Page 57 - HALK DANSLARI VE MÜZİKLERİI |
P. 57

Horonun en karakteristik özellikleri Trabzon ilinde görülür.
                ARAŞTIRALIM             Özellikle de Akçaabat, Maçka, Tonya ve Ağarsar'da görülmektedir.
                 TARTIŞALIM
                                        Buralarda horon çok canlı hareket ve çok detaylı tavırlarda oynanır.
           Hemşin  yayla  kültürünü,  tu-  Diz, bel, omuz ve kol hareketleri ön plandadır. Artvin'de horon sert
           lumun  yapısal  özelliklerini,   ve düz figürlerle, Rize'de ise ağır ve yumuşak hareketlerle oynamak-
           tulum  ve  benzeri  çalgıların   tadır. Giresun ve çevresinde Rize'ye oranla daha hareketli, Trabzon'a
           farklı  yayla  kültürlerindeki   göre ise biraz daha yavaş şekilde oynanmaktadır. Ordu ve Samsun'da
           yerlerini  araştırınız.  Tulum   fazla yaygın olmamakla birlikte oyun şekilleri Giresun'da oynanan
           çalgısı  ile  yayla  kültürü  ara-  horona yakındır. Gümüşhane ve Bayburt illerinde oynanan horon,
           sında  nasıl  bir  ilişki  vardır?   Karadeniz'den Doğu Anadolu’ya bir geçiş bölgesi özelliği taşıması
           Tartışınız.                  nedeniyle bar ve halay karışımı bir tavırda oynanmaktadır.
                                            Horon oynanan bazı yerlerde bulunan fora; türkü atmak, atış-
                                        mak için önemli bir araçtır. Horon içerisinde sözlü bir bölüm olan
                                        fora, horonu yöneten kişinin komutu ile icra edilmektedir. Horonu
                                        yöneten kişi “fora” dediği zaman tulumcu, fora havasını çalmaya
                                        başlar. Horonun bu bölümlerinde hem yorgunluk alınır hem türkü
                                        söylenilir hem de dinlenilir.






                  OKUMA METNİ

               Artvin, Doğu Karadeniz Bölgesinin en doğusunda, Gürcistan sınırında yer alan bir ilimizdir.
           Coğrafi ve kültürel özellikleri bakımından önemli bir il olan Artvin, birçok medeniyete ev sahipli-
           ği yapmıştır. Denizin dağlarla, yamaçlarla kucaklaştığı, yeşilin mavinin içinde kaybolduğu Çoruh
           Nehri’nin coşkusu ve hareketliliği, bölgenin karakteristik özelliklerine yansır. Artvin'in nüfusunu
           Gürcüler, Kıpçak Türkleri, Ahıska Türkleri, Lazlar ve Hemşinliler oluşturur. Bölgenin folklorunun
           oluşumunda ve şekillenmesinde bu etnik grupların büyük rolü vardır. Artvin oyun ve müziklerinde
           Trabzon, Rize, Ardahan, Kars, Erzurum, Bayburt, Gümüşhane, Azerbaycan ve Gürcistan yörelerinin
           esintileri gözlemlenir.
               Kuzeydoğu Anadolu ve Doğu Karadeniz'in kesişme noktasında yer alan Artvin, bar ve horon
           oyunlarının oynandığı bir bölgedir. Bar ve horon oyunlarının yanı sıra farklı etnik gruplara ait oyun-
           lar da görülmektedir. Artvin barları en az beş oyuncunun düz, dizi, çember veya hilal şeklinde sırala-
           narak oynadıkları oyunlardır. Artvin yöresi horon oyunları ise Doğu Karadeniz yöresinde oynanan
           horonlarla -küçük farklar haricinde- aynı özellikleri taşır. Artvin yöresi oyunları kadın-erkek karma
           veya ayrı ayrı oynanır. Oyunlara kemençe, tulum, çimon, davul, cura, zurna, akordiyon gibi çalgılar
           eşlik eder. Sahil kesimindeki ezgiler genellikle 7 zamanlı usullerdedir. İç kesimlere gidildikçe 2, 4,
           5, 6 zamanlı usuller de görülmektedir. Sahil kesimlerinde oyunlar daha hareketliyken iç kesimlerde
           ise daha ağırdır.
               Artvin yöresi oyunlarından bazıları “Atabarı, Deli Horon, Hemşin Horonu, Üç Ayak, Döne, Sarı
           Çiçek, Uzun Dere, Koçeri, Kız Horonu, Acara, Ağır Bar, Cilveloy, Teşi, Temurağa, Hançer Barı, On
           Dörtlü” gibi oyunlardır.
               Kaynak: Derleme, Emrah Kaya, Doğu Karadeniz Müzik Kültürü İçerisinde Nefesli Sazların Yeri








       56
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62