Page 17 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT | 11
P. 17
2.1. FLÜT ÇALMA TEKNİKLERİ
ntonasyon Tekniği
Entonasyon müzik eğitiminde her çalgı için önemli bir konudur. Doğru ses üretme alışkanlığı kaza-
nabilmek için teknik veya müzikal olan her çalışmanın akort aleti ile gerçekleştirilmesi gerekir. Çalıştığınız
uzun ses veya sonorite egzersizlerinde akort cihazını kullanırken cihazda bulunan ibrenin tam ortada ya da
yeşil renkte durduğundan emin olmalısınız. Etüt ve eser çalmaya başlamadan önce yapılan uzun ses çalış-
maları, aynı zamanda entonasyon çalışmaları olarak da düşünülmelidir. Entonasyonun gelişimine katkıda
bulunacak başka bir yöntem ise eserlerin eşlikli çalışılmasıdır. Dinleme ve doğru tonlama alışkanlığı kazan-
dıracağı için bu konuya önem verilmesi gerekir.
ETKİNLİK 1
Aşağıdaki sonorite çalışmalarını piyanodan ses alarak veya akort cihazı kullanarak uygulayınız. Her
grubu iki kez tekrarlayarak çalışınız. İlk denemede fark edilen hataları değiştirip düzeltiniz, gerekiyorsa
üçüncü kez tekrar çalışabilirsiniz. Tekrarlarda kuvvetli nefes alınız, temiz bir tonla üf ediğinizden emin
olunuz ve çalışmaları legato uygulayınız. Çalışmaları uygularken “mf ” nüansıyla başlayınız ve tekrar
işaretine kadar kademeli olarak sesi azaltınız. Bitirme egzersizleri daha uzun olduğu için dörtlüğe 130-150
arasında bir tempoda uygulayabilirsiniz. Etkinlikte yer alan egzersizlerde besteci ölçü birimi kullanmamış-
tır. Bağ başında nefes alınız ve bağ sonuna kadar tek nefeste çalınız. Fazla notaların birbirine bağlandığı
ölçülerde tek nefeste çalabilmek için ritmin dışına cıkabilir, biraz hızlanarak çalabilirsiniz.
UYARI
Etkinlik1, Etkinlik 2 ve Etkinlik 3’te yazan sonorite egzersizlerini günlük çalışma planı içine almanız ton
ve entonasyon gelişiminiz için çok ama çok önemlidir.
Marcel Moyse
NOT
œ ˙ # ™ œ ˙n ™ œ ˙ # ™ œ ˙n ™ œ ™ ™
˙ # œ ˙n œ
™
™
˙™ œ
˙ # œ ˙n œ
Marcel Moyse
™ ™
˙ # ™ œ
™ ™
Akort cihazı; entonasyonunuzun doğru olup olmadığını gösteren, çalışmalarınızda size yardmcı olan en
& œ ™ ™ ™ ™ ™ ™
˙ #
œ ˙n
™
™
yakın arkadaşınızdır. Akort cihazının ˙ # ™ œ ˙n ™ œ ˙ # œ ˙n œ ˙™ œ ˙ # œ ˙n œ
œ yanında piyano çalgısıyla da entonasyon kontrolleri yapılmalıdır.
™
™
Marcel Moyse
™ ™
™ ™ elc.
& œ ˙ # ™ ™ ™ œ ˙n ™ ™ ™ œ ˙ # ™ œ ˙n ™ œ ˙ # œ ˙n œ ˙™ œ ™ ™ ˙ # ™ œ
Entonasyon kontrolü yaparak çalışmaksa iyi bir f üt çalıcısı olabilmenin ön koşuludur.
™
™
Marcel Moyse
™ ™
™ ™ elc.
