Page 11 - PİYANO 11
P. 11
KİTABIN TANITIMI
Bu bölümde ünite adları yer alır. Sınıf içinde işlenecek konuya yönelik etkin katılımın sağlanmasını
amaçlayan bölümdür.
Bu bölümde konunun sezdirilmesini ve yeni bilgilerin öğrenilmesini
sağlamaya yönelik düzenlenmiş ön hazırlık yapmayı gerektiren
çalışmalar yer alır. Bu bölüm, neden - sonuç ilişkilerini ortaya koyarak
öğrenilen bilgilerin kalıcı olması ve pekiştirilmesini
Bu bölümde ünite alt başlıklarının adları yer alır. amaçlayan uyarıları içerir.
1. PİYANO EĞİTİMİNDE TEKNİK GELİŞİM
ÜNİTE PİYANO 11
Uygulama Çalışması
Hazırlık Çalışmaları
Eserleri trill tekniğine dikkat ederek çalınız.
10. sınıfta öğrenmiş olduğunuz legato ve non-legato çalma tekniğini hatırlayınız.
Başka çalma teknikleri var mıdır? Araştırınız.
Uyarı
1.1. SESLENDİRME TEKNİKLERİ VE KAVRAMLAR Trill tekniğini ifade eden işaretin üzerine piyanodaki çalınışı gösterilmiştir. Buna dikkat ederek çalınız.
FÜG
STACCATO TEKNİĞİ ETÜT VE ESER ÇALIŞMALARI Ludwig van Beethoven
3
2
(Füg) œœœœœœœœ (1770-1827)
Andante & œ œ# œœ
Staccato (stakato) tekniği, bir masa tenisindeki pinpon topunun zıplaması ya da bir ağaçkakanın gagasını
Ÿ
kesik kesik ağaca vurmasına benzetilebilir. Staccato tekniği notaların birbirinden ayrılarak kesintili biçimde 1 ˙ 3 ˙ ˙ œ œ ˙# ™ n œ ˙ ˙
seslendirilmesidir. Sesin tınlama süresi çok kısadır. Verilmiş olan nota değerinin yarısı ya da dörtte bir & C b w œ ˙ w ˙
uzunluğundadır. Staccatonun parmak, bilek ve kol ile yapılan biçimleri vardır.
Parmak ile yapılan staccatoda parmak ucu tuşa kısa ve kesik bir şekilde dokunur, parmak bu hareketi
yaparken avuç içine doğru çekilir. Bilek ile çalınan staccatolarda tını özellikle çok esnek olmakta ve küçük mf
berrak çan seslerini anımsatmaktadır. Bilek staccatolarında bilek ile tuşa fırlatılan parmak, anında lastik top
gibi tekrar geri sıçramaktadır. Kol ile çalınan staccatolar daha çok, ağır oktav ve akor pasajlarında kullanılır. ? C ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ ∑ w
Bütün kolun ağırlığı tuşa aktarılır aktarılmaz hemen geri çekilir. { b
œ
Notanın altına ( ) ya da üstüne ( ) konulan nokta işareti, o notanın staccato çalınacağını gösterir. 5
.
.
œ
Uygulama Çalışması ˙ ˙ ˙™ œ œ ˙ ˙ ˙ 3 œ œ# œ œ ˙
& b œ # œ ˙
2
1
Etüt ve eserleri staccato tekniğine dikkat ederek çalınız. ? œ œ# œœœœœœœœœœ
ETÜT
ETÜT ? ˙ ˙ ˙ n œ # ˙™ Ÿ œ # œ ˙ w œ œ
œ
Komisyon
Komisyon { b ˙ ˙
Moderato
Moderato 1 5 5 1 3 2 2 1
4 # 4 #
2 5
3 2
. .
. .
. .
. . . . .. . ..
. . .
