Page 94 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 94
dizilerden ya da akor arpej seslerinden oluşmaktadır. Dolayısıyla bu ünitede ve-
rilen çalışmalar öğrenciye hızlı pasajları başarıyla seslendirebileceği bir altyapı
sunmaktadır. Ayrıca iyi çalışılmış dizilerin müzikal cümlelere büyük etkisi vardır.
Dizilerle birlikte çok daha iyi bir artikülasyon sağlanır. Dizi ve akor arpej sesleri
çalışmalarının bir diğer önemi de öğrencinin gitar klavyesine hâkimiyetini artır-
masıdır. Bu çalışmalar, ileride doğaçlama veya beste yapmaya yönelik çalış-
malar gerçekleştirmek isteyen öğrencilere büyük yarar sağlar. Unutmayınız ki
her eserin bir dizisi, bu dizilerin akor arpej sesleri ve kadansları bulunmaktadır.
Ünitede verilen alıştırmaları yönergelerde verilen açıklamalar doğrultusunda
çalışınız.
5.1. BEŞİNCİ TELDEN BAŞLAYAN İKİ OKTAV MAJÖR DİZİLER
DO MAJÖR DİZİSİ
Diziler İçin Uygulanacak Çalışma Yöntemi
Yukarıda beşinci telden başlayan iki oktav do majör dizisi verilmiştir. Bu diziyi
seslendirirken sırasıyla şu sağ el parmak formülüyle çalışınız:
a) i-m-i-m b) m-i-m-i c) i-a-i-a d) a-i-a-i
e) m-a-m-a f) a-m-a-m g) i-m-a-m
Tüm bu sağ el parmak formüllerini tirando tekniğini uygulayarak çalışınız. Ti-
rando tekniğini başarılı bir düzeye getirdikten sonra aynı sağ el parmak formül-
leriyle apoyando tekniğini çalışınız. Tirando ve apoyando tekniğini diziye ba-
şarıyla uyguladıktan sonra aşağıda numaralandırılmış olarak verilen farklı ritim
gruplarını çalışınız. Her bir ritim grubunu yukarıda verilen sağ el parmak formü-
lü sırasıyla önce tirando tekniğiyle çalışınız. Tirando tekniğini her ritim grubuna
ayrı ayrı başarıyla uyguladıktan sonra aynı parmak formüllerini apoyando tek-
niği ile çalışınız. Böylece her sağ el parmak kombinasyonu hem tirando hem de
apoyando tekniğiyle seslendirilmiş olacaktır. Bu durum beceri düzeyinizi artıra-
caktır. Aşağıda verilen ritim çalışmalarından üçü çalışmayı anlamanız açısından
açık yazılmış (1-2-8 no.lu diziler), diğerleri ise sadece bir ölçü olarak verilmiştir
(3-4-5-6-7 no.lu diziler). Her diziyi yazılan ritme uygun bir şekilde çıkıcı ve inici
olarak çalışınız.
93

