Page 10 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 10

Kitap İç Sayfa Örneği




            İçerik Metin Alanı                                   1.3. DÖRT SESTEN OLUŞAN LEGATO TEKNİĞİ  Ünite İçerisinde
                                                                                              Geçen Konular
            Ünite Adı             4. KLASİK BATI MÜZİĞİNDE DÖNEMLER - II BAROK DÖNEM  Dört sesten oluşan legato tekniği, birbirine bağlanan dört notanın seslendiril-
                                                                 mesi tekniğidir. Bu teknikte karma legato tekniği uygulanmaktadır. İlk nota sağ
                                                                 el ile seslendirildikten sonra diğer notalar, çıkıcı ise sol elin ilgili parmakları tele
                                                                 vurarak, inici ise sol elin ilgili parmakları teli çekerek seslendirilir. Bütün nota-
            Hazırlık Çalışması     Çalışması  1.  Barok Dönemi’ne ait gitar eserlerini dinleyerek bunların sizde uyandırdığı   nın seslendirilmesinde sol el parmaklarının hareket yönü çok önemlidir. Net ve
                                                                 temiz bir icra için her notanın tane tane duyulması gerekir. Bunun için zaman
                                    Hazırlık
                                                                 ayırarak her bir alıştırmayı defalarca tekrarlamak gerekmektedir. Sol el hareket
                                        duygu ve düşünceleri ders öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                                 mekaniğinin oturması, yapılacak olan çalışmanın verimli bir şekilde tamamlan-
                                                                 ması ile sağlanacaktır.
            Ünite Konuları             4.1. BAROK DÖNEMİ         Alıştırma 4’te ikinci tel I. pozisyonda tüm sol el parmak kombinasyonları için   Uygulama  Üniteyle İlgili
                                                                 dört sesten oluşan legato tekniği verilmiştir. Her ölçü bir kombinasyon içer-
                                                                 mektedir. Bir kombinasyon tam anlamıyla kazanım olarak yerleşmeden diğer
                                       Müzik tarihinde 1600’lü yıllara gelindiğinde abartı ve süslemenin hâkim ol-  kombinasyona geçmeyiniz. Zayıf olan parmak kombinasyonlarını belirleyerek
                                  Görsel 4.1:  Barok Dönemi   duğu, günümüz müzik kurallarından birçoğunun temellerinin atıldığı, müzi-  günlük çalışmalarınızda bolca tekrar ediniz. Metronoma uygun olarak ilk sese   Uygulama ve
                                  Müziğini Anlatan Bir Tablo  ğin, kilisenin etkisinden bir adım daha uzaklaştığı yeni bir dönem başlamış-  bağlanan iki, üç ve dördüncü seslerin net biçimde duyulmasını sağlayana ka-
                                       tır. 19. yüzyıl müzik eleştirmenleri, müzikal anlatımını abartılı buldukları bu   dar bu sesleri tekrar ediniz.
                                       döneme, Portekizce kökenli olan ve “çarpık inci” anlamına gelen “barocco”
                                       (barok) adını vermişlerdir. Barok Dönemi’nin, Johann Sebastian Bach’ın   Alıştırmalar
                                       ölüm yılı olan 1750 yılında sona erdiği kabul edilir.   Alıştırma 4
            İçerik Destekleyici        Dönemin müzikal gelişmeleri şu şekilde özetlenebilir:
                                       • Majör-minör tonların yaygın kullanımına geçilmiştir.
            Görseller                  • Opera, oratoryo ve kantat gibi müzik biçimleri gelişmiş, halk operaya yo-
                                        ğun ilgi göstermiş ve birçok konser salonu açılmıştır.
                                       • Basso continuo (basso kontinyo) adı verilen sürekli bas eşliğinin, ezgileri
                                        armonik olarak desteklemesi vazgeçilmez bir unsur olmuştur.
                                       • Sürekli basın sağlanması için uygun bir enstrüman olan klavsen sık sık
                                        kullanılmıştır.
                                       • Nota yazısında gürlük terim ve işaretleri ilk kez kullanılmıştır.
                                       • Çalgı müziği gelişmiştir.
                                       • Tek enstrümanın orkestraya karşı çalınması stiline konçerto, birkaç enst-
                                        rümanın orkestraya karşı çalması stiline ise konçerto grosso adı veril-
                                        miştir.
