Page 93 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 93

5. TEKNİK ÇALIŞMALAR




                       Hazırlık      1. Gitar çalışma zamanlarınızın bir bölümünü teknik çalışmalara ayırmanın siz-
                    Çalışması           ce ne tür bir katkısı vardır?
                                     2. Sizce gitar eğitiminde uygulanan teknik çalışmaların parça seslendirirken
                                        yorumculuğunuzu geliştirmeye olan etkileri nelerdir? Arkadaşlarınızla tartı-
                                        şınız.



                                     Dilimize Fransızcadan giren “teknik” kelimesinin “bir sanat, bir bilim, bir meslek
                                     dalında kullanılan yöntemlerin hepsi” anlamına geldiği, Gitar 10. Sınıf Ders Kita-
                                     bı’nın birinci ünitesinde verilmişti. Çok basit ve yalın anlamda düşünüldüğünde
                                     günlük rutin işlerin bile belli bir teknikle yapıldığı fark edilebilir. Örneğin yemek
                                     yerken çatal, bıçak veya kaşık kullanmak ya da ayakkabı bağcığını bağlamak,
                                     diş fırçalamak, saç taramak gibi eylemler sıradan ve basit işlemler gibi görülse
                                     de hepsini uygularken belli bir teknik gerekir. Bu durumu daha iyi anlamak için
                                     bebeklikten henüz çıkmış küçük yaş grubu çocuklar göz önüne getirilmelidir.
                                     Çatal ya da kaşığı tutma-kullanma tekniğini kavramamış çocuklar bu nedenle
                                     yemeği üstlerine veya etrafa dökerler. Yine aynı yaş ve tecrübeye sahip ço-
                                     cukların ayakkabı bağcıklarını yardım almadan bağlayamadıkları rahatlıkla göz-
                                     lemlenebilir. Tüm bu eylemleri gerçekleştirmek için yapılan her şey, o eyleme
                                     has tekniğin konusu kapsamındadır. Ayrıca teknik, ihtiyaca göre şekillenen bir
                                     olgudur. Örneğin Uzak Doğu kültürlerinde çatal-kaşık yerine iki ince çubuk kul-
                                     lanılmaktadır. Çatal-kaşık kullanmayı iyi derecede bilen birinin bir Uzak Doğu
                                     ülkesine  iş  için  yerleştiğini  ve  artık  orada  yaşamaya  başladığını  varsayalım.
                                     Bu kişi gittiği lokantalarda iki ince çubukla nasıl yemek yiyebilir? Muhtemelen
                                     daha önce yemek yerken hiç çubuk kullanmadığı için çubuk kullanma tekniğini
                                     öğrenene kadar yemeği çocuklar gibi etrafa döküp saçarak yemek yemekte
                                     zorlanacaktır. Daha önce hiç ihtiyaç duymadığı çubuklar artık o kişinin yaşamı-
                                     nın bir parçasına dönüşmüştür. Örnek verilen kişinin sürekli yanında çatal-kaşık
                                     taşımadığı olasılığını düşünürsek, kişi her gün tekrar ede ede çubuk kullanma
                                     tekniğini geliştirerek çubukla yemek yemeyi öğrenmeye başlayabilir. Bunu ya-
                                     parken kişi, bir arkadaşından yardım alabilir, etrafında çubuk kullanan insanları
                                     gözlemleyebilir ve kişinin kendisi bol bol pratik yapabilir. Böylelikle zaman geç-
                                     tikçe  çubukla  yemek  yeme  konusunda  ustalaşabilir.  Bu  örnekte  motivasyon
                                     yemek yemektir, araç ise çubuklardır.
                                     Bir gitar öğrencisinin motivasyonu iyi müzik yapmaktır. Gitar ise iyi müzik yap-
                                     mak için bir araçtır. Bu aracı en iyi şekilde kullanmak için yapılan her şey gitar
                                     çalma tekniği konusunun içine girer. Gitar çalma tekniği ise “gitar icrası için
                                     gerekli olan yol, beceri ve yöntemlerin tümü” olarak tanımlanabilir. Gitar çalma
                                     tekniği eserlerle değil, tekniğe özel yazılmış etüt, egzersiz ve alıştırmalarla ge-
                                     liştirilmelidir. Gitar müziğinde kullanılan her tekniğe özel etütler bulunmaktadır.
                                     Sırası geldikçe öğrenilen teknikten bir başka tekniği içeren etüde geçilmelidir.
                                     Repertuvar için seçilecek eserler, etütlerde çalışılmış ve geliştirilmiş teknikleri
                                     içermelidir. Ancak o zaman motivasyonumuz olan iyi müziğe ulaşma şansımız
                                     yüksek olabilir. İyi bir müzikaliteye ancak geliştirilmiş gitar çalma teknikleriyle
                                     ulaşılabileceği her zaman akılda tutulmalıdır.
                                     Bu ünitede gitar müziğinde sıkça kullanılan majör-minör diziler, akor arpej ses-
                                     leri ve kadanslar verilmiştir. Majör ve minör dizileri seslendirmek, gitar klavye-
                                     sinde tüm pozisyonlardaki perdeleri tanımak açısından oldukça önemlidir. Dizi
                                     çalışan bir gitar öğrencisi majör-minör perdelerin ses aralıklarını hızlıca kavrar
                                     ve klavye üzerinde rahatça uygular. Dizi çalışmak, sağ ve sol el eş güdümünü
                                     nitelikli bir şekilde çalıştırdığı için ayrı bir öneme sahiptir. Batı müziği eserleri
                                     genellikle tonal yapıda yazıldığından gitar parçalarında sıklıkla bu dizilerle kar-
                                     şılaşılmaktadır. Çoğu eserde öğrencilere zor gibi görünen hızlı pasajlar, genelde



                        Teknik Çalışmalar 92
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98