Page 93 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 93
5. TEKNİK ÇALIŞMALAR
Hazırlık 1. Gitar çalışma zamanlarınızın bir bölümünü teknik çalışmalara ayırmanın siz-
Çalışması ce ne tür bir katkısı vardır?
2. Sizce gitar eğitiminde uygulanan teknik çalışmaların parça seslendirirken
yorumculuğunuzu geliştirmeye olan etkileri nelerdir? Arkadaşlarınızla tartı-
şınız.
Dilimize Fransızcadan giren “teknik” kelimesinin “bir sanat, bir bilim, bir meslek
dalında kullanılan yöntemlerin hepsi” anlamına geldiği, Gitar 10. Sınıf Ders Kita-
bı’nın birinci ünitesinde verilmişti. Çok basit ve yalın anlamda düşünüldüğünde
günlük rutin işlerin bile belli bir teknikle yapıldığı fark edilebilir. Örneğin yemek
yerken çatal, bıçak veya kaşık kullanmak ya da ayakkabı bağcığını bağlamak,
diş fırçalamak, saç taramak gibi eylemler sıradan ve basit işlemler gibi görülse
de hepsini uygularken belli bir teknik gerekir. Bu durumu daha iyi anlamak için
bebeklikten henüz çıkmış küçük yaş grubu çocuklar göz önüne getirilmelidir.
Çatal ya da kaşığı tutma-kullanma tekniğini kavramamış çocuklar bu nedenle
yemeği üstlerine veya etrafa dökerler. Yine aynı yaş ve tecrübeye sahip ço-
cukların ayakkabı bağcıklarını yardım almadan bağlayamadıkları rahatlıkla göz-
lemlenebilir. Tüm bu eylemleri gerçekleştirmek için yapılan her şey, o eyleme
has tekniğin konusu kapsamındadır. Ayrıca teknik, ihtiyaca göre şekillenen bir
olgudur. Örneğin Uzak Doğu kültürlerinde çatal-kaşık yerine iki ince çubuk kul-
lanılmaktadır. Çatal-kaşık kullanmayı iyi derecede bilen birinin bir Uzak Doğu
ülkesine iş için yerleştiğini ve artık orada yaşamaya başladığını varsayalım.
Bu kişi gittiği lokantalarda iki ince çubukla nasıl yemek yiyebilir? Muhtemelen
daha önce yemek yerken hiç çubuk kullanmadığı için çubuk kullanma tekniğini
öğrenene kadar yemeği çocuklar gibi etrafa döküp saçarak yemek yemekte
zorlanacaktır. Daha önce hiç ihtiyaç duymadığı çubuklar artık o kişinin yaşamı-
nın bir parçasına dönüşmüştür. Örnek verilen kişinin sürekli yanında çatal-kaşık
taşımadığı olasılığını düşünürsek, kişi her gün tekrar ede ede çubuk kullanma
tekniğini geliştirerek çubukla yemek yemeyi öğrenmeye başlayabilir. Bunu ya-
parken kişi, bir arkadaşından yardım alabilir, etrafında çubuk kullanan insanları
gözlemleyebilir ve kişinin kendisi bol bol pratik yapabilir. Böylelikle zaman geç-
tikçe çubukla yemek yeme konusunda ustalaşabilir. Bu örnekte motivasyon
yemek yemektir, araç ise çubuklardır.
Bir gitar öğrencisinin motivasyonu iyi müzik yapmaktır. Gitar ise iyi müzik yap-
mak için bir araçtır. Bu aracı en iyi şekilde kullanmak için yapılan her şey gitar
çalma tekniği konusunun içine girer. Gitar çalma tekniği ise “gitar icrası için
gerekli olan yol, beceri ve yöntemlerin tümü” olarak tanımlanabilir. Gitar çalma
tekniği eserlerle değil, tekniğe özel yazılmış etüt, egzersiz ve alıştırmalarla ge-
liştirilmelidir. Gitar müziğinde kullanılan her tekniğe özel etütler bulunmaktadır.
Sırası geldikçe öğrenilen teknikten bir başka tekniği içeren etüde geçilmelidir.
Repertuvar için seçilecek eserler, etütlerde çalışılmış ve geliştirilmiş teknikleri
içermelidir. Ancak o zaman motivasyonumuz olan iyi müziğe ulaşma şansımız
yüksek olabilir. İyi bir müzikaliteye ancak geliştirilmiş gitar çalma teknikleriyle
ulaşılabileceği her zaman akılda tutulmalıdır.
Bu ünitede gitar müziğinde sıkça kullanılan majör-minör diziler, akor arpej ses-
leri ve kadanslar verilmiştir. Majör ve minör dizileri seslendirmek, gitar klavye-
sinde tüm pozisyonlardaki perdeleri tanımak açısından oldukça önemlidir. Dizi
çalışan bir gitar öğrencisi majör-minör perdelerin ses aralıklarını hızlıca kavrar
ve klavye üzerinde rahatça uygular. Dizi çalışmak, sağ ve sol el eş güdümünü
nitelikli bir şekilde çalıştırdığı için ayrı bir öneme sahiptir. Batı müziği eserleri
genellikle tonal yapıda yazıldığından gitar parçalarında sıklıkla bu dizilerle kar-
şılaşılmaktadır. Çoğu eserde öğrencilere zor gibi görünen hızlı pasajlar, genelde
Teknik Çalışmalar 92

