Page 15 - ÇOK SESLİ KORO | 11
P. 15
1. ÜNİTE
1. ÜNİTE KORO TÜRLERİ
1.1. Oluşumlarına Göre Koro Türleri
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Dünyanın değişik ülke ve kültürlerine ait koro görselleri bulunuz. Bulduğunuz koro görselleri arasındaki benzerlik
ve farklılıkları söyleyiniz.
“Koro” teriminin kökeni, Yunanca “khoros” (koros) ve Lati nce “chorus” (korus) kelimelerine dayanır. Koro; sayısal
oluşum, ses tı nısı, ses kapasitesi açısından dengeli; çalışmalarını önceden belirlenmiş bir program ve belirli bir disiplin
çerçevesinde sürdüren; tek sesli ya da çok sesli müzik eserlerini seslendirme amacıyla bir araya gelmiş müzik topluluğu-
dur. Korolar, farklı kültürlerden ve farklı sosyoekonomik düzeylerden gelen insanlardan oluşur. Müzik yapıtlarını bazen
çalgı eşlikli, bazen de çalgı eşliği olmadan [a capella (akapella)] seslendirir (Görsel 1.1).
BİLGİ NOTU
Enstrüman eşliği olmadan yalnızca insan sesi ile yapılan müzik türüne a capella denir.
Görsel 1.1: A capella koro
Koroda temel kavram sesti r. Sesi doğru, güzel, etkili ve belirli bir disiplin içinde kullanma becerisi gelişti rmenin yolla-
rından biri de “koro eğiti mi”dir. Koroda bir araya gelen bireyler koro eğiti mi aracılığıyla topluluk kurallarını ilke edinerek
hareket etme becerilerini güçlendirir. Belirli bir sistem içinde çalışmanın önemini kavrayıp esteti k değerlerini gelişti rir.
Bu nedenle korolar yalnızca toplumun müzik gelişimine katkı sağlamakla kalmaz, müzik eğiti mi aracılığıyla edinilen iyi
alışkanlıkların çeşitli yollarla topluma yansıtı lmasına da olanak sunar.
Koro eğiti mi her müzik türünden yapıtı güzel, nitelikli ve etkili seslendirebilmek için gereken davranışları kazandır-
mayı amaçlar. Çünkü her müzik türü ve dönemi bir diğerinden farklı müziksel niteliklere ve anlatı m biçimine sahipti r. Bu
bağlamda güzel şarkı söylemek; şarkıyı tür, dönem, üslup ve karakter özelliklerine uygun seslendirmek demekti r. Bu ise
ancak kazanılan müzik tarihi bilincinin gelişmesiyle ve sesi doğru kullanmakla mümkün olabilir.
14 ÇOK SESLİ KORO 11