& œ ™ ™ ™ ™ ™ ™ ˙ # œ ˙n œ ˙ # ™ œ
™
™
™
™
13 ˙ # ™ ™ œ ˙n ™ elc. ™ œ ˙ # ™ œ ˙n ™ œ ˙ # œ ˙n œ ˙™ œ ˙ # œ ˙n œ ˙ # ™ œ
™ ™
1 & ˙ n ™œ ˙ œ ™ ™ ™
™
™
™
&
™
13 ˙ # ™œ ˙n ™œ ˙ # œ ˙n œ ˙ # ™œ ˙n ™œ ˙ œ ˙ # ™œ ˙n ™œ ™ ™
˙ n ™œ ˙ œ elc. ˙ # œ wn ™
™
™
™
&
™
13 ˙ # ™œ ˙n ™œ ˙ # œ ˙n œ ˙ # ™œ ˙n ™œ ˙ œ ˙ # ™œ ˙n ™œ ™ ™
™
˙ n ™œ ˙ œ ˙ # ™œ ˙n ™œ ™ ™ ˙ # œ wn ™ ™
&
™
13 ˙ # œ ˙n œ ˙ # ™œ ˙n ™œ ˙ œ ˙ # ™œ ˙n ™œ ™
26 œ œb ˙ ™ œ œb ˙ œ œb ˙ # œ wn ™
˙ n ™œ
˙
™
™
œ ˙b b
& ˙ œ ˙ # ™œ ˙n ™œ ˙ # œ ˙n œ œ œ ˙b ™ ™ œ b ˙ œ œ œ ˙ œ œb ™
™ ™
™
™ ™
™ ˙# ™œ ˙n ™œ
˙ œ œb
™
&
26 œ œb ˙ ™ ™ œ œb ˙ ™ ™ œ œb ˙ ™ œ œ ˙b ™ ™ œ b ˙ # ™œ ˙n ™œ ˙ # œ wn ˙
™ ™
™ ™
™ ™
&
26 œ œb ˙ ™ ™ œ œb ˙ ™ ™ œ œb ™ ™ ™ ™ elc. œ ˙b b œ œ ˙ œ œb ˙ œ œb ˙
™ ™ ™ ™ ˙ ™ œ œ ˙b ™ ™ œ b œ ˙b b œ œ ˙ œ œb
&
26 œ œb ˙ ™ ™ œ œb ™ ™ ™ ™ ™ elc. ˙ œ œb ˙
œ
34 ™ ™ ˙ ™ ™ œ œb ˙ œ œb œ ˙b ˙ ™ ™ elc. œ œb œ œ
œ b
œ œb
œ ˙b b
™
œ ˙b
œ œb
& ™ ™ ™ ™ ™ ™ ™ ™ ™ ™ œ ˙ œ œb œ b ˙ œ œb ˙ ˙ ™
™ ™
œ
& œ œb
34 ˙ œ œ ˙b b œ œ ˙b b œ ™ ™ œ œb œ œb ˙ ™ ™ œ œb œ œ ˙b ™ ™ œ b ™
˙
elc.
™ ™
™ ™
& œ œb
34 ˙ œ œ ˙b b œ œ ˙b b œ ™ ™ ™ œ œb œ œb ˙ ™ ™ œ œb œ œ ˙b ™ ™ œ b œ œb œ ˙ ™ ™
˙
™ ™
™ ™
& œ œb
34 ˙ œ œ ˙b b œ œ ˙b b œ ™ ™ ™ œ œb œ œb ™ ™ ™ ™ œ œb œ ˙ ™ ™
˙
41 ˙ œ œb œ œb œ œb œ œ ˙b œ b œ œb
™ ™
™ ™
& œ œb ˙ œ ™ ™ ™ ™ œ œb ™ ™ œ œ ˙b ™ ™ œ b ™ ™ œ œ ˙ ™ ™ ™
œ œb
™
œ
œ ˙b b
16 41 ™ œ œb œ œb ˙ œ œb œ œ ˙b œb œ ™ ˙ ™ ™ ™ œ œb œ œb œ œb œ ™ ™ œ œb œ œb ˙ ™
œ ˙b b
&
˙
œ œb
œ œb
41 ™
™ ™
™ ™
& ™ elc. œ œb ˙ œ œb œ œ ˙b œb œ œb ™ ™ ™ œ œb œ œb œ œb œ ˙b ™ ™ œ b œ œb œ œ œb œ œb ˙ ™ ™
™ œ œb ˙ ™ ™ œ œ ˙b ™ ™ œ b œ œb œ œ œb ™
& 41 ™ elc. œ œb ˙ œ œb œ œ ˙b œb ™ ™ œ œb ™ ™ œ œb ˙ ™
™
46 ™ œ œb ˙ œ œb ™ ™ œ œb œ œb œ œb œ œ ˙b ™ ™ œ b œ œb œ ™
œ œb
œ œb
™ ™
& ™ ™ elc. œ œb ˙ œ œb œ ™ ™ ™ ™ œ œ œb œ œb œ œ œb œ œb ˙ ™ ™
46 ™ œ œ œb œ œb œ ˙b œb œ ™ ™ œb ˙ œ œb œ œb œ œb œ œb œ œb ˙ ™
™
& œ œb
w
™ ™
46 ™ ™ elc. œ œ œb œ œb ™ ™ œ œb œ œb œ œb œ œ œb œ œb œ œ œb œ œb ˙ ™ ™
& œ œb
™ ™ w ™ ™ œ œ œb œ œb œ œ œb œ œb ™ ™
™ ™
& œ œb
46 œ œ œb œ œb œ œb œ œb ˙
48 ™ w œ œb œ œb œ œb œ œb œ œ œb œ œb œ ™
™ ™
™
& œ œb œ œ œb ™ ™ ™ ™ œ œ œb œ œb œ œ œb œ œb œ œb ˙ ™ ™
™
48 ™
w
& œ œb œ œ œb œ œb œ œb ™ ™ œ œb œ œb œ œb œ œ œb œ œb œ œb œ œ œb œ œb w ™
w
™
48 ™
™ ™
& œ œb œ œ œb œ œb ™ ™ œ œb œ œb œ œb œ œb œ œ œb œ œb œ œb œ œ œb œ œb ™ ™
™ w ™ ™ œ œ œb œ œb œ œ œb w ™
™
& œ œb œ œ œb œ œb ™ ™ œ œb œ œb œ œb œ œb œ œb œ œ œb œ œb ™
48
™ w ™ ™ œ œ œb œ œb œ œ œb w ™
™
& œ œb œ œ œb œ œb w ™ ™ œ œb œ œb œ œ œb œ œb w ™