                                       Barok  Dönemi’nde  opera,  oratoryo  ve  kantat  dönemin  üç  önemli  müzik
                                       biçimi  olarak  karşımıza  çıkar.  17.  yüzyıl  başlarında  “erken  barok”  olarak
                                       adlandırılan  yıllarda  gelişen  opera,  oratoryo  ve  kantatın  aksine  kilise  dı-
                                       şında sahnelenmiş ve konularını dinden bağımsız günlük yaşantıya ilişkin
                                       olaylar  oluşturmuştur.  Opera  aslında  müzik  eşlikli,  dekorlu,  kostümlü  bir
                                       sahne  gösterisidir.  Oratoryo  ve  kantat  ise  kilisede  sergilenen,  dekor  ve
                                       kostüm gerektirmeyen, kutsal konulu metinlerden oluşan müzik biçimleri-
                                       dir. Bu dönemde opera denildiğinde akla ilk gelen Claudio Monteverdi’dir
                                       (1567-1643) (Kladyo Monteverdi). Oratoryo tarihine ise adını, Messiah (Me-
                                       sih) Oratoryosu ile Georg Friedrich Haendel (Georg Fridrih Hendel) yazdır-
                                       mıştır.
                                       Barok Dönemi’nde Kullanılan Müzik Formları
                                       Sonat: Bir ya da iki çalgı için yazılmış, üç ya da dört bölümden oluşan mü-
                                       zik formudur. Üç bölümden oluşuyorsa bölümler hızlı-yavaş-hızlı, dört bö-
                                       lümden oluşuyorsa yavaş-hızlı-yavaş-hızlı tempolarda bestelenir.
                                       Konçerto: Genellikle orkestra eşliğinde, bir çalgı için yazılmış, üç bölüm-
                                       den oluşan bir çalgı müziği formudur. A. Vivaldi, G.F. Haendel ve J.S. Bach
                                       bugünkü anlamda ilk konçerto örneklerini veren besteciler olmuşlardır. Bi-
            Ünite Adı           Klasik Batı Müziğinde Dönemler-II Barok Dönem 60          17
              Ölçme ve Değerlendirme                            Dereceli Puanlama
                      Örnek Sayfaları                           Anahtarı Sayfası Örneği
               Ölçme ve Değerlendirme  Daha fazla etkinliğe     Ölçme ve Değerlendirme  Daha fazla etkinliğe
                               karekodu okutarak
                                                                                  karekodu okutarak
                               çevirim içi olarak                                 çevirim içi olarak
                               ulaşabilirsiniz.                                   ulaşabilirsiniz.
                                                                Dereceli Puanlama Anahtarı
                                                                Adı-Soyadı  :
               A. Aşağıda verilen cümlelerin karşısına doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.  Sınıfı   :
                                                                Numarası   :
               ƒ Majör-minör tonların yaygın tonlarına Barok Dönemi’nde geçilmiştir.     (     )
                                                                Aşağıdaki tablo, öğrencinizi değerlendirmeniz için hazırlanmıştır.
                                                                Öğrencinizin “Gitarda Legato Tekniği-II” ünitesindeki bilgi ve becerisini en doğru şekilde ifade eden se-
               ƒ Barok Dönemi nota yazısında gürlük terim ve işaretleri kullanılmamıştır.     (     )  çeneğin altına ( X ) işareti koyunuz.
               ƒ Değişik formlarda fakat aynı tonda yazılmış dans müziklerinden alınan bölümlerin eklenmesiyle
               oluşturulan eser türüne “süit” denir.     (     )
                                                                               Çok iyi  İyi  Orta
               ƒ Bir ya da iki çalgı için yazılmış, üç ya da dört bölümden oluşan müzik formuna “füg” denir.    (     )  GÖZLENECEK DAVRANIŞLAR  Kabul edilebilir  Çok zayıf
               ƒ Çalgı eşliğinde söylenen solo şarkılara “arya” denir.    (     )  5  4  3  2  1
                                                                  Üç sesten oluşan çıkıcı legato hareketinde sol el parmak-
               ƒ Opera, operet, müzikli oyun gibi sahne ve büyük formlu orkestra yapıtlarına giriş olarak bestelenen   1  larının uygulaması gereken kuvvetin yönünü ve miktarını
               eserlere “uvertür” denir.    (     )               gösterdi.
