Page 11 - PİYANO 11
P. 11

KİTABIN TANITIMI




            Bu bölümde ünite adları yer alır.                       Sınıf içinde işlenecek konuya yönelik etkin katılımın sağlanmasını
                                                                    amaçlayan bölümdür.
                  Bu bölümde konunun sezdirilmesini ve yeni bilgilerin öğrenilmesini
                  sağlamaya  yönelik  düzenlenmiş  ön  hazırlık  yapmayı  gerektiren
                  çalışmalar yer alır.                                       Bu bölüm, neden - sonuç ilişkilerini ortaya koyarak
                                                                             öğrenilen bilgilerin kalıcı olması ve pekiştirilmesini
                          Bu bölümde ünite alt başlıklarının adları yer alır.   amaçlayan uyarıları içerir.

               1.        PİYANO EĞİTİMİNDE TEKNİK GELİŞİM
             ÜNİTE                                                       PİYANO 11
                                                                             Uygulama Çalışması
                             Hazırlık Çalışmaları
                                                                          Eserleri trill tekniğine dikkat ederek çalınız.
                       10. sınıfta öğrenmiş olduğunuz legato ve non-legato çalma tekniğini hatırlayınız.
                Başka çalma teknikleri var mıdır? Araştırınız.
                                                                             Uyarı
                1.1.   SESLENDİRME TEKNİKLERİ VE KAVRAMLAR                 Trill tekniğini ifade eden işaretin üzerine piyanodaki çalınışı gösterilmiştir. Buna dikkat ederek çalınız.
                                                                                        FÜG
                       STACCATO TEKNİĞİ ETÜT VE ESER ÇALIŞMALARI                                  Ludwig van Beethoven
                                                                                         3
                                                                                         2
                                                                                       (Füg) œœœœœœœœ  (1770-1827)
                                                                            Andante     & œ œ# œœ
                  Staccato (stakato) tekniği, bir masa tenisindeki pinpon topunun zıplaması ya da bir ağaçkakanın gagasını
                                                                                        Ÿ
                kesik  kesik  ağaca  vurmasına  benzetilebilir. Staccato  tekniği  notaların  birbirinden  ayrılarak  kesintili  biçimde   1  ˙ 3  ˙  ˙  œ œ ˙# ™ n œ ˙  ˙
                seslendirilmesidir.  Sesin  tınlama  süresi  çok  kısadır.  Verilmiş  olan  nota  değerinin  yarısı  ya  da  dörtte  bir   &  C b w  œ  ˙  w  ˙
                uzunluğundadır. Staccatonun parmak, bilek ve kol ile yapılan biçimleri vardır.
                  Parmak ile yapılan staccatoda parmak ucu tuşa kısa ve kesik bir şekilde dokunur, parmak bu hareketi
                yaparken avuç içine doğru çekilir. Bilek ile çalınan staccatolarda tını özellikle çok esnek olmakta ve küçük   mf
                berrak çan seslerini anımsatmaktadır. Bilek staccatolarında bilek ile tuşa fırlatılan parmak, anında lastik top
                gibi tekrar geri sıçramaktadır. Kol ile çalınan staccatolar daha çok, ağır oktav ve akor pasajlarında kullanılır.   ?  C  ∑  ∑  ∑  ∑  ∑  ∑  w
                Bütün kolun ağırlığı tuşa aktarılır aktarılmaz hemen geri çekilir.  { b
                      œ
                  Notanın altına (    ) ya da üstüne (    ) konulan nokta işareti, o notanın staccato çalınacağını gösterir.  5
                      .
                            .
                            œ
                     Uygulama Çalışması                                    ˙  ˙  ˙™  œ œ ˙  ˙  ˙ 3  œ œ# œ œ ˙
                                                                         & b              œ # œ       ˙
                                                                                     2
                                                                                     1
                  Etüt ve eserleri staccato tekniğine dikkat ederek çalınız.        ? œ œ# œœœœœœœœœœ
                               ETÜT
                              ETÜT                                       ? ˙  ˙  ˙ n œ # ˙™ Ÿ  œ # œ ˙  w  œ œ
                                                                                  œ
                                             Komisyon
                                             Komisyon                   { b                  ˙      ˙
                   Moderato
                   Moderato  1     5  5  1  3  2                           2       1
                 4 # 4 #
                                        2 5
                                      3 2
                                            . .
                                          . .
                               . .
                     . . . . .. . ..
                      . . .
                                       5
                                    1
                   1
                                     2
                            1
                                         œ œ
                   1
                              . . . . . . . . œ
                & 4 .. . œœ œ œ œ œ œ  œœ .. . œœ œ œ œ œ œ  . œ œ œ œ . . œ œ œ Œ  & b œ œ œ œn  ˙™  œ n  œ  ˙  ˙ # ˙  ˙  Ó  ∑
                 4 .. . œœ œ œ œ œ œ œ œ
                            . .. . œœ œ œ œ œ œ œ . œ œ œ œ
                  œœ œœ
                            œœ
                &
                                    œ . . . . œ
                                       . . . œ œ œ Œ .