5
1
1
2
1
œ œ
1
. . . . . . . . œ
& 4 .. . œœ œ œ œ œ œ œœ .. . œœ œ œ œ œ œ . œ œ œ œ . . œ œ œ Œ & b œ œ œ œn ˙™ œ n œ ˙ ˙ # ˙ ˙ Ó ∑
4 .. . œœ œ œ œ œ œ œ œ
. .. . œœ œ œ œ œ œ œ . œ œ œ œ
œœ œœ
œœ
&
œ . . . . œ
. . . œ œ œ Œ .
.
3
. . . . œ .
.
œ
2
. .
#
{{ ?# 4 œœœœ œ œ œ œ œ œœœœ œ œ œ œ f f . œ œ . œ œ . . œ . . œ œ œ œ œ œ œ p
p p
. . . . . . .
. . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . .
. .
œœœœ œ œ œ
. œ œ
.
. . . . . . . . . œ œ œ
. . . œ
4 œœœœ œ œ œ œ œ œ œ
. œ œ œ œ œ œ
. œ œ œ
.
?#
. .
œ œ
œ œ
. . œ œ œ
4 4
? ˙
5 5 5 5 5 1 1 2 1 1 3 1 1 1 1 3 5 { b ˙ œ œ# œ œn ˙™ œ n œ wn ˙ œ œ œ œ œ œ
5 2 3 2 3 2 5
1 3 4 5 1
# #
3
3
5 . œ
5 . œ
. . .
& œœœœ œ œ œ œ œ œ œœœœ œ œ œ œ œ . . œ . . . œ œ œ . . œ . . . œ œ œ œ œ & b eğmeyin. Namuslu ve özgür oluşun zevki ölçüsüzdür. Hayatta korkaklar ezilir, kendinizi ezdirmeyin.
1
3
. . . . .. . ..
3
. . . . . .
. .
œ œ
1
œ œ
Evlatlarım! şöhreti, serveti, huzuru; onur ve haysiyetinizle değişmeyin, yükselmek için kimseye boyun
5 . . . . œ œ œ œ œ œ œ
. .. . .. . œœ œ œ œ œ œ œ œœœœ œ œ œ œ œ
. .. . .. .
& œœ
Ÿ
Ÿ
.. ..
..
.
3
.
1
5 . . . . œ œ œ œ œ .
œ œ ˙™
.. .
Namuslu, özgür, yürekli ve çalışkan olun, asla gülünç olmayın ki kimse size acımaya gerek görmesin.
˙
˙
œ œ ˙™
˙
œ œ ˙
{{ ?# œœœœ œ œ œ œ œ œ œœœœ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . p p . . œ œ œ . . œ œ . Ulusunuzu, yurdunuzu ve bütün insanları seviniz, onurlu ve sevecen olunuz, yaşamınızı koruyunuz. ˙
p p
f f
w
. . . . . . . . . . . . . . . . .
Yaşam, pek değerli emanettir; ancak gerektiğinde yaşamı sadece onur, değer ve saygınlık için harcayınız,
. .
. .
. .
?# œœœœ œ œ œ œ œ œ œœœœ œ œ œ œ
bu konuda karasızlık göstermeyiniz.
. .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . œ œ œ
. œ œ œ œ œ
Ÿ
?
˙
Mazhar Osman’ın Çocuklarına Vasiyetinden Örnekler
˙
˙™
∑
˙
œ œ #
w
12 4 ˙ 13
5 5 5 5 1 1 4 1 1 { b ˙ Veysel Dinler, Düşünürlerden Düşündüren Özdeyişler s. 312’den düzenlenmiştir. œ n œ
1 5 1
3 ˙ ˙ 4
& b ˙™ œ ˙ ˙ w œ œ œ œ œ œ œ œ
Sevgi, öz güven, çalışkanlık, hoşgörü gibi değerler bu bölümde yer alır.
?
{ b ˙ ˙ ˙ n Ó ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w
5 1 2
Konuya veya etkinliğe yönelik okuma metinleri bu bölümde yer alır. İşlenen konularla ilgili bilgi ve becerilerin ölçüldüğü bölümdür.
PİYANO 11
PİYANO 11
Ölçme Değerlendirme
Okuma Metni
A) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcüğü/sözcükleri yazınız.
