Page 19 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 11
P. 19
I
Eser Çözümleme Çalışmasının Kazandırdıkları
Eser çözümleme çalışmasının amacı, seslendirme sırasında cümleleri fark edip
netleştirmek ve cümlelere uygun bir ifadeyle eseri seslendirmektir.
• Çalışılan eserlerde cümleleri eserin notası üzerinde belirlemek soyut olan müzikal fikir-
lerin somutlaşmasını sağlar.
• Belirlenen bu fikirler seslendirmede yardımcı olur. Yarım kararlı cümlelerin soru cümle-
si, tam kararlı cümlelerin cevap niteliğinde bir ifade ile seslendirilmesi anlatıma netlik
kazandırır.
• Bu yöntemin çalışılan her eserde uygulanması, eserin hem teknik anlamda hem de
müzikal anlamda çözümlenmesine yardımcı olur. Karşılaşılan sorunların daha iyi algı-
lanmasını sağlar.
• Eser çözümleme çalışması hangi cümlenin hangi motifinde sorun yaşandığını net bir
şekilde görüp bunun giderilmesi için gereken çalışmaların yapılmasını kolaylaştırır.
• Bazı eserlerde parçanın formuna göre ara bölümler ve pasajlar olabilir. Bunlar ya cüm-
leleri ya da bölümleri birbirine bağlar veya tamamen farklı amaçla yazılmış olabilirler.
Cümleleri analiz ederken farklı renkte kalemler kullanılması bu bölümlerin kolay fark
edilmesini sağlar. Cümlelerin üzerine “bağlantı”, “köprü”, “pasaj” gibi notlar da eklene-
bilir. Ayrıca farklı renkte kalemler kullanılması yapılacakların daha dikkat çekici, kolay
anlaşılır olmasını ve zamanın iyi değerlendirilmesini sağlar. Eserleri baştan sona çalış-
mak yerine sorunların olduğu bölümleri parça parça çalışmak zaman kazandırırır.
SESLENDİRMEDE CÜMLELEME
A gustin Barrios Mangoré (1885 – 1944)
(Agustin Baryos Mangore) Agustin Barrios, yenilikçi gitar virtüözü ve besteci-
sidir. Barrios, Güney Paraguay’ın küçük bir şehri olan San Juan Bautista’da dünyaya
gelmiştir. Eğitimci olan ailesi aynı zamanda müzik ve edebiyat konularında da büyük
bir itibara sahiptir. Yedi erkek kardeşten beşincisi olan Agustin Barrios annesinin gitar
çalışından ilham alarak gitarla çok erken yaşta tanışmıştır. İlk resmî hocası Gustavo
Sosa Escalada (Gustavo Sosa Eskalada), genç Agustini, Sor ve Aguado metotlarıyla,
Tarrega, Vinas (Vinyas), Arcas (Arkas) ve Parga’nın eserleriyle tanıştırdı. 13 yaşında
dahi çocuk olarak görülen Barrios özel bursla Asuncion’daki Milli Koleje gönderildi.
Müziğin yanı sıra kendisini matematik, edebiyat, gazetecilik alanlarında da geliştirip
saygınlık kazandı. Aynı zamanda kaligrafi eğitimi alarak başarılı bir grafik sanatçı-
sı da oldu. Kültür aşığı olan Barrios “Kültür şelalesinde yıkanmayan bir kişi gitarist
olamaz.”demiştir. Sıcakkanlı, içten bir insan olan Barrios, güçlü bir doğaçlama yete-
neğine sahipti. Bu hayret verici, yaratıcı hüner, gitar için 300’den fazla eseri bestele-
mesinde önemli rol oynar. Kendi eserleri yanı sıra birçok sanatçının da gitar eserlerini
yorumlamıştır. Yorumladığı eserlerin başlıcaları Bach (Bah), Haydn (Haydın), Mozart
(Motzart), Beethoven (Beetofın), Chopin (Şopen), Albeniz, Granados (Granados)
transkripsiyonları ve Sor, Aguado (Aguado), Giuliani (Julyani), Coste (Koste),
Tarrega, Torroba (Torroba) ve Turina (Turina)’nın gitar eserleridir. Günümüzde eser-
leri en çok yorumlanan bestecilerden biri olan Barrios, Sor ve Tarrega gibi gitar üstat-
18 18 larının yarattığı üstün gitar tekniğini genişleterek bir üst seviyeye taşımıştır. Eserleri
günümüz gitaristleri için paha biçilmez bir miras olarak nitelendirilir.