Page 62 - HALK DANSLARI VE MÜZİKLERİI |
P. 62

2.2.3. Horonlara Eşlik Eden Çalgılar

                Karadeniz Kemençesi
                Karadeniz kemençesi genellikle Doğu Karadeniz bölgesinde
            kullanılan üç telli bir çalgıdır (Görsel 2.18). Yaklaşık olarak 60-65 cm
            boyunda olan bu çalgının parçaları arasında gövde, boyun, burgu,
            eşik, tel, kuyruk ve yay bulunmaktadır. Gövdesinde genellikle dut,
            erik, ardıç ve kelebek gibi sert ağaçlar kullanılırken göğsü ladin ve
            köknar gibi yumuşak ağaçlardan tercih edilir. Yayın çubuğu ise ge-
            nellikle gürgen veya şimşir gibi ağaçlardan yapılır. Yayın ucuna ise
            at kuyruğu kılları veya ince misina bağlanır. Eski zamanlarda ke-
            mençelerde bağır sakızı kullanılarak yapılan kiriş teller, günümüzde
            yerini genellikle madenî tellere bırakmıştır. Kemençe, perdesiz bir
            çalgıdır ve teller, pestten tize “mi, la, re” seslerine akortlanır. Paralel
            dörtlü sesler tınlatılarak bilek hareketleriyle özel bir çalım tekniği ile
            çalınır. Horon oyunlarının en önemli sazlarından biri olan Karadeniz
            Kemençesi, bu bölgenin kültürel mirasının önemli bir parçasıdır.

                Tulum

                Tulum, Rize'nin dağlık kesimlerinde (özellikle Hemşin, Çamlı-                Görsel 2.18
            hemşin, İkizdere, Çayeli, Ardeşen ve Fındıklı), Trabzon, Ordu, Artvin   Karadeniz Kemençesi
            gibi bölgelerde de kullanılır. Yaklaşık bir oktavlık ses aralığına sahip-
            tir. Aynı zamanda İskoçlarda “gayda”, Bulgarlarda “tekli tulum” ve
            Kafkaslarda “tulum” olarak adlandırılır.
                    Tulumlar şekil itibarıyla farklılıklar gösterse de yapı olarak
            birbirine benzerler. Deri, nav, çimon ve ağızlık (dudula) olmak üzere
            dört kısımdan oluşur (Görsel 2.19). Derisi genel-
            likle oğlak derisinden yapılır ancak koyun, kuzu,
            keçi gibi hayvanların derisi de tercih edilebilir.
            Tulumun alt deliğine takılan nav, genellikle şimşir
            ağacından yapılır ve tulumun en önemli parçala-
            rından biridir. Çimonlar, yan yüzeylerinden genel-
            likle beş delikli olarak yapılır ve bu delikler navın
            üst yüzeyine çift olarak yerleştirilir. Çimonların
            biri “dem sesi” tutarken diğeri ile ezgi çalınır. Her
            birinin sesi tulumcunun ustalığına göre ayarlanır.
            Çimon, tulumun bir parçası olduğu gibi Artvin yö-
            resinde ayrı bir çalgı olarak da kullanılır. Tulumun
            sıkılması için kullanılan bölüme “ağızlık” denir.                                Görsel 2.19
                    Üfleyerek şişirilmiş olan tulum koltuk altına alınır, kolun                  Tulum
            dirsek içine gelen bölümüyle sıkılarak navdan ses çıkması sağlanır.
            Tulum, özellikle horon oyunlarının en önemli çalgılarından biridir
            ve geleneksel Karadeniz müziğinin önemli bir parçasıdır.








                                                                                                        61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67