                                                                  Üç sesten oluşan farklı ritmik yapılarda çıkıcı legato tekni-
                                                                 2  ğini alıştırmalarda başarıyla uyguladı.
               ƒ Barok Dönemi’nde ortaya çıkan gitarların ölçüleri ve tel sayıları sabittir.    (     )
                                                                  Üç sesten oluşan inici legato hareketinde sol el parmak-
                                                                 3  larının uygulaması gereken kuvvetin yönünü ve miktarını
               ƒ Barok gitarı, lut, keman, çello ve klavsen gibi çalgılara yazılan eserler daha sonra gitara uyarlandığı   gösterdi.
               için Barok Dönemi’nde bağımsız gitar müziğinden bahsedilemez.    (     )  Üç sesten oluşan farklı ritmik yapılarda inici legato tekniği-
                                                                 4  ni alıştırmalarda başarıyla uyguladı.
               ƒ Barok Dönemi’ne ait bir eser seslendirilirken müzikal motif ve cümle gibi forma ilişki yapılar   5  Üç sesten oluşan çıkıcı ve inici legato tekniğinin art arda
               belirlenmeli ve bu cümlelerin soru-cevap ilişkisi tespit edilerek seslendirilmelidir.    (     )  kullanıldığı 3. alıştırmayı başarıyla seslendirdi.
                                                                  Dört sesten oluşan karma legato hareketinde sol el par-
                                                                 6  maklarının uygulaması gereken kuvvetin yönünü ve mikta-
               ƒ Barok Dönemi’ne ait bir eser seslendirilirken nüans basamakları belirgin olmamalıdır.    (     )  rını gösterdi.
                                                                  Dört sesten oluşan farklı ritmik yapılarda karma legato tek-
               ƒ Barok Dönemi’nde kreşendo ve dekreşendo dinamikleri asla kullanılmazdı.    (     )  7  niğini alıştırmalarda başarıyla uyguladı.
                                                                  Altı sesten oluşan karma legato hareketinde sol el parmak-
               ƒ Barok Dönemi’nde süslemeler yoğun olarak kullanılırdı.    (     )  8  larının uygulaması gereken kuvvetin yönünü ve miktarını
                                                                  gösterdi.
               ƒ Barok Dönemi tempo anlayışı günümüz tempo anlayışına göre 15-20 metronom değeri daha yavaştır.  9  Altı sesten oluşan farklı ritmik yapılarda karma legato tekni-
               (     )                                            ğini alıştırmalarda başarıyla uyguladı.
               ƒ Barok Dönemi müzik eserleri ağırlıklı olarak dans kaynaklıdır.    (     )  10  Sayfa 23’te verilen legato etüdünü başarıyla seslendirdi.
               ƒ Barok Dönemi tempo anlayışı günümüz tempo anlayışına göre 15-20 metronom değeri daha yavaştır.  11  Örnek eserlerden birini başarıyla seslendirdi.
               (     )
                                                                 Değerlendirme  Bu ölçekten alınabilecek en yüksek puan 55, en düşük puan 11’tir. Değerlendirme
                                                                      sonunda 55 tam puan üzerinden 45 ve üstü aldıysanız bu öğrenme için başarınız,
                                                                      yeterli düzeyde demektir. 44 ve altında bir puan aldıysanız eksik olduğunuz konu-
                                   79                                 ları değerlendirme anahtarından belirleyerek ilgili öğrenmeleri tekrar ediniz.
                                                                  Gitarda Legato Tekniği-II 26
                   Kitapta Kullanılan
                 Renklerin Anlamları      Ünite 1
                                          Ünite 2                 Uygulama                 Uyarı
                                                                  Etkinlik                 Dikkat
                                          Ünite 3
                                                                  Hazırlık Çalışması
                                          Ünite 4                                          Not
                                          Ünite 5                 Okuma Parçası            Hatırlatma
               Kitap İçerisinde Kullanılan
                Bilgilendirici Bölümler ve   Ünite 6              Alıştırma                Okuma Parçası
              Önemli Başlıklar İçin Farklı
                  Renkler Kullanılmıştır.   Ünite 7               Değerlendirme            Biyografi
                                                                                                           9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15