Page 83 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN | 11
P. 83

5. ÜNİTE



                   BİYOGRAFİ


                                       VECİHE DARYAL (1914-1970)
                   İstanbul’un Beylerbeyi semtinde doğdu. İlkokul çağına kadar kültürlü ve musi-
               kiye düşkün bir aile ortamında yetişen sanatkâr, yedi yaşındayken Nazire Hanım’dan
               kanun dersleri alarak musikiye ilk adımını attı. On yaşındayken devrin müzik okulu
               olan Darülelhana kaydoldu. Rauf Yekta Bey’den Türk musikisi kuramı ve musiki tari-
               hi, Ahmet Irsoy’dan usul, İsmail Hakkı Bey’den fasıl musikisi ve nota, Sedat Öztoprak
               ile Reşat Erer’den saz eserleri öğrendi. Ali Ekrem Bey’den edebiyat, Madam Heze
               ile Edgar Manas’tan piyano dersleri aldı. Muhittin Sadak’tan solfej, Ekrem Besim
               Tekdaş’tan Batı musikisi tarihi, Cemal Reşit Rey’den armoni öğrendi. 1926 yılında
               Darülelhanın kapatılmasıyla Çapa Kız Öğretmen Okuluna girdi ve aynı yıl oradan
               mezun oldu. İlk olarak İstanbul Radyosunda göreve başlayan Vecihe Daryal, daha
               sonra Ankara Radyosunda icracı, öğretmen ve repertuvar kurulu üyesi olarak çalıştı.   Görsel 5.4: Vechiye Daryal
                  Yeni yetişen saz sanatkârlarına, “Sadece ses sanatkârlarına değil, saz arkadaşlarınıza da refakat edeceksiniz.”
               diye öğüt veren Vecihe Daryal, eşsiz bir refakat duygusuna sahiptir. Türk musikisi içinde yetişmiş olan en kudretli
               kanun icracılarındandır. İcrakârlığındaki ustalığının yanında son derece güçlü bir ritim duygusu da vardır. Her gün
               yaptığı programın başlama vaktinden saatler önce radyoya gelir, sazının akordu ile uğraşır, kusursuz bir akorttan
               sonra yayına girerdi. Glissandolu ve yumuşak mızrabı teller üzerinde uçuşurdu. Mandalları indirip kaldırmadaki
               ustalığı izleyenlerde hayranlık uyandırırdı. Vecihe Daryal, bütün profesyonelliğine rağmen her zaman bir amatör
               duygusuyla hareket etmiş ve her türlü icraya bu düşünce ile katılmıştır.

                                    Ahmet Şahin Ak, Türk Musikisi Tarihi, 3. baskı, 2014. (Yazarlar tarafından düzenlenmiştir.)



               5.1.2. Sabâ Makamında Etütler


                   1. ETKİNLİK


                   • Sabâ makamında verilen etütleri çalınız.
                                                                                  Beste: Harika Uğur Dağlı

                                                                       
                                    
               1                                                                      
                           



                      6                                                                      
                                        
                                                                           
                                                                        
                                                                                    
                                


                      10                                              
                                                                                    





                      13
                                                              
                                                                                      






         82    SABÂ MAKAMI
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88