Page 102 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK | KEMENÇE 11
P. 102
2.3. KARCIĞAR MAKAMINDA ÇALIŞMA
Durağı : Dügâh perdesidir.
Seyri : İnici-çıkıcıdır.
Dizisi : Yerinde uşşak dörtlüsüne neva perdesinde hicaz beşlisinin eklenmesinden meydana gel-
miştir.
Güçlüsü : Neva perdesidir.
Yedeni : Rast perdesidir.
Donanımı : Si için koma, mi için bakiye bemolü, fa için bakiye diyezi donanıma yazılır.
Dizinin Seyri : Güçlü neva perdesi civarından seyre başlanır. Dizinin iki tarafındaki çeşnilerde karışık
gezinilip güçlü üzerinde hicaz çeşnisi ile yarım karar yapılır. Bu arada uygun yerlerde gerekli asma kararlar da
gösterilir. İstenilirse genişlemiş kısımda da dolaşılarak karcığar dizisiyle veya bayati dizisiyle dügâh perdesin-
de tam karar yapılır.
Genişlemesi : Yerindeki uşşak dörtlüsü, tiz durak muhayyer perdesi üzerine simetrik olarak aynen gö-
çürülür. Bu, neva perdesi üzerindeki hicaz beşlisini uzzal makamı dizisi hâlinde uzatmak da demektir. Bu ge-
nişlemenin seslerinden biri olan tiz segâh perdesi çıkıcı nağmelerde kullanılır. İnici nağmelerde tiz segâh atılıp
yerine sünbüle perdesi gelir. Bu durum çıkıcı ve inici olarak yan yana düşünüldüğünde neva perdesi üzerinde
bir ortalama hicaz dizisinin meydana geldiği görülür. Bu sebeple karcığar makamının neva üzerinde ortalama
hicaz dizisi ile genişlediği kabul edilir.
2.3.1. Karcığar Makamında Melodik Etütler
14. ETKINLIK Karcığar makamında yazılmış 56 ve 57 numaralı melodik etütleri solfejlerini yaparak
çalınız.
56
Komisyon
100