Page 33 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 11
P. 33

Uygulama Değerlendirme

                Aşağıda verilen eserlerden çalabildiklerinizi tabloya işaretleyiniz. Tamamlayamadığınız ölçüleri
             tablodaki ilgili sütuna yazarak öğretmeninizle değerlendiriniz.

                          Eser Adı                  Tamamlandı             Tamamlanamayan Ölçüler

                          Air Slave
                          Prelude
                            Aire
                        Duo No. 11
                          Gavotte
                         Intermezzo

              Okuma Parçası
                Necil Kâzım Akses’in (Görsel 1.1) hayatı ve çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak için aşağıda
             verilen metni okuyunuz. Akses’in çalışma hayatını sorumluluk değeri ekseninde yorumlayarak bu
             değere Akses’in hayatından örnekler veriniz.



               Necil Kâzım AKSES (1908-1999)
               Türk Beşleri’nin en genç üyesi olan Akses, Atatürk’ün eğitim için
             yurt dışına gönderdiği beş sanatçıdan biridir. Küçük yaşta keman
             dersleri almaya başlamış, on dört yaşında Mesut Cemil’in viyolon-
             sel öğrencisi olmuştur. Lise öğrenimi sırasında bir yandan İstanbul
             Belediye Konservatuarında Cemal Reşit Rey’in armoni sınıfına de-
             vam eden Akses, liseyi bitirince kompozisyon öğrenimi için Viya-
             na’ya gitmiştir. Viyana Müzik Akademisinde 1926 yılında başladığı
             eğitimini;Kleinecke’nin  (Klayneke)  viyolonsel,  Joseph  Marx’ın  (Yo-
             zef Marks) armoni, kontrpuan ve füg öğrencisi olarak sürdürmüş-
             tür. Akademiyi bitirdikten sonra Prag Devlet Konservatuarına geçen
             besteci, burada Josef Suj (Yozef Suj) ile kompozisyon, Alois Haba
             (Alois Haba) ile mikro tonlar üzerinde çalışmıştır.
             1933 yılında Türkiye’ye dönen Akses, Ankara Devlet Konservatuva-
             rının kuruluş çalışmalarını yürüten Paul Hindemith’le (Paul Hindemit)
             birlikte  çalışmış,  konservatuvarın  açılmasıyla  kompozisyon  öğret-
             menliğine  getirilmiştir.  Ankara’da  uzun  yıllar  kompozisyon  öğret-
             menliği yapan Akses, 1948 yılında, kurucusu olduğu konservatuva-
             rın müdürlüğüne, 1949 yılında Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü’ne,  Görsel 1.1: Necil Kâzım Akses
             1954 yılında Bern ve 1955 yılında Bonn Kültür Ataşeliği’ne atanmış;
             1958 yılında Türkiye’ye dönünce Ankara Operası Müdürü olmuştur. 14
             Haziran 1971’de Millî Eğitim Bakanlığı tarafından Türkiye Cumhuriyeti’nin devlet sanatçısı unvanı
             verilen Necil Kâzım Akses, aynı yıl ağustos ayında yeniden Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürü
             olmuştur. Akses, 1972 yılında emekliye ayrılmıştır. Çalışmaları yurt dışında da yankılar uyandıran
             Necil Kâzım Akses, çeşitli ülkelerden madalya ve ödüller almıştır. Akses’in aldığı ödüller sırası ile
             şunlardır:
             1957’de Almanya’nın birinci derece “Yaratıcı Hizmet Ödülü”, 1963’te İtalya’nın “Cavalliere Officia-
             le Unvanı” (Kavalliare Ofiçiale Unvanı)), 1973’te İtalya’nın “Commendatore Madalyası” (Kommen-
             datore Madalyası), 1973’te Tunus’un “Habib Burgiba Sanat, Kültür Madalyası” ve 1971 yılında
             “Devlet Sanatçısı” unvanıyla onurlandırılan Necil Kâzım Akses; 1981 yılında “Atatürk Sanat Arma-
             ğanı” ve 1992 yılında And Vakfı tarafından “Onur Ödülü Altın Madalyası” ile ödüllendirilmiştir.

                              https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/necil-kazim-akses-1908-1999 adresinden alınmıştır.


              32   1. ÜNİTE
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38