Page 99 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 99
Altıncı telden başlayan majör dizilerin aynı aralıkta bulunan perdelerden oluştu-
ğuna dikkat ediniz. Buna göre başlangıç sesi altıncı tel olan majör dizi kalıbının
aynı sol el parmak-perde kombinasyonuyla seslendirildiğini fark etmiş olmanız
gerekir. Öğrendiğiniz bu sol el parmak-perde kalıbını altıncı tel üzerinde bulu-
nan herhangi bir sese uyarlarsanız başlangıç sesinin majör dizisini elde etmiş
olursunuz. Bu bölüme kadar çalıştığınız majör dizilerin sol el parmak numara-
ları ve perde aralıkları birbirinin aynısıdır. Dizi isimlerinin başlangıç perde ve
pozisyonuna göre belirlendiğine dikkat ediniz.
5.3. MAJÖR DİZİLERİN AKOR ARPEJ SESLERİ VE KADANSLAR
Bir dizinin akor arpej sesleri, dizilerin birinci, üçüncü ve beşinci seslerinin art
arda seslendirilmesinden oluşur. Aşağıda her dizinin akor arpej sesleri ve dizi-
lerin tam kadans olarak tanımlanan I-IV-V-I derecelerinin bağlanışları verilmiştir.
Dizilerde olduğu gibi akor arpej sesleri de aynı aralıklar kullanılarak elde edilir.
Bilindiği gibi majör dizilerin üçüncü sesi büyük üçlü aralığındadır. Buna göre
üçüncü sesler başlangıç sesine göre büyük üçlü perdesine denk gelmektedir.
Başlangıç sesinin beşinci telde başladığı arpej perde aralıklarını bir kalıp olarak
aklınızda tutmaya çalışınız. Sıkça tekrar ederek sol elinizi bu kalıba adapte edi-
niz. Daha sonra altıncı telden başlayan akor arpejler seslerinin perde aralıklarını
çalışınız. Kadansları çalışırken akorların tüm seslerinin net duyulmasını sağla-
yınız. Perde aralıklarına ve pozisyon geçişlerine dikkat ediniz. Beceri düzeyine
göre yavaş metronomdan başlayınız. Beceriniz arttıkça metronom sayısını yük-
selterek çalışınız.
DO MAJÖR AKOR ARPEJ SESLERİ
DO MAJÖR TAM KADANSI
RE MAJÖR AKOR ARPEJ SESLERİ
RE MAJÖR TAM KADANSI
Teknik Çalışmalar 98

