekonomik düzeylerden gelen ve müzik gibi tek bir olguda birleşen insanlardan oluşur (Görsel 1).
Görsel 1: Koro
Koroda bir araya gelen bireyler, topluluk olma bilincine varıp topluluk disiplini çerçevesinde birlikte hareket edebil-
me becerilerini geliştirirken sistemli çalışmanın önemini kavrayarak estetik değerlerini de geliştirirler. Ayrıca koroları
oluşturan bireyler ve korolar, müzikle birlikte aldıkları iyi alışkanlıklarını çeşitli yollardan topluma da yansıtırlar. Bu ne-
denle korolar, toplumun yalnız müzik kültürünün gelişimine yardımcı olmakla kalmazlar, o toplumun genel eğitimine
de iyi yönde katkıda bulunurlar (EGÜZ, 1981, s.28).
Koroda ana öge sestir. Bireylere seslerini doğru, güzel ve etkili kullanabilmeleri için gerekli müziksel davranışlar koro
eğitimi yoluyla kazandırılır. Koro eğitimi, bireyin tek başına veya topluluk içinde doğru, temiz seslerle ve müzikal duyar-
lılıkla etkili bir şekilde şarkı söyleyerek müziksel çevresi ile sağlıklı ilişkiler kurmasını, yorumlayıcı ve dinleyici olarak mü-
ziğe bilinçli bir şekilde katılmasını ve ona müzik alanında kültürel bir kimlik kazandırmayı amaçlar (ÇEVİK, 1997, s.68).
Ses eğitimi, her müzik türündeki şarkıyı güzel ve etkili söyleyebilmek için gereken davranışları kazandırmayı
hedef edinir. Çünkü her müzik türü ve dönemi, bir diğerinden farklı müziksel niteliklere ve üsluba sahiptir. Güzel
şarkı söylemek; şarkıyı tür, dönem, üslup ve karakter özelliklerine uygun olarak seslendirmek demektir. Bu ise an-
cak kazanılan müzik tarihi bilincinin gelişmesiyle ve sesi doğru kullanmakla mümkün olabilir.
12 KORO TÜRLERİ