Page 54 - HALK DANSLARI VE MÜZİKLERİ
P. 54

Görsel 3.2: Efes Antik Tiyatrosu’ndan görünüm
                  Anadolu coğrafyasında Batı Anadolu hem tarihî hem de siyasi açı
               dan önemli bir bölgedir. Batı Anadolu’nun merkezi sayılan İzmir, birçok
               medeniyetin merkezi olmuş ve bu özelliği sebebiyle de kültürel olarak
               zenginleşmiştir (Görsel 3.2). Bölge folklorunun zenginliği gerek müzik
               gerekse halk oyunlarına yansımıştır. Özellikle 19. yüzyıldan itibaren top
               lumu derinden etkileyen zeybekler Ege yöresinin müzik, halk oyunu ve
               kıyafet geleneğini şekillendirmiştir. Cumhuriyet'in kurulmasıyla birlikte
               zeybeklik kurumu ortadan kalksa da onun yüzlerce yıllık kültürel birikimi
               İzmir yöresi halk oyunlarının temelini oluşturmuştur.
                  İzmir yöresi zeybek oyunları ağır zeybekler sınıfına girer. Bunlara ör
               nek olarak harmandalı, iki parmak zeybeği, ötme bülbül, kırmızı buğday,
               karyolamın demiri, koca arap gibi oyunlar gösterilebilir. Zeybek oyunları
               genellikle tek kişilik oyunlardır (Görsel 3.3). Davul-zurna, klarnet, kabak
               kemane ve bağlama eşliğinde oynanır (Davul, zurna ve klarnet ile ilgili
               bilgi için 30 ve 31. sayfalara bakınız.). Bunun dışında cura, dilsiz kaval,   Görsel 3.3: Zeybek oyuncusu
               keman, cümbüş, darbuka ve def gibi çalgılar da kullanılır. Özellikle 20. yüzyılın başından itibaren Bergama ve
               Ödemiş dolaylarındaki oyunlarda trompet ve saksafon benzeri nefesli çalgılar da kullanılmaya başlanmıştır.
                  Oyunlara genellikle çift zurna eşlik eder. Bir zurna ez
               giyi çalarken diğeri karar sesinde dem tutar (Görsel 3.4).
               Erkek oyunlarının başında ezginin makamında serbest
               olarak çalınan giriş bölümü bulunur. Taksim (açış) olarak
               adlandırılan  bu bölümde oyuncular alanda ağır ağır
               dolanır, ezgiye girildiği zaman nara atarak oyuna başlar.
               Kadın zeybeklerinde taksim bölümü bulunmaz ve erkek
               zeybeklerine göre daha hızlıdır. Bölgede zeybek ezgile
               rinin dışında oyunlara eşlik eden güvende, bengi, mengi,
               semah, ağıt ve gurbet havaları gibi ezgilere de rastlanır.
               Zeybek oyunları genellikle bireysel olarak oynanırken
               güvende ve bengi oyunları toplu olarak oynanır. İzmir   Görsel 3.4: Zeybek oyununda zurna
               yöresinde zeybek oyunlarının usulleri 9/2 ve 9/4’lüktür.
               Usullerde üçlünün başta, ortada ve sonda olan şekilleri kullanılır. İzmir bölgesi oyunlarının sistemleşmesi
               ve kurumsallaşmasında, bölgede bulunan Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı bünyesinde
               bulunan Türk Halk Oyunları Bölümünün önemli bir etkisi olmuştur.




                                 Araştıralım - Tartışalım
                                 Zeybeklik kurumunu araştırınız. İzmir halk oyun ve müziklerinin şekillenmesinde
                                 zeybek kültürünün ne gibi etkileri olmuştur?  Tartışınız.
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59