Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 11
P. 16
Eserin Teknik Açıdan İncelenmesi I
Yukarıda örnek olarak seçilen Fernando Sor’un mi minör etüdünü inceleyiniz. Bu etüdü
besteci ezgi, eşlik ve bas olmak üzere üç ana unsuru kullanarak yazmıştır. Eserde üç farklı
parti bulunmaktadır: ezgi partisi, eşlik partisi, bas partisi. Bu partiler eserdeki gibi dikey
olarak konumlandırılırsa aşağıdaki grafiğe ulaşılır.
Ezgi Partisi
Eşlik Partisi
Bas Partisi
Etüt çalış tekniği açısından incelendiğinde, ezgi ve bas partilerinin birim vuruşlarının I.
zamanlarda birlikte hareket ettiği görülür. Eşlik partisinin ise bas ve ezgiyi armonik olarak
tamamlayan aralıklarla vuruşların II. zamanlarda düşünülerek yazılmış olduğu görülür. Bu,
bir grafikle gösterilecek olursa aşağıdaki görsel elde edilir.
I. ÖLÇÜ II. ÖLÇÜ SESLENDİRMEDE CÜMLELEME
I. II. I. II.
Vuruş Vuruş Vuruş Vuruş
Ezgi
Eşlik
Bas
Buna göre sağ el parmakları da şöyle konumlandırılmalıdır:
Ezgi Partisi a, Eşlik Partisi i-m, Bas Partisi p
Eserin Müzikal Açıdan İncelenmesi ve Çözümü
Etüdü müzikal açıdan incelerken seslendirme yapılmalıdır. Belirlenen motif ve cüm-
leler renkli kalemler ile belirgin hâle getirilip her cümleye farklı numara verilmelidir. Verile-
cek numaranın parmak numarası, tel numarası ve pozisyon numarası ile karışmaması için
cümlenin başladığı yerin üst kısmına denk getirilmeli ve kare içine alınmalıdır.
Örnek: 1 , 2 , 3 , 4 Eserlerde genelde aynı motiflerden oluşan ve birbirine ben-
zeyen cümleler de bulunur. Benzer cümle var ise benzeyen cümlenin numarasının yanına
B eklenebilir eğer bu iki cümleden de bir motif farklı bir motif benzer ise son cümleye C
eklenebilir.
Örneğin 2B , 2C gibi. Bir sonraki sayfada bulunan etüt örnek olarak incelenmiştir.
15