8
1. 'lik ölçü ............. zamanlı usuldür.
8
ÇALGI EĞİTİMİNDE BEDENSEL VE RUHSAL YETENEĞİN
GELİŞTİRİLMESİ B) Aşağıda numaralar ile verilen ifadeleri harf ile verilen ifadelerle eşleştiriniz.
2. Aşağıda numaralar ile verilen ölçü sayılarını harf ile verilen ölçülerle eşleştiriniz.
A) & œ œ™ œ œ œ œ
1. 7 8 B) & œœœ œœ œ œ ‰‰
8 J
2. 8 œ œ œ œ œ ‰
C) &
5
3. 8 D) & œ œ œ œ™ œ ‰ œ J
6 œ œ œ œ œ≈
4. 8 E) &
F)
& œ œ œ œ Œ ˙
C) Aşağıda açık uçlu soruların cevabını ilgili alana yazınız.
Görsel 1.1: Flüt Görsel 1.2: Piyano Görsel 1.3: Keman 3. Bir sesin alt veya üst komşu sesle bir kez hızlı çalınmasıyla yapılan süsleme biçiminin adı nedir?
Bir müzik aletini başarı ile çalabilmek ve o alet üzerinde duygularımızı ifade edebilmek için iki
yeteneğimizin gelişmesi gerekir: Ruhsal ve bedensel yetenek. cevap:
Ruhsal yetenek beğeni, duygu, düşünce, hayal gücü gibi içimizde gizli bulunan yaratıcılık
özelliğidir. Zeka ve yetenek ne kadar gelişirse ruhsal yetenek de o derece artar. 4. Zamanlardan ikisi ikişerli, diğeri ise üçerli birimlerden oluşan bileşik ölçünün adı nedir?
Bedensel yetenek için müzik aletini çalarken vücut rahatlıkla görevini yapabilmeli, vücudun
ağız yapısı ve ciğerlerin sağlıklı; el, kol ve parmakların çalmaya elverişli olması gerekir. Bedensel cevap:
yeteneğin geliştirilmesi müzik aleti ile yapılan alıştırmalarla sağlanabilir. Kültürümüz, beğenimiz,
hayal gücümüz de iyi bir eğitimle gelişir. Çalma tekniği eğer bilgiye dayanmıyorsa güçlü ve 5. Ana ses ile komşu ses arasında çok hızlı gidip gelerek çalınan süsleme biçiminin adı nedir?
sağlam olamaz.
Beyin, müzik aleti çalarken belirli ses kümelerini ifadeli bir biçimde tasarlamakta ve bu cevap:
tasarlanan sesleri çalgıdan elde etmek için belirli kaslara hareket komutu vermektedir. Bu
komutlara “refleks” denir. Reflekslerin düzenli işlemesi ancak düzenli ve disiplinli çalışma yöntemi D) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
ile elde edilir. Çalışmanın amacı tüm hareketleri otomatik bir hâle getirmek ve onları vücudu en 7
az yoracak biçimde yapabilme gücüne ulaşmasını sağlamaktır. Çalgı tekniğini refleks hâline 6. Aşağıdaki ritm kalıplarından hangisi, 'lik ölçüye uygundur?
8
getirmek için bilinçli ve sürekli çalışmak gerekir. Çalgı tekniğinin ve başarılı çalmanın temeli bilinçli
bir otomatizmdir. 7 œ œ œ œ œ œ œ 7 œ œ œ œ œ
&
8
8
&
Beyin hareket için kaslara komut verdiği gibi kasların hareketi de beyni etkiler. Bedensel A) B)
yeteneğimiz geliştikçe duygusal yeteneklerimiz de gelişme gösterir.
7 œ œ œ œ œ
7 œ œ œ œ™
C) D)
&
8
8
&
Mı̇that FENMEN, Müzikçinin El Kitabından (s.25) düzenlenmiştir.
7 œ œ œ œ œ œ œ œ
E)
&8
35 36
10