                                              .
                                                                              3
                                    . . . . œ .
                            .
                                     œ
                                                                             2
                   . .
                                                                            #
               {{ ?# 4 œœœœ œ œ œ œ œ  œœœœ œ œ œ œ  f f . œ œ .  œ œ  . . œ .  . œ œ œ œ œ œ  œ  p
                  p p
                   . . . . . . .
                            . . . . . . . . .
                   . . . . . . . . . . . . .
                                             . .
                            œœœœ œ œ œ
                                     . œ œ
                                            .
                            . . . . . . . . . œ œ œ
                                             . . . œ
                 4 œœœœ œ œ œ œ œ œ œ
                                           . œ œ œ œ œ œ
                                       . œ œ œ
                                    .
                ?#
                                               . .
                                          œ œ
                                   œ œ
                                            . . œ œ œ
                 4 4
                                                                         ? ˙
                  5  5      5  5    5  1  1 2  1  1 3  1  1 1  1 3  5   { b  ˙  œ œ# œ œn  ˙™  œ n œ wn  ˙  œ œ œ œ œ œ
                                   5  2  3   2  3 2  5
                                                                           1  3          4      5    1
                 # #
                                             3
                                      3
                                   5 . œ
                                          5 . œ
                     . . .
                & œœœœ œ œ œ œ œ œ œœœœ œ œ œ œ œ . .  œ . . . œ œ œ  . .  œ . . . œ œ œ œ œ  & b eğmeyin. Namuslu ve özgür oluşun zevki ölçüsüzdür. Hayatta korkaklar ezilir, kendinizi ezdirmeyin.
                   1
                                      3
                     . . . . .. . ..
                                             3
                             . . . . . .
                              . .
                                          œ œ
                  1
                                   œ œ
                                                                           Evlatlarım! şöhreti, serveti, huzuru; onur ve haysiyetinizle değişmeyin, yükselmek için kimseye boyun
                                  5 . . . . œ œ œ œ œ œ œ
                  . .. . .. . œœ œ œ œ œ œ œ œœœœ œ œ œ œ œ
                          . .. . .. .
                & œœ
                                                                                          Ÿ
                                                                                               Ÿ
                                      .. ..
                                             ..
                   .
                                                                                3
                           .
                                                                           1
                                         5 . . . . œ œ œ œ œ .
                                                                                            œ œ ˙™
                                            .. .
                                                                          Namuslu, özgür, yürekli ve çalışkan olun, asla gülünç olmayın ki kimse size acımaya gerek görmesin.
                                                                                    ˙
                                                                                  ˙
                                                                                      œ œ ˙™
                                                                                ˙
                                                                                                  œ œ ˙
               {{ ?# œœœœ œ œ œ œ œ œ œœœœ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  . .  p p . . œ œ œ .  . œ œ .  Ulusunuzu, yurdunuzu ve bütün insanları seviniz, onurlu ve sevecen olunuz, yaşamınızı koruyunuz.  ˙
                  p p
                                  f f
                                                                           w
                   . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                                          Yaşam, pek değerli emanettir; ancak gerektiğinde yaşamı sadece onur, değer ve saygınlık için harcayınız,
                                  . .
                                    . .
                                           . .
                ?# œœœœ œ œ œ œ œ œ œœœœ œ œ œ œ
                                                                          bu konuda karasızlık göstermeyiniz.
                                              . .
                  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . œ œ œ
                                      . œ œ œ œ œ
                                                                                                    Ÿ
                                                                         ?
                                                                                           ˙
                                                                                                                                                             Mazhar Osman’ın Çocuklarına Vasiyetinden Örnekler
                                                                                              ˙
                                                                                                    ˙™
                                                                                 ∑
                                                                                         ˙
                                                                                                 œ œ #
                                                                                    w
                                12   4                                       ˙           13
                  5  5    5  5    1  1  4  1  1                         { b ˙    Veysel Dinler, Düşünürlerden Düşündüren Özdeyişler s. 312’den düzenlenmiştir. œ n œ
                                                                           1        5             1
                                                                           3      ˙  ˙           4
                                                                         & b  ˙™  œ ˙  ˙  w   œ œ œ œ œ  œ  œ œ
                                                                 Sevgi, öz güven, çalışkanlık, hoşgörü gibi değerler bu bölümde yer alır.
                                                                         ?
                                                                        { b ˙  ˙  ˙ n  Ó  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  w
                                                                                     5        1     2
            Konuya veya etkinliğe yönelik okuma metinleri bu bölümde yer alır.  İşlenen konularla ilgili bilgi ve becerilerin ölçüldüğü bölümdür.
