Page 60 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 60
(Gitar üzerinde süsleme çalıĢmaları 41)
(Gitar üzerinde süsleme çalıĢmaları 42)
Triller zaman zaman farklı iki tel üzerinde de yapılabilirler. Özellikler Rönesans
ve Barok müzikte bu tip trillere daha sık rastlanılmaktadır. AĢağıda ilk olarak bu trillerin
farklı parmak kombinasyonları ile çalıĢmaları, ikinci olarak yine farklı parmak
kombinasyonları ve bas ses eklenmiĢ halleri yer almaktadır. Üst satırlar yazılıĢı alt
satırlar ise çalınıĢı ve parmakları belirtmektedir. Her grup kendi içinde belirli sayılarda
tekrar edilip yeterli seviyeye getirildikten sonra bir diğeri çalıĢılmalıdır. (Bkz. Gitar
üzerinde süsleme çalıĢmaları 43) (Bkz. Gitar üzerinde süsleme çalıĢmaları 44)
(Gitar üzerinde süsleme çalıĢmaları 43)
127
(Gitar üzerinde süsleme çalıĢmaları 44)
Örnek Eserler
Ünitenin bu bölümünde süsleme tekniklerine yönelik örnek etüt ve eserler ve-
rilmiştir. Örnek eserlerin içerdiği süsleme teknikleri parçalara göre şu şekilde
gruplanabilir:
1. D. Aguado-La majör etüt: Çarpma tekniği
2. D. Aguado-Re majör etüt: Mordan tekniği
3. M. Giuliani-El Lirio: Çarpma tekniği
4. M. Carcassi-Sonatine “Rondo”: Çarpma tekniği
5. F. Tarrega-Pavane: Çarpma, mordan ve glissando teknikleri
6. J.S. Bach-Sarabande: Mordan ve trill teknikleri
7. D. Aguado-Mi majör etüt: Grupetto ve çarpma teknikleri
Her süsleme tekniğini içeren birer eser seçiniz. Eserleri müzikal cümlelerine Uygulama
ayırınız ve her cümleye birer numara veriniz. Cümleleri birer birer ayrıntılı şe-
kilde analiz ediniz. Süsleme tekniğinin bulunduğu müzikal figürü işaretleyiniz
ve bu figürleri bağımsız olarak özenle çalışınız. Süsleme tekniğinin bulunduğu
figürleri içinde olduğu motife bağlayarak seslendiriniz. Bu motifleri becerinizin
artması için tekrar ede ede seslendiriniz. Sol eliniz belli bir beceriye ulaştıktan
sonra bu motifleri birbirine ekleyip seslendirerek içinde bulundukları cümleye
bağlayınız. Parçada bulunan, daha önce numara verdiğiniz her müzikal cüm-
leyi bu şekilde tüm ayrıntısıyla birlikte çalışınız. Seslendirmekte zorluk çektiği-
niz yerleri işaretleyip öğretmeninizden yardım isteyiniz. Bu bölümlere çalışma
planınızda ayrı bir zaman ayırınız. Yaşadığınız zorlukları ortadan kaldırdıktan
sonra, son olarak tüm cümleleri birbirine bağlayarak parçayı baştan sona ses-
lendiriniz.
59
128