Page 15 - ÇOK SESLİ KORO | 11
P. 15

1. ÜNİTE




                1. ÜNİTE         KORO TÜRLERİ


            1.1. Oluşumlarına Göre Koro Türleri


                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI

                 Dünyanın değişik ülke ve kültürlerine ait koro görselleri bulunuz. Bulduğunuz koro görselleri arasındaki benzerlik
              ve farklılıkları söyleyiniz.



                “Koro” teriminin kökeni, Yunanca “khoros” (koros) ve Lati nce “chorus” (korus) kelimelerine dayanır. Koro; sayısal
            oluşum, ses tı nısı, ses kapasitesi açısından dengeli; çalışmalarını önceden belirlenmiş bir program ve belirli bir disiplin
            çerçevesinde sürdüren; tek sesli ya da çok sesli müzik eserlerini seslendirme amacıyla bir araya gelmiş müzik topluluğu-
            dur. Korolar, farklı kültürlerden ve farklı sosyoekonomik düzeylerden gelen insanlardan oluşur. Müzik yapıtlarını bazen
            çalgı eşlikli, bazen de çalgı eşliği olmadan [a capella (akapella)] seslendirir (Görsel 1.1).


                      BİLGİ NOTU

                 Enstrüman eşliği olmadan yalnızca insan sesi ile yapılan müzik türüne a capella denir.

































            Görsel 1.1: A capella koro

                Koroda temel kavram sesti r. Sesi doğru, güzel, etkili ve belirli bir disiplin içinde kullanma becerisi gelişti rmenin yolla-
            rından biri de “koro eğiti mi”dir. Koroda bir araya gelen bireyler koro eğiti mi aracılığıyla topluluk kurallarını ilke edinerek
            hareket etme becerilerini güçlendirir. Belirli bir sistem içinde çalışmanın önemini kavrayıp esteti k değerlerini gelişti rir.
            Bu nedenle korolar yalnızca toplumun müzik gelişimine katkı sağlamakla kalmaz, müzik eğiti mi aracılığıyla edinilen iyi
            alışkanlıkların çeşitli yollarla topluma yansıtı lmasına da olanak sunar.
                Koro eğiti mi her müzik türünden yapıtı  güzel, nitelikli ve etkili seslendirebilmek için gereken davranışları kazandır-
            mayı amaçlar. Çünkü her müzik türü ve dönemi bir diğerinden farklı müziksel niteliklere ve anlatı m biçimine sahipti r. Bu
            bağlamda güzel şarkı söylemek; şarkıyı tür, dönem, üslup ve karakter özelliklerine uygun seslendirmek demekti r. Bu ise
            ancak kazanılan müzik tarihi bilincinin gelişmesiyle ve sesi doğru kullanmakla mümkün olabilir.




          14  ÇOK SESLİ KORO 11
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20