                                                                                                      PİYANO 11
                PİYANO 11
                                                                             Ölçme Değerlendirme
                     Okuma Metni
                                                                         A) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcüğü/sözcükleri yazınız.
                                                                          8
                                                                             1.     'lik ölçü ............. zamanlı usuldür.
                                                                          8
                     ÇALGI EĞİTİMİNDE BEDENSEL VE RUHSAL YETENEĞİN
                            GELİŞTİRİLMESİ                               B) Aşağıda numaralar ile verilen ifadeleri harf ile verilen ifadelerle eşleştiriniz.
                                                                             2. Aşağıda numaralar ile verilen ölçü sayılarını harf ile verilen ölçülerle eşleştiriniz.
                                                                                        A)  &  œ œ™ œ œ œ œ
                                                                                 1.  7 8  B)  &  œœœ œœ œ œ ‰‰
                                                                                  8            J
                                                                                 2.  8     œ œ œ œ œ ‰
                                                                                        C) &
                                                                                  5
                                                                                 3.  8  D)  &  œ œ œ œ™ œ ‰ œ J
                                                                                  6        œ œ œ œ œ≈
                                                                                 4.  8  E)  &
                                                                                        F)
                                                                                         & œ œ œ œ Œ ˙
                                                                         C) Aşağıda açık uçlu soruların cevabını ilgili alana yazınız.
                     Görsel 1.1: Flüt  Görsel 1.2: Piyano   Görsel 1.3: Keman       3. Bir sesin alt veya üst komşu sesle bir kez hızlı çalınmasıyla yapılan süsleme biçiminin adı nedir?
                   Bir müzik aletini başarı ile çalabilmek ve o alet üzerinde duygularımızı ifade edebilmek için iki
                  yeteneğimizin gelişmesi gerekir: Ruhsal ve bedensel yetenek.  cevap:
                   Ruhsal yetenek beğeni, duygu, düşünce, hayal gücü gibi içimizde gizli bulunan yaratıcılık
                  özelliğidir. Zeka ve yetenek ne kadar gelişirse ruhsal yetenek de o derece artar.      4. Zamanlardan ikisi ikişerli, diğeri ise üçerli birimlerden oluşan bileşik ölçünün adı nedir?
                   Bedensel yetenek  için müzik aletini çalarken vücut rahatlıkla görevini yapabilmeli, vücudun
                  ağız yapısı ve ciğerlerin sağlıklı; el, kol ve parmakların çalmaya elverişli olması gerekir. Bedensel   cevap:
                  yeteneğin geliştirilmesi müzik aleti ile yapılan alıştırmalarla sağlanabilir. Kültürümüz, beğenimiz,
                  hayal  gücümüz  de  iyi  bir  eğitimle  gelişir.  Çalma  tekniği  eğer  bilgiye  dayanmıyorsa    güçlü  ve       5. Ana ses ile komşu ses arasında çok hızlı gidip gelerek çalınan süsleme biçiminin adı nedir?
                  sağlam olamaz.
                   Beyin,  müzik  aleti  çalarken  belirli  ses  kümelerini  ifadeli  bir  biçimde  tasarlamakta  ve  bu   cevap:
                  tasarlanan  sesleri  çalgıdan  elde  etmek  için  belirli  kaslara  hareket  komutu  vermektedir.  Bu
                  komutlara “refleks” denir. Reflekslerin düzenli işlemesi ancak düzenli ve disiplinli çalışma yöntemi   D) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
                  ile elde edilir. Çalışmanın amacı tüm hareketleri otomatik bir hâle getirmek ve onları vücudu en   7
                  az  yoracak  biçimde  yapabilme  gücüne  ulaşmasını  sağlamaktır.  Çalgı  tekniğini  refleks  hâline       6. Aşağıdaki ritm kalıplarından hangisi,     'lik ölçüye uygundur?
                                                                                      8
                  getirmek için bilinçli ve sürekli çalışmak gerekir. Çalgı tekniğinin ve başarılı çalmanın temeli bilinçli
                  bir otomatizmdir.                                          7 œ œ œ œ œ œ œ  7 œ œ œ œ œ
                                                                            &
                                                                             8
                                                                                              8
                                                                                             &
                   Beyin  hareket  için  kaslara  komut  verdiği  gibi  kasların  hareketi  de  beyni  etkiler.  Bedensel       A)                                                                                        B)
                  yeteneğimiz geliştikçe duygusal yeteneklerimiz de gelişme gösterir.
                                                                             7 œ œ œ œ œ
                                                                                              7 œ œ œ œ™
                                                                              C)                                                                                        D)
                                                                            &
                                                                             8
                                                                                              8
                                                                                             &
                                                             Mı̇that FENMEN, Müzikçinin El Kitabından (s.25) düzenlenmiştir.
                                                                                      7 œ œ œ œ œ œ œ œ
                                                                                                                            E)
                                                                                     &8
                                35                                                       36
                                                